Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging” Woudschotenconferetie 14 en 15 december 2007 Roeland Boot Thorbecke Voortgezet Onderwijs Rotterdam
Uitvoering eerste versie Periode: Januari 2007 – juni 2007 Twee klassen 4 vwo In totaal 45 leerlingen Per klas 3 lesuren per week (lesduur: 45 minuten)
Positieve ervaringen (docent) Uitdagende didactiek Pakkende voorbeelden Gebruik van ICT (Modellus) Mogelijkheden tot samenwerking tussen leerlingen
Positieve ervaringen (leerlingen) “De computermodellen gaven het duidelijk weer.” “Samenwerken is goed voor later.” “Met die komeet die om de zon draait, hierdoor kon ik dat goed begrijpen met die aantrekkingskracht en de baan.” “Een erg leuke manier van leren met leuke voorbeelden.”
Minder positieve ervaringen (docent) Teveel tekst Te weinig oefensommen Aanloop naar gravitatiewet te lang
Minder positieve ervaringen (leerlingen) “Er moet minder tekst in het boek komen en meer voorbeelden.” “Maak het wat overzichtelijker.” “Wat meer variatie in sommen, want in hoofdstuk 2 was de bungeejumper steeds het voorbeeld.” “In het begin is alles wel bij te houden maar de moeilijkheid kwam vooral achterin; ze hadden het meer moeten verspreiden.”
Impressie
De tweede versie… Minder tekst Meer oefenopgaven Hoofdstuk 2: meer voorbeelden
Uitvoering tweede versie Periode: Oktober 2007 – februari 2008 Eén klas 4 vwo 29 leerlingen 3 lesuren per week (lesduur: 45 minuten)