“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
NIEUWSTE TIJD Indeling kunstmatig Indeling achteraf Verschilt van samenleving tot samenleving 1800: verschillende evoluties komen samen => discontinuïteit => maar continuïteit op andere vlakken 1945
WAAROM 1800? Overgangsperiode 1750-1815: vele veranderingen Socio-politiek: Franse Revolutie Socio-cultureel: Verlichting Socio-economisch: begin industriële transitie Maar constante meerderheid bevolking: hard werken, katholieke moraal & armoede
MEMORIA CONCREET Actieve methode Bronnen Historische bronnen bestuderen Om verleden te reconstrueren Bronnen Gekleurd en onvolledig = standpunt maker Binnen historische context = tijd en ruimte Geven ons beeld over verleden = beeldvorming => geven slechts een beeld, niet enige beeld
MEMORIA CONCREET Met welke uitdagingen werden mensen in het verleden geconfronteerd? Welke oplossingen ontwikkelden samenlevingen hiervoor? Aan de hand van kernvragen Antwoorden op kernvragen in opdrachten Kernbegrippen Economie blauw / cultuur geel / politiek rood
INHOUD MEMORIA NIEUWSTE TIJD 2 periodes, 6 clusters, 18 lessen 1800-1918 1918-1945 Economie Cultuur Politiek
GROENE KLEUR: BELANGRIJK Na elk hoofdstuk volgt lestekst: te kennen Geeft beknopt antwoord op kernvragen Begrippenlijst Na elke cluster 2 groene pagina’s: Syntheseschema Wat moet je kennen en kunnen? (= oefeningen) Zelfstandig ter voorbereiding van toetsen (op elke toets zeker een vraag hieruit) Verbetersleutel site memoria: https://www.knooppunt.net/
HISTORSCHE BEGRIPPEN Noodzakelijk om de les te volgen Makkelijker bij het studeren
HISTORSCHE BEGRIPPEN Kernbegrippen: belangrijke historische begrippen Permanent kennen en kunnen gebruiken Inoefenen op: https://quizlet.com/_3n0ia5 Begrippenlijst Na elke les instuderen Inoefenen via quizlet per hoofdstuk
STANDPLAATSGEBONDENHEID BEELDVORMING Actieve methode: veel zelfstandigheid Historische bronnen bestuderen Om verleden te reconstrueren Bronnen Gekleurd en onvolledig = standpunt maker Binnen historische context = tijd en ruimte Geven ons beeld over verleden = beeldvorming => geven slechts een beeld, niet enige beeld => historische kritiek STANDPLAATSGEBONDENHEID
ONVERANDERLIJK VERLEDEN? Nieuwe bronnen => perceptie verleden verandert (Leopold II) Verleden beïnvoedt heden Heden beïnvloedt beeldvorming verleden
BEGRIPPENLIJST Noodzakelijk om de les te volgen Makkelijker bij het studeren Na elk les/hoofdstuk instuderen Regelmatig getoetst
ACTUALITEIT Samenwerking Nederlands Cartoons Radio- of tv-nieuws Krantenartikel Woordenlijst => Inzicht in de actuele samenleving vergroten
CARTOONS Tweewekelijks Analyse: historische kritiek STAPPENPLAN voor de analyse van een cartoon Tweede semester individuele opdracht: => 15% examen
CARTOON Liberalisme
CARTOON Socialisme
CARTOON Imperialisme
CARTOON Nationalisme
Totalitarisme
STUDEREN Na elke les even herhalen: lestekst of ppt Te kennen: Lestekst (synthese) Begrippenlijst Ter voorbereiding toets: Oefeningen op groene pagina’s
REMEDIËRING Toetsen verbeteren Tekort Kerst: Toetsvoorbereidingen Oefeningen groene pagina’s via Knooppunt
WEBSITE GESCHIEDENIS Alles terug te vinden op de website geschiedenis van Virgo Sapiens: Algemene info Powerpoints Oefeningen Historische begrippen Leren leren => http://virgogeschiedenis.weebly.com/