Online communiceren in hulpverlenende beroepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Ho 8: Portfolio.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
NAH en dan.. Cliënt met hersenletsel en zijn relaties, hoe loopt de communicatie?
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
OFC28 mediawijsheid les 4.
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Reclame Masters | Ik en reclame!
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Talent in Ontwikkeling
ONLINE OPVOEDINGSONDERSTEUNING Workshop KHLim mei 2014 ~ Christa Nieuwboer.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Integraal sociaal werk
Module 1 Leren omgaan met dementie
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Do’s en don’ts van empoweren via hulp
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Reflecteren even pas op de plaats
Welkom bij GO MEI 2016.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Agressie op de werkvloer
Coachtraining DOEN?! DAG 2
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Online communiceren in hulpverlenende beroepen @ParentInternet Fontys Hogeschool Pedagogiek Conferentie Mediawijs Mediarijk 25-2-2016 Christa Nieuwboer, Lector Opvoeden voor de toekomst

Wat we weten uit onderzoek delen via onderwijs #onlinejz Expertisecentrum Online jeugdzorg Fontys Hogescholen (Pedagogiek, ICT) HAN, NHL, Haagse Hogeschool

Sinds 2011 bij FHP: trainingen online communicatie E-mailconsult: TRI-O Chathulp: Maak de klik

Ervaren en oefenen Bianca (16) is zwanger Moeder Mara heeft een driftige peuter Yamina (15) zoekt een baantje Anonieme vader heeft zichzelf niet in de hand De hulpverlener bemenst een chathulp-spreekuur voor individuele eenmalige vragen

Oefenen via Lync 2013 Installeer Lync en log in (Fontys PCN) en zoek elkaar 1 rol hulpvrager, de ander is hulpverlener Chat 10 minuten en houd je transcript bij de hand

Het maakt uit wat je vraagt…

Soorten vragen (wijs aan!) Feitvragen: Bijv. wat gebeurde er, wat deed je? Vragen naar beleving en betekenis: Bijv. wat voelde je, wat vond je belangrijk? Wens- en verwachtingsvragen: Bijv. wat wil je/wat verwacht je?

Suggesties voor contactvragen (kies, bespreek) - Wat is de kern van jouw vraag? - Wat zit je het meest dwars? - Wat houdt je het meest bezig? - Wat gaat al wel goed? - Wat wil je juist niet veranderen? - Hoe ziet jouw situatie eruit als het wel gelukt is? - Welke kansen zie je? - Wat lukt al een beetje? - Wat zou de eerste stap zijn? - Wat kun je zelf doen? - Ging het eerst beter? Wat deed jij toen? - Hoe wil je nu eigenlijk verder?  …

Het maakt uit hoe je helpt…

Yamina Moeder Mara Bianca Anonieme vader Bianca interne doelen: keuze maken m.b.t. de zwangerschap interne oplossingen: eigen kracht/keuze strategie > helpen   Yamina externe doelen: verwerven werk externe oplossingen: vacaturesites/uitzendbureau/sollicitatie-training etc. strategie > instrueren Moeder Mara externe doelen: moeder wil concrete opvoedtricks leren externe oplossingen: vaardigheden leren strategie > instrueren (bijv. emoties erkennen, grenzen aangeven, sensitief reageren) Vader interne doelen: emoties leren beheersen interne oplossingen: omgaan met irritatie bijv. reflectie, spanning voelen opbouwen en reguleren strategie > helpen.

Ervaringen uitwisselen…