Vereenvoudiging en informatisering van de hoofdstuk IV geneesmiddelen - dr. Michael Callens medische directie LCM 1
Inhoud Wat is Hoofdstuk IV ? Huidige situatie en problematiek? Vereenvoudigen = afschaffen? Informatisering: verschillende componenten Voordelen patient, zorgverstrekker en ziekenfonds Rol eHealth platform Timing
I. Wat is Hoofdstuk IV?
Wat is Hoofdstuk IV?
Wat is Hoofdstuk IV?
Wat is Hoofdstuk IV? Hoofdstuk I : Specialiteiten waarvan alle geregistreerde indicaties zonder restricties worden vergoed Hoofdstuk II : Specialiteiten die vergoedbaar zijn onder bepaalde voorwaarden met een controle achteraf Hoofdstuk III : Perfusieoplossingen en –vloeistoffen Hoofdstuk IV : Specialiteiten die vergoedbaar zijn onder bepaalde voorwaarden na voorafgaande machtiging van de adviserend geneesheer Hoofdstuk IV-bis : Niet geregistreerde specialiteiten die vergoedbaar zijn onder bepaalde voorwaarden Hoofdstuk V : Geschrapt (fibrinogeen Rode Kruis) Hoofdstuk VI : Radioactieve isotopen Hoofdstuk VII : Specialiteiten toegelaten via een overeenkomst met Riziv
II. Huidige situatie en problematiek
Situatie vandaag: ambulant
Situatie vandaag: hospitaal
Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV
Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV (2)
Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV (3)
Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV (5)
Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV (6)
4. Aanvraagformulier: voorbeeld (1)
4. Aanvraagformulier: voorbeeld (2)
Huidige situatie Geen duidelijke structurering van hfdst IV met veel verschillende aanvraagformulieren : administratieve last Tijd tussen aanvraag en akkoord: soms enkele dagen: last voor patient en apotheker (aflevering eerst aan de volle prijs of voorschieten) Bij weigering: duurt lang vooraleer men kan bijsturen Geen overzicht/databank met bestaande akkoorden
Zware administratie: 1,8 miljoen akkoorden jaarlijks
Aantal autorisaties door de adviserend geneesheer (hoofdstuk IV)
Toepassing H4 in ambulante sector 2 soorten stromen ih kader van hfdst4: aanvragen akkoord (60%): specialiteiten voor dewelke een akkoord tot terugbetaling de tussenkomst van een AG vereist notificaties (40%): specialiteiten voor dewelke de kennisgeving volstaat voor een impliciet akkoord criterium: attesten waarvan het model is bepaald onder “b” en "d" van bijlage III en waarvoor geen specifiek formulier is gedefinieerd
Hfdst IV ziekenhuizen: problematiek Ziekenhuis apotheker kent de lopende akkoorden van de ambulante sector niet Ofwel geneesmiddel hfdst IV in het forfait Voor de andere: alle aanvragen/bewijsstukken ter justificatie van de factuur op sturen naar de adviserend geneesheer: levert geen akkoord af Ziekenhuisapotheker houdt alle bewijsstukken bij voor a posteriori controle
III: Vereenvoudigen: waarom niet afschaffen??
Kosten: Kriteria voor opvolgen van dure medicatie Kwaliteit: Medicatie voorbehouden voor groepen die het echt nodig hebben: bv tuberculostatica: deze antibiotica niet voor andere indicaties gebruiken om zo geen resistentie te krijgen Antibioticum voor mucoviscidose Anti TNF medicatie: nieuwe medicatie met mogelijk bijwerkingen: deelname aan registratie is voorwaarde terugbetaling Geneesmiddelen voorbehouden voor de indicatie waarvoor evidence based: niet buiten indicatie terugbetaald Voorbehouden voor orgaanspecialist in tweede lijn Kosten: Kriteria voor opvolgen van dure medicatie Pas na falen goedkopere medicatie of leefstijl maatregelen
Philippe Van Wilder - SSdS INAMI Mai 2008
Nombre d'unités tarifées Officines hospitalières - 2007 (Documents PH ; forfait non repris) Chapitre Dépenses assurance Dépenses patients Nombre d'unités tarifées I 153.855.834 5.418.609 203.506.164 II 984.727 80.115 3.035.266 III 7.736.833 1.917.329 3.525.567 IV 606.017.820 9.930.444 55.011.733 IVbis 5.208.263 42.121 433.384
Nombre de conditionnements Officines publiques - extrapolation 2008 (Pharmanet) Chapitre Dépenses assurance Dépenses patients Nombre de conditionnements I 1.233.316.495 404.178.302 88.753.381 II 223.764.629 56.303.298 4.569.759 III 878.603 221.984 339.384 IV 1.134.021.260 130.288.966 21.390.700 IVbis 210.991 1.497 41.622
IV: Informatisering: verschillende componenten
Flux informatie-uitwisseling Gevalideerde bron Apotheker ZORGVERSTREKKER Voorwaarden user mgnt encryptie timestamp eHealth CIN MyCareNet VI VI VI VI Databases lopende akkoorden 32 32
Database geneesmiddelen 1 centrale database = de unieke bron voor geneesmiddelen/vergoedingsgegevens De DB wordt beheerd door een consortium van actoren Elke actor is verantwoordelijk voor de gegevens voor dewelke hij de authentieke bron is
Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV Databank RIZIV als gevalideerde bron Centraal beheer en bijwerkingen ingevolge wijzigingen hfst 4 Ter beschikking van alle zorgverstrekkers/ voorschrijvers/ ziekenfondsen
De aanvraag door de zorgverstrekker Vanuit software of via webapplicatie roept de databank vergoedingsvoorwaarden op en eventueel databank lopende akkoorden Eenzelfde applicatie ambulant – ziekenhuis Algemeen: bij specialiteit de nodige informatie aanklikken omschreven in de vergoedingsvoorwaarden (bv: de indicatie, de duur, de dosis, etc) Het verschil tussen kennisgevingen of akkoorden vergt geen andere werkwijze door de gebruiker
Voorbeeld: Embrel
De aanvraag door de zorgverstrekker Het eHealth platform zorgt voor usermanagement, timestamping, logging en encryptie Het bericht gaat dan naar MyCareNet dat de dispatching verzorgt naar de juiste mutualiteit.
