Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Informatieavond Gymnasium Dinsdag 11 december 2012.
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
RALFI en begrijpend lezen
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Het maken van een presentatie
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Jazz Festival Breda Florentijn Marinissen & Sjors IJspelder.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Leren met effect “Taaltuin”
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Glow.
First ID project Rosa Beroepscollege
Intersectoraal Klas 3.
Door:Liliane de Voogd Klas: CO1K Datum: 17 september 2012.
10e editie voor de Tweede Fase
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Presentatie Jesse*B en Stefan*F
Harry Potter Studios.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Deltion Prokkelt in samenwerking met: Frion, zorginstelling JP van de Bent en Philadelphia, ODDC de Niloka en Onderwijscentrum de Twijn Een kort overzicht.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Nieuwe mechanica? Woudschotenconferentie december 2007
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Informatieavond groep 8
Naar het voortgezet onderwijs
Info avond groep 3 17 september 2015
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
1 VWO Hoofdstuk 2 Klimaat § 2-5
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Schoolsoort & brugklas Binnen het Lyceum mavo havo atheneum gymnasium In de brugklas verdeeld in mavo mavo/havo havo/atheneum atheneum gymnasium.
POVO groep 7 en 8 Obs de Klim. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Een voorafje… Komkommers bestaan voor 99% uit water, en voor 1% uit komkommervlees. Een groenteman zet ‘s ochtends 200 kg komkommers in de zon. ‘s Avonds.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
Beroepenwerkstuk.
DELF Junior op het Augustinianum
Een voorafje… Komkommers bestaan voor 99% uit water, en voor 1% uit komkommervlees. Een groenteman zet ‘s ochtends 200 kg komkommers in de zon. ‘s Avonds.
Lesbrief 2 Magazijnen.
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
TeachMeet - iPadstoplicht
Ouderavond Cambridge 2016.
Trasbash 2017.
TOOL MEDIA DESIGN Onderwerp van de les.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Welkom Informatie presentatie groep 8 Door: Fenny & Koen.
Vwo 6 – week
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 4 havo en 4 vwo.
Transcript van de presentatie:

Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging” Woudschotenconferetie 14 en 15 december 2007 Roeland Boot Thorbecke Voortgezet Onderwijs Rotterdam

Uitvoering eerste versie Periode: Januari 2007 – juni 2007 Twee klassen 4 vwo In totaal 45 leerlingen Per klas 3 lesuren per week (lesduur: 45 minuten)

Positieve ervaringen (docent) Uitdagende didactiek Pakkende voorbeelden Gebruik van ICT (Modellus) Mogelijkheden tot samenwerking tussen leerlingen

Positieve ervaringen (leerlingen) “De computermodellen gaven het duidelijk weer.” “Samenwerken is goed voor later.” “Met die komeet die om de zon draait, hierdoor kon ik dat goed begrijpen met die aantrekkingskracht en de baan.” “Een erg leuke manier van leren met leuke voorbeelden.”

Minder positieve ervaringen (docent) Teveel tekst Te weinig oefensommen Aanloop naar gravitatiewet te lang

Minder positieve ervaringen (leerlingen) “Er moet minder tekst in het boek komen en meer voorbeelden.” “Maak het wat overzichtelijker.” “Wat meer variatie in sommen, want in hoofdstuk 2 was de bungeejumper steeds het voorbeeld.” “In het begin is alles wel bij te houden maar de moeilijkheid kwam vooral achterin; ze hadden het meer moeten verspreiden.”

Impressie

De tweede versie… Minder tekst Meer oefenopgaven Hoofdstuk 2: meer voorbeelden

Uitvoering tweede versie Periode: Oktober 2007 – februari 2008 Eén klas 4 vwo 29 leerlingen 3 lesuren per week (lesduur: 45 minuten)