Kwaliteit leerbedrijven
Uitgangspunten bij het ontwerp: Kwaliteitsverbetering en basis van signalen uit het veld studenten, school en leerbedrijven. Ontwikkelingsgericht
Uitgangspunten bij gebruik Het is een middel; geen doel; Het kwaliteitsgesprek sluit aan bij wat het leerbedrijf nodig heeft. Met elkaar de kwaliteit van de leerbedrijven en de BPV verhogen.
4 Ontwikkelfasen Ik wil > ik start> ik doe> ik groei Oriëntatie aanvraag Intentie beoordeling erkenningsreglement Uitvoering evaluatie school-leerling Ontwikkeling en groei inzet kwaliteitsagenda
Thema’s- Dimensies 1 Werkzaamheden (leervraag, juiste hoeveelheid juiste moment) 2 Vakinhoudelijke begeleiding (vak inhoud ---> vakkennis) 3 Persoonlijke begeleiding (leerklimaat, niveau en leerdoelen) 4 Veiligheid (veilige leeromgeving,fysieke en sociale veiligheid) 5 Organisatie leerproces ( leerdoelen school, leermogelijkheden bedrijf) 6 Studentwaardering (evalueren en waardering) 7 Samenwerking (school en SBB)
Thema’s- Dimensies 1 Werkzaamheden (leervraag, juiste hoeveelheid juiste moment) Aansluiting bij de ontwikkeling van de student. Mogelijkheid bieden verdiepende en of verbredende werkzaamheden Doorgroei mogelijkheden. Onvoldoende werkzaamheden overleg met school 2 Vakinhoudelijke begeleiding (vak inhoud ---> vakkennis) Basis leerdoelen passende werkplanning De PO instrueert en begeleidt inschakelen collega’s Toetsing of de student de BPV volgens planning ontwikkelt 3 Persoonlijke begeleiding (leerklimaat, niveau en leerdoelen) Inwerkprogramma voorstellen collega’s, veiligheidseisen, kleding, schoenen etc . Planmatig begeleidingsgesprekken Bedrijf faciliteert PO om zijn taak uit te voeren
Thema’s- Dimensies 4 Veiligheid (veilige leeromgeving, fysieke en sociale veiligheid) PBM zoals handschoenen, veiligheidsschoenen, bril Bedrijf.: BHV RIE Sociale veiligheid discriminatie, intimidatie, agressie en pesten is er een protocol. Veilig leerklimaat. 5 Organisatie leerproces ( leerdoelen school, leermogelijkheden bedrijf) Opleidingsbeleid, scholingsbeleid. Evaluaties , werving en selectie Vaste procedures.
Thema’s- Dimensies 6 Studentwaardering (evalueren en waardering) Evaluatie met student door leerbedrijf Feedback vragen PO. Bespreken met school. 7 Samenwerking (school en SBB) Bedrijfsgegevens actueel houden via SBB portal. Stelt leerplekken beschikbaar Werkt mee aan onderzoeken. PO bijeenkomsten. Stelt leerplaatsen beschikbaar voor doelgroepen Voorlichting-expertmeetings etc. …