Vereenvoudiging en informatisering van de hoofdstuk IV geneesmiddelen - dr. Michael Callens medische directie LCM 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dirk BROECKX Secretaris-Generaal APB health . be  december 2005
Advertisements

ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING
Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële audit geslaagd Certificaat behaald In.
Multidisciplinaire gegevensdeling
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Carenet End of Life => Migratie Ziekenhuizen
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
OCMW Kortrijk Opvolging medische zorgen E-carmed Provinciale ontmoetingsdagen, voorjaar 2012.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
DE MEDISCHE KAART.
Huisarts, Go for IT Dr. Leo Geudens ICT-coördinator HVRT
Acuut vs. Chronisch Terugbetalingsmogelijkheden
Hervorming terugbetalingsprocedure medische kosten Provinciale ontmoetingen – lente 2012.
Project eCarmed Provinciale ontmoetingsdagen - herfst 2011 Beter samen leven.
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
Project: Elektronische medische kaart Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
EHealth-platform: stand van zaken en
EHealth-platform & informatieveiligheid 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Medicatie.
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële controle geslaagd Attest behaald In.
VERDERE OPVOLGING VAN DE VEILIGHEID
Het e-zorgplan
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Algemene afspraken m.b.t. het voorschrift
Het elektronische zorgplan
Wachtdienstregeling.
Vorming E-zorgplan.
EBir th © Fedict All rights reserved Elektronische kennisgeving van geboorte Informatie dag eHealth 08 Oktober 2009.
Sectie Implantaten Riziv, Medische directie
Voorschrift op stofnaam en substitutie
Magistrale bereidingen
Zorgtrajecten.
eHealth-platform: stand van zaken en perspectieven
MEETING SYSTEMS BV VOOREFFECTIEFVERGADEREN.  Meeting Systems bv levert software als hulpmiddel om het vergaderen te ondersteunen met de volgende kenmerken:
RISPERDAL ® CONSTA TM voor de onderhoudsbehandeling bij schizofrenie.
EHealth-platform: stand van zaken en
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Elektronische Zorgoverdracht Is XDW een mogelijke oplossing? 22 mei – Jan Feenstra.
Gebruik van e-health functies binnen Windoc
Mediprima Hervorming terugbetalingsprocedure medische kosten
De rechten en Verantwoordelijkheden in Jean-Marc Van Gyseghem
Return To Work Procedure en regelgeving voor de re-integratie van langdurig zieke werknemers Marie-Elise Van Bellingen Nadine Gilis FOD Werkgelegenheid,
Zaterdag 18 mars 2017 e-gezondheid in de praktijk
Frank Robben.
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Authentieke Bron Geneesmiddelen SAM
Plan e-gezondheid 2015 – 2018 Actiepunt 3 (Medicatieschema – VIDIS project) Yoeriska Antonissen – Marc Bangels – Frédéric D’Hondt – Wim Vanslambrouck.
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Recip-e werking en uitrol
Recip-e Elektronisch ambulant voorschrift
Elektronisch voorschrift
Balans en perspectieven na drie jaar
Brugge op schema! Oostkamp op schema!
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
3de betalende / MyCareNet
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Convenant medicatieproces in MN in de thuissituatie van de patient/client met de huisarts als hoofdbehandelaar.
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Verslag van de werkgroep Medicatiegebruik Voorschrijven, afleveren en omgaan met geneesmiddelen Farmaleuven: JVC-FN-AE
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Vereenvoudiging en informatisering van de hoofdstuk IV geneesmiddelen - dr. Michael Callens medische directie LCM 1

Inhoud Wat is Hoofdstuk IV ? Huidige situatie en problematiek? Vereenvoudigen = afschaffen? Informatisering: verschillende componenten Voordelen patient, zorgverstrekker en ziekenfonds Rol eHealth platform Timing

I. Wat is Hoofdstuk IV?

Wat is Hoofdstuk IV?

Wat is Hoofdstuk IV?

