Third party outsourcing Ron Weggeman
Third Party Outsourcing: direct vs. indirect Aanleiding uitnodiging: Leveranciers hebben bepaalde onderdelen van hun portfolio niet meer als hun core business en hebben derde partijen betrokken om in een deel van de dienstverlening te voorzien; Voorbeelden: lokaal werkplekbeheer (on-site support) en netwerkbeheer (WAN/LAN), Scripting & Packaging of specifieke applicatiebeheer. Situatie: Er ontstaat een situatie van hoofdaannemer en onderaannemer. Personeel van uitbesteder zal bij het volgen van het werk bij hoofdaannemer of bij onderaannemer in dienst treden. Dillema’s: Welke route moet gekozen worden? Direct of indirect? Wat is sociaal wenselijk voor het personeel? Hoe werkt de Overgang van Onderneming? Hoe en met wie harmoniseer je de arbeidsvoorwaarden?
Praktijksituatie (direct) Uitbesteder contract Leverancier (hoofdaannemer) Leverancier (onderaannemer) Medewerkers in scope Uitbesteder contract Applicatiebeheer Scripting & Packaging Voordelen Werkt gelijk als een directe OvO, met de gangbare stakeholders. Directe harmonisatie arbeidsvoorwaarden tussen uitbesteder en onderaannemer goed mogelijk, geen juridische bezwaren. Prettig en sociaal voor betrokken personeel: medewerkers komen terecht bij een werkgever die de uitvoering van de dienstverlening (in opdracht van de hoofdaannemer) als haar core business beschouwd Nadelen Dienstverleningscontract is tussen uitbesteder en hoofdaannemer. Door de komst van een onderaannemer is er meer afstemming nodig tijdens de dealfase en het transitieproces On site support Werkplekbeheer Data center
Praktijksituatie (indirect) sub-contract Uitbesteder contract Leverancier (hoofdaannemer) Leverancier (onderaannemer) Medewerkers in scope Uitbesteder Applicatiebeheer Scripting & Packaging Voordelen Zou goede optie kunnen zijn als transitie/transformatie van de dienstverlening van hoofdaannemer naar onderaannemer langere tijd (maanden, jaren) in beslag neemt. Dan is het zinvol om enige tijd een dienstverband met hoofdaannemer te hebben alvorens het werk en personeel overgaat naar de onderaannemer. Nadelen Sociaal onwenselijk: medewerkers ondergaan 2x een overgang naar andere werkgever Verwachte meerkosten a.g.v. twee maal harmonisatie en transitie On site support Werkplekbeheer Data center
Third Party Outsourcing: direct vs. indirect Perspectief Directe Outsourcing Indirecte Outsourcing Medewerker Medewerkers gaan direct over naar de betreffende hoofdaannemer en onderaannemer (derde partij), die passen bij zijn/haar (technische) competenties Medewerkers gaan eerst over naar hoofdaannemer en in een later stadium naar een derde partij Financieel Harmonisatiekosten op basis van definitieve partij Harmonisatiekosten ontstaan in twee etappes; totale kosten vs. hoger Uitbesteder Heeft met meerdere partijen te maken voor overdracht van haar medewerkers Heeft met één partij te maken Leverancier Hoofdaannemer coördineert met derde partij(en) in nauwe samenwerking met uitbesteder Hoofdaannemer coördineert met derde partij(en) in later stadium Juridisch ook aanstippen of laten behandelen in intro door Els/Anita