“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Examenvoorbereideing
GESCHIEDENIS in het 6de jaar
Welkom in 5E Bij de Nagels!.
De Nieuwe Tijd HISTORIA 4.
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Olympische Spelen.  Vraag 1 Vraag 1  Vraag 2 Vraag 2  Vraag 3 Vraag 3  Vraag 4 Vraag 4  Vraag 5 Vraag 5.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Omgaan met geschiedenis
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
INFORMATICA C. Daemen.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Kenmerken van de concept contextbenadering
College O.-L.-V.-ten-Doorn Eeklo
Informatieavond groep 7b
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Historische vaardigheden
Praktische afspraken. 1) verder bouwen op tweede graad 2) voorbereiden op hoger onderwijs.
Hoe werken we met En action in de Franse les?
Evaluatie Leerlijnen.
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Goed voorbereid naar de Pabo!
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
5 AFSPRAKEN VOOR HET HELE SCHOOLJAAR
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Hoofdstuk 6 ‘Licht’ Paragraaf 6.1 antwoorden.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Les cours de Français HB groep.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Mysterie: Moord op de Romanovs
Dide Breuer.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Havo-examen nascholing 2017
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Geschiedenis 3de jaar.
DE AMERIKAANSE PRESIDENTSVERKIEZINGEN
Posters voor in het geschiedenislokaal
Project Algemene Vakken
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Welkom in 5C Bij de Nagels!.
Syllabus, eindterm 17: “De kandidaat kan uitleggen aan de hand van concrete voorbeelden of broninterpretaties dat geschiedverhalen een constructie zijn.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Inleiding.
Hoofdstuk Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we vandaag doen? Opening
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoe leer je geschiedenis?
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Welkom in 3b!.
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)

NIEUWSTE TIJD Indeling kunstmatig Indeling achteraf Verschilt van samenleving tot samenleving 1800: verschillende evoluties komen samen => discontinuïteit => maar continuïteit op andere vlakken 1945

WAAROM 1800? Overgangsperiode 1750-1815: vele veranderingen Socio-politiek: Franse Revolutie Socio-cultureel: Verlichting Socio-economisch: begin industriële transitie Maar constante meerderheid bevolking: hard werken, katholieke moraal & armoede

MEMORIA CONCREET Actieve methode Bronnen Historische bronnen bestuderen Om verleden te reconstrueren Bronnen Gekleurd en onvolledig = standpunt maker Binnen historische context = tijd en ruimte Geven ons beeld over verleden = beeldvorming => geven slechts een beeld, niet enige beeld

MEMORIA CONCREET Met welke uitdagingen werden mensen in het verleden geconfronteerd? Welke oplossingen ontwikkelden samenlevingen hiervoor? Aan de hand van kernvragen Antwoorden op kernvragen in opdrachten Kernbegrippen Economie blauw / cultuur geel / politiek rood

INHOUD MEMORIA NIEUWSTE TIJD 2 periodes, 6 clusters, 18 lessen 1800-1918 1918-1945 Economie Cultuur Politiek

GROENE KLEUR: BELANGRIJK Na elk hoofdstuk volgt lestekst: te kennen Geeft beknopt antwoord op kernvragen Begrippenlijst Na elke cluster 2 groene pagina’s: Syntheseschema Wat moet je kennen en kunnen? (= oefeningen) Zelfstandig ter voorbereiding van toetsen (op elke toets zeker een vraag hieruit) Verbetersleutel site memoria: https://www.knooppunt.net/

HISTORSCHE BEGRIPPEN Noodzakelijk om de les te volgen Makkelijker bij het studeren

HISTORSCHE BEGRIPPEN Kernbegrippen: belangrijke historische begrippen Permanent kennen en kunnen gebruiken Inoefenen op: https://quizlet.com/_3n0ia5 Begrippenlijst Na elke les instuderen Inoefenen via quizlet per hoofdstuk

STANDPLAATSGEBONDENHEID BEELDVORMING Actieve methode: veel zelfstandigheid Historische bronnen bestuderen Om verleden te reconstrueren Bronnen Gekleurd en onvolledig = standpunt maker Binnen historische context = tijd en ruimte Geven ons beeld over verleden = beeldvorming => geven slechts een beeld, niet enige beeld => historische kritiek STANDPLAATSGEBONDENHEID

ONVERANDERLIJK VERLEDEN? Nieuwe bronnen => perceptie verleden verandert (Leopold II) Verleden beïnvoedt heden Heden beïnvloedt beeldvorming verleden

BEGRIPPENLIJST Noodzakelijk om de les te volgen Makkelijker bij het studeren Na elk les/hoofdstuk instuderen Regelmatig getoetst

ACTUALITEIT Samenwerking Nederlands Cartoons Radio- of tv-nieuws Krantenartikel Woordenlijst => Inzicht in de actuele samenleving vergroten

CARTOONS Tweewekelijks Analyse: historische kritiek STAPPENPLAN voor de analyse van een cartoon Tweede semester individuele opdracht: => 15% examen

CARTOON Liberalisme

CARTOON Socialisme

CARTOON Imperialisme

CARTOON Nationalisme

Totalitarisme

STUDEREN Na elke les even herhalen: lestekst of ppt Te kennen: Lestekst (synthese) Begrippenlijst Ter voorbereiding toets: Oefeningen op groene pagina’s

REMEDIËRING Toetsen verbeteren Tekort Kerst: Toetsvoorbereidingen Oefeningen groene pagina’s via Knooppunt

WEBSITE GESCHIEDENIS Alles terug te vinden op de website geschiedenis van Virgo Sapiens: Algemene info Powerpoints Oefeningen Historische begrippen Leren leren => http://virgogeschiedenis.weebly.com/