Wat is Hoofdstuk IV? Hoofdstuk I : Specialiteiten waarvan alle geregistreerde indicaties zonder restricties worden vergoed Hoofdstuk II : Specialiteiten die vergoedbaar zijn onder bepaalde voorwaarden met een controle achteraf Hoofdstuk III : Perfusieoplossingen en –vloeistoffen Hoofdstuk IV : Specialiteiten die vergoedbaar zijn onder bepaalde voorwaarden na voorafgaande machtiging van de adviserend geneesheer Hoofdstuk IV-bis : Niet geregistreerde specialiteiten die vergoedbaar zijn onder bepaalde voorwaarden Hoofdstuk V : Geschrapt (fibrinogeen Rode Kruis) Hoofdstuk VI : Radioactieve isotopen Hoofdstuk VII : Specialiteiten toegelaten via een overeenkomst met Riziv

II. Huidige situatie en problematiek

Situatie vandaag: ambulant

Situatie vandaag: hospitaal

Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV

Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV (2)

Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV (3)

Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV (5)

Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV (6)

4. Aanvraagformulier: voorbeeld (1)

4. Aanvraagformulier: voorbeeld (2)

Huidige situatie Geen duidelijke structurering van hfdst IV met veel verschillende aanvraagformulieren : administratieve last Tijd tussen aanvraag en akkoord: soms enkele dagen: last voor patient en apotheker (aflevering eerst aan de volle prijs of voorschieten) Bij weigering: duurt lang vooraleer men kan bijsturen Geen overzicht/databank met bestaande akkoorden

Zware administratie: 1,8 miljoen akkoorden jaarlijks

Aantal autorisaties door de adviserend geneesheer (hoofdstuk IV)

Toepassing H4 in ambulante sector 2 soorten stromen ih kader van hfdst4: aanvragen akkoord (60%):  specialiteiten voor dewelke een akkoord tot terugbetaling de tussenkomst van een AG vereist notificaties (40%):  specialiteiten voor dewelke de kennisgeving volstaat voor een impliciet akkoord  criterium: attesten waarvan het model is bepaald onder “b” en "d" van bijlage III en waarvoor geen specifiek formulier is gedefinieerd

Hfdst IV ziekenhuizen: problematiek Ziekenhuis apotheker kent de lopende akkoorden van de ambulante sector niet Ofwel geneesmiddel hfdst IV in het forfait Voor de andere: alle aanvragen/bewijsstukken ter justificatie van de factuur op sturen naar de adviserend geneesheer: levert geen akkoord af Ziekenhuisapotheker houdt alle bewijsstukken bij voor a posteriori controle

III: Vereenvoudigen: waarom niet afschaffen??

Kosten: Kriteria voor opvolgen van dure medicatie Kwaliteit: Medicatie voorbehouden voor groepen die het echt nodig hebben: bv tuberculostatica: deze antibiotica niet voor andere indicaties gebruiken om zo geen resistentie te krijgen Antibioticum voor mucoviscidose Anti TNF medicatie: nieuwe medicatie met mogelijk bijwerkingen: deelname aan registratie is voorwaarde terugbetaling Geneesmiddelen voorbehouden voor de indicatie waarvoor evidence based: niet buiten indicatie terugbetaald Voorbehouden voor orgaanspecialist in tweede lijn Kosten: Kriteria voor opvolgen van dure medicatie Pas na falen goedkopere medicatie of leefstijl maatregelen

Philippe Van Wilder - SSdS INAMI Mai 2008

Nombre d'unités tarifées Officines hospitalières - 2007 (Documents PH ; forfait non repris) Chapitre Dépenses assurance Dépenses patients Nombre d'unités tarifées I 153.855.834 5.418.609 203.506.164 II 984.727 80.115 3.035.266 III 7.736.833 1.917.329 3.525.567 IV 606.017.820 9.930.444 55.011.733 IVbis 5.208.263 42.121 433.384

Nombre de conditionnements Officines publiques - extrapolation 2008 (Pharmanet) Chapitre Dépenses assurance Dépenses patients Nombre de conditionnements I 1.233.316.495 404.178.302 88.753.381 II 223.764.629 56.303.298 4.569.759 III 878.603 221.984 339.384 IV 1.134.021.260 130.288.966 21.390.700 IVbis 210.991 1.497 41.622

IV: Informatisering: verschillende componenten

Flux informatie-uitwisseling Gevalideerde bron Apotheker ZORGVERSTREKKER Voorwaarden user mgnt encryptie timestamp eHealth CIN MyCareNet VI VI VI VI Databases lopende akkoorden 32 32

Database geneesmiddelen 1 centrale database = de unieke bron voor geneesmiddelen/vergoedingsgegevens De DB wordt beheerd door een consortium van actoren Elke actor is verantwoordelijk voor de gegevens voor dewelke hij de authentieke bron is

Database vergoedingsvoorwaarden RIZIV Databank RIZIV als gevalideerde bron Centraal beheer en bijwerkingen ingevolge wijzigingen hfst 4 Ter beschikking van alle zorgverstrekkers/ voorschrijvers/ ziekenfondsen

