Infosessie: Raamovereenkomst SLS/2017/007/4163 Maandag 31 juli 2017 Johan Hoste, Coördinator-expert Dienst Service & Logistiek Bart Bieseman FM- Kenniscel OVOP
Raamovereenkomst voor het leveren van autobussen voor de Stad Gent gedurende een periode van 4 jaar (verdeeld over 4 percelen). SLS/2017/007/4163
Termijn van de opdracht Uitvoeringstermijn van de opdracht: 4 jaar Leveringstermijn per bestelling: Zelf op te geven (gunningscriteria) Raamovereenkomst : Jaarlijks opzegbaar Voorzien van prijsherziening: Maximum 2 keer per jaar Procedure : OPEN OFFERTEAANVRAAG MET EUROPESE BEKENDMAKING
Percelen Perceel 1: ‘Autobus met 40-48 + 1 plaatsen’ Perceel 3: ‘Autobus met alternatieve aandrijving met 40-48 + 1 plaatsen’ Perceel 4: ‘Autobus met alternatieve aandrijving met 30-36 + 1 plaatsen’ Elk perceel = een aparte opdracht = aparte gunning Elke kandidaat kiest vrij voor welk perceel/welke percelen hij een offerte indient. => Korting bij gunning meerdere percelen mag, maar wordt niet in rekening gebracht bij het verdere vergelijk van de offertes.
Aandachtspunten: administratief Juridische situatie van de inschrijver (toegangsrecht) voor kandidaten/inschrijvers die niet in België zijn gevestigd: een attest waaruit blijkt dat voldaan is aan de beroepsmatige fiscale verplichtingen (personen- of vennootschapsbelasting en btw-verplichtingen) overeenkomstig de Wettelijke bepalingen (van het land van vestiging). Het attest betreft de laatste afgelopen fiscale periode voor de uiterste indieningsdatum van de kandidatuurstelling (art. 63 KB Plaatsing) een attest waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is met zijn fiscale verplichtingen, => Het niet aanleveren van deze documenten = mogelijkheid tot weren van de offerte! Voor in België gevestigde ondernemingen niet nodig!
Aandachtspunten: administratief Economische en financiële draagkracht van de inschrijver (kwalitatieve selectie) Met het oog op de beoordeling van de financiële en economische draagkracht voegt de kandidaat/inschrijver volgende gegevens/documenten bij zijn offerte: Een recente (maximum 3 maanden oud) bankverklaring dat waarborgt dat de inschrijver de financiële capaciteit heeft om de opdracht tot een goed einde te brengen (zie bijlage C - Bankverklaring). => Het niet aanleveren van deze documenten/informatie = mogelijkheid tot weren van de offerte!
Aandachtspunten: administratief Technische bekwaamheid van de inschrijver (kwalitatieve selectie) Om de aanbestedende overheid in staat te stellen de technische of beroepsbekwaamheid van de kandidaat/inschrijver na te gaan, worden volgende gegevens/documenten bij de offerte gevoegd: De inschrijver dient te beschikken over een servicepunt binnen de straal van maximum 50 km van Botermarkt 1, 9000 Gent OF kan een mobiele service ter plaatse binnen 24 uur. Dit geldt voor alle percelen, ongeacht er al-dan-niet een onderhoudscontract wordt afgesloten. Indien de herstelling of het onderhoud niet door de mobiele ploeg kan gebeuren, dient men in te staan voor het takelen en de herstelling in eigen (=van de leverancier) werkplaats. De inschrijver voegt een lijst (adres+ telefoon) van de door hem erkende werkplaatsen en/of mobiele servicediensten. Een recente (maximum 3 maanden oud - vanaf opening offertes) verklaring van de nationale merkzetel/invoerder van België die verklaart en waarborgt dat de inschrijver de technische capaciteit & bekwaamheid heeft om de opdracht tot een goed einde te brengen (zie bijlage B: Technische capaciteit & bekwaamheid). Indien deze garantie zou komen te vervallen in de uitvoering van de opdracht, kan de aanbestedende overheid de opdracht eenzijdig verbreken. Indien de offerte wordt ingediend vanuit de merkzetel/invoerder van België, vervalt deze verplichting. => Het niet aanleveren van deze documenten/informatie = mogelijkheid tot weren van de offerte!
Clausules & termen: administratief Aankoopcentrale vs. Opdrachtcentrale Inventaris vs. uitbreiding op het standaardgamma (catalogus) 2dehandsaankopen en tijdelijke huur Foto’s en/of merkvermelding Post tegen terugbetaling
Gunningscriteria Geldig voor alle percelen Samenstelling van: Total Cost of Ownership - TCO (Kostprijs over de volledige levensduur van de autobus): 60 punten Milieu & duurzaamheid: 10 punten Kwaliteit: 25 punten Leveringstermijn: 5 punten
Gunningscriteria Beoordeling van de aanbieding via : Ingevulde technische fiches Ingevulde , beschikbare vakken in het lastenboek zelf NIET via reclame formuliertjes Testmodel of demo kan gevraagd worden
Wijze van gunnen Perceel 1 en 2 => gunning aan telkens 1 inschrijver Afroep via bestelbon Perceel 3 en 4 => gunning aan 3 inschrijvers volgens de categorie: Alternatieve brandstof (vb. CNG), Hybride aandrijving , Elektrische aandrijving (voor elke categorie: 1 weerhouden inschrijver) Afroep via minicompetitie Uitbreidingen in de loop van de opdracht bij alternatieve aandrijvingen onder strikte voorwaarden.