NIC CIN Zorg-verstrekkers Mutualiteiten VI RIZIV FOD … Ziekenhuizen … 100 Verpleegkundigen … 200 Labos … CIN 300 Apothekers … Flux & filtre … 400 Artsen CareNet … Kines 500 MyCareNet MRS-MRPA … 600 … 900 … … KSZ eHealth
Antwoord van de VI (ideaal scenario) –(1) Indien aanvraag correct is ingevuld, er geen bijkomende informatie onderzocht moet worden door de adviserend geneesheer (AG) of vragen gesteld aan de AG, krijgt de arts onmiddellijk een ontvangstmelding of akkoord Zoniet, de melding dat de aanvraag onderzocht wordt op basis van de ingebrachte gegevens Cumul gelijktijdige vergoedbaarheid of overlappende periode moet nagegaan worden
Antwoord van de VI (ideaal scenario) –(2) Het akkoord wordt in de DB akkoorden geregistreerd Het akkoord is consulteerbaar door apotheker, zorgverstrekker en patient (naam voorschrijver niet vermeld) Het akkoord wordt aan de patiënt overgemaakt Arts kan vraag stellen aan adviserend geneesheer en omgekeerd
V. Voordelen informatisering
Voordelen (1) Centraal beheer van terugbetalingsvoorwaarden garandeert eenieder dezelfde en up-to-date informatie Één generieke manier van aanvragen maakt specifieke aanvraagformulieren overbodig Veel sneller: onmiddellijk akkoord over de terugbetaling bij een aantal geneesmiddelen: patiënt kan direct zijn medicatie afhalen bij de apotheek Snellere informatie over weigering zodat patiënt niet nodeloos moet wachten op aangepaste medicatie Gegevens komen in een databank akkoorden zodat de arts, ziekenhuis- en officina apotheker en patient kan nagaan welke akkoorden lopen
Voordelen (2) Vermindering administratieve overlast voor artsen, apothekers, patient en mutualiteiten: één applicatie met één standaard manier van aanvragen, geen papier meer, geen verschillende aanvraagformulieren meer… Apothekers kunnen op termijn teller bijhouden over het aantal afgeleverde producten (?) Nieuwe geneesmiddelen: meer begrijpelijke reglementering door het inbrengen van structuur in databank Integratie gegevens via software zorgverstrekkers (?)
Supervisie: e-care
VI. Rol eHealth platform?
user- en access management : waarborgen dat enkel toegangsgerechtigde zorgverleners/ zorginstellingen toegang krijgen tot die persoonsinformatie waartoe zij toegang mogen hebben bijv. consultatie akkoorden patiënt door artsen, apothekers en patiënten timestamping : elektronische datering om te kunnen aantonen dat het ondertekende document bestond op een bepaald tijdstip, en een consultatiedienst om eerdere timestamps opnieuw op te vragen bijv. verzending aanvraag akkoord naar adviserend geneesheer
encryptie : omzetten van persoonsgegevens m. b. t encryptie : omzetten van persoonsgegevens m.b.t. de gezondheid naar gecodeerde of anonieme gegevens waaruit de identiteit van de patiënt en/of zorgverlener niet kan worden afgeleid logging : welke persoon of organisatie vraagt informatie op over welke persoon via welke toepassing en op welk moment?
Bedankt voor uw aandacht! Besluit eHealthplatform zorgt ervoor dat informatisering kennisgevingen en aanvragen adviserend geneesheer concreet mogelijk wordt Is een motor voor deze projecten en waakt mede over generieke en uniforme oplossingen Wettelijk is er via ‘e care’ een governance structuur voorzien voor de verschillende projecten Timing: werkgroep medicomut wordt opgericht: conceptualisering in 2009, start ontwikkeling en piloten in 2010 Bedankt voor uw aandacht!