De aanvraag door de zorgverstrekker Vanuit software of via webapplicatie roept de databank vergoedingsvoorwaarden op en eventueel databank lopende akkoorden Eenzelfde applicatie ambulant – ziekenhuis Algemeen: bij specialiteit de nodige informatie aanklikken omschreven in de vergoedingsvoorwaarden (bv: de indicatie, de duur, de dosis, etc) Het verschil tussen kennisgevingen of akkoorden vergt geen andere werkwijze door de gebruiker

Voorbeeld: Embrel

De aanvraag door de zorgverstrekker Het eHealth platform zorgt voor usermanagement, timestamping, logging en encryptie Het bericht gaat dan naar MyCareNet dat de dispatching verzorgt naar de juiste mutualiteit.

NIC CIN Zorg-verstrekkers Mutualiteiten VI RIZIV FOD … Ziekenhuizen … 100 Verpleegkundigen … 200 Labos … CIN 300 Apothekers … Flux & filtre … 400 Artsen CareNet … Kines 500 MyCareNet MRS-MRPA … 600 … 900 … … KSZ eHealth

Antwoord van de VI (ideaal scenario) –(1) Indien aanvraag correct is ingevuld, er geen bijkomende informatie onderzocht moet worden door de adviserend geneesheer (AG) of vragen gesteld aan de AG, krijgt de arts onmiddellijk een ontvangstmelding of akkoord Zoniet, de melding dat de aanvraag onderzocht wordt op basis van de ingebrachte gegevens Cumul gelijktijdige vergoedbaarheid of overlappende periode moet nagegaan worden

Antwoord van de VI (ideaal scenario) –(2) Het akkoord wordt in de DB akkoorden geregistreerd Het akkoord is consulteerbaar door apotheker, zorgverstrekker en patient (naam voorschrijver niet vermeld) Het akkoord wordt aan de patiënt overgemaakt Arts kan vraag stellen aan adviserend geneesheer en omgekeerd

V. Voordelen informatisering

Voordelen (1) Centraal beheer van terugbetalingsvoorwaarden garandeert eenieder dezelfde en up-to-date informatie Één generieke manier van aanvragen maakt specifieke aanvraagformulieren overbodig Veel sneller: onmiddellijk akkoord over de terugbetaling bij een aantal geneesmiddelen: patiënt kan direct zijn medicatie afhalen bij de apotheek Snellere informatie over weigering zodat patiënt niet nodeloos moet wachten op aangepaste medicatie Gegevens komen in een databank akkoorden zodat de arts, ziekenhuis- en officina apotheker en patient kan nagaan welke akkoorden lopen

Voordelen (2) Vermindering administratieve overlast voor artsen, apothekers, patient en mutualiteiten: één applicatie met één standaard manier van aanvragen, geen papier meer, geen verschillende aanvraagformulieren meer… Apothekers kunnen op termijn teller bijhouden over het aantal afgeleverde producten (?) Nieuwe geneesmiddelen: meer begrijpelijke reglementering door het inbrengen van structuur in databank Integratie gegevens via software zorgverstrekkers (?)

Supervisie: e-care

VI. Rol eHealth platform?

user- en access management : waarborgen dat enkel toegangsgerechtigde zorgverleners/ zorginstellingen toegang krijgen tot die persoonsinformatie waartoe zij toegang mogen hebben bijv. consultatie akkoorden patiënt door artsen, apothekers en patiënten timestamping : elektronische datering om te kunnen aantonen dat het ondertekende document bestond op een bepaald tijdstip, en een consultatiedienst om eerdere timestamps opnieuw op te vragen bijv. verzending aanvraag akkoord naar adviserend geneesheer

encryptie : omzetten van persoonsgegevens m. b. t encryptie : omzetten van persoonsgegevens m.b.t. de gezondheid naar gecodeerde of anonieme gegevens waaruit de identiteit van de patiënt en/of zorgverlener niet kan worden afgeleid logging : welke persoon of organisatie vraagt informatie op over welke persoon via welke toepassing en op welk moment?

Bedankt voor uw aandacht! Besluit eHealthplatform zorgt ervoor dat informatisering kennisgevingen en aanvragen adviserend geneesheer concreet mogelijk wordt Is een motor voor deze projecten en waakt mede over generieke en uniforme oplossingen Wettelijk is er via ‘e care’ een governance structuur voorzien voor de verschillende projecten Timing: werkgroep medicomut wordt opgericht: conceptualisering in 2009, start ontwikkeling en piloten in 2010 Bedankt voor uw aandacht!