Borg Vastgelegd per perceel Bankwaarborg/ Borgstelling bij Deposito- en Consignatiekas 1 keer borg stellen voor de periode van de opdracht (48 maanden) + de minimale garantietermijn op de laatste bestelling (= 24 maanden) Perceel Borgstelling 1: Autobus met 40-48 + 1 plaatsen 60.000,00 euro 2: Autobus met 30-36 + 1 plaatsen 16.500,00 euro 3: Autobus met alternatieve aandrijving met 40-48 + 1 plaatsen 12.500,00 euro 4: Autobus met alternatieve aandrijving met 30-36 + 1 plaatsen
Opbouw technisch deel lastenboek Algemene bepalingen: van toepassing op perceel 1 t.e.m. 4 Specifieke kenmerken: van toepassing op perceel 1 (40-48 + 1 zitplaatsen) Specifieke kenmerken: van toepassing op perceel 2 (30-36 + 1 zitplaatsen) Specifieke kenmerken: van toepassing op perceel 3 en 4 (alternatieve aandrijvingen) Verplichte opties Achteruitrij + dodehoekcamera Manuele airco ESP Onderhoudscontract Onderhouds & herstellingscontract Vrije opties ( vergroten / verkleinen => Capaciteit, beenruimte, draaicirkel,…, 2e automaat, koelbox,…) Onderhoudsplan Technische handleiding en documentatie Waarborgen Opleiding Het niet aanbieden van deze verplichte optie(s) = mogelijkheid tot weren van de offerte!
Inventaris invullen In te vullen per perceel Basis + verplichte opties altijd invullen => eenheidsprijs in cijfers excl. BTW => Totaal excl. BTW (= EHP * VH of PL) Het niet correct invullen van de offerte = mogelijkheid tot weren van de offerte!
Inventaris invullen Vrije opties invullen, waar mogelijk => eenheidsprijs in cijfers excl. BTW => niet meetellen bij het totaal Post TTB = standaard ingevuld Totaal = Basis + verplichte opties + post TTB => En dit verrekend aan de juiste BTW voet Offerteformulier: totaalbedrag incl. btw invullen
Bijlages BIJLAGE A: OFFERTEFORMULIER BIJLAGE B: TECHNISCHE CAPACITEIT & BEKWAAMHEID BIJLAGE C: BANKVERKLARING (zie economische en fin. draagkracht van de inschrijver (kwalitatieve selectie) BIJLAGE D: TECHNISCHE FICHE (zie gunningscriteria) BIJLAGE E: INVENTARIS BIJLAGE F: PRIJSHERZIENING ONDERHOUDSCONTRACT
E-tendering: wat? = digitaal ondertekenen en indienen van de offerte Printen, manueel tekenen en opnieuw inscannen moet NIET Je tekent digitaal a.d.h.v. je log-in en elektronische identiteitskaart (EIK) Best vooraf – niet op het laatste moment voor indiening - checken of je kan inloggen met je EIK! Bij een EIK hoort een PIN-CODE Ondertekening enkel door wie het mandaat heeft om offertes namens het bedrijf te ondertekenen. Bewijs toevoegen (mee uploaden) van dit mandaat Het niet (correct) ondertekenen van de offerte = geen verbintenis => ongeldige offerte!
E-tendering: werkwijze Ga naar ‘e-tendering’ via google of https://eten.publicprocurement.be/etendering/ en registreer je aan als bedrijf => activeer je registratie via een bevestingsmail in je mailbox Ga naar ‘e-notification’ via google en klik op ‘bekendmakingen zoeken’vb. ‘’ecologische voertuigen” of ga rechtstreeks naar https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=274949 Download het lastenboek
E-tendering: werkwijze Download het offerteformulier, bijlages en inventarissen, vul in en sla op Log in als bedrijf Klik op ‘mijn deelname bevestigen’ Klik op ‘mijn offerte/aanvraag tot deelname’ laad het ingevulde offerteformulier op Onderteken digitaal
E-tendering: Vragen? Handleiding: http://www.publicprocurement.be/sites/default/files/documents/man_eten_supplier_nl_20170630_100.pdf Servicedesk e-Procurement: e.proc@publicprocurement.be of 02/790 52 00
Algemene vragen?
Contactpersoon Stad Gent Juridische Dienst & Kennisbeheer Contactpunt Overheidsopdrachten overheidsopdrachten@stad.gent