Informatie avond Groep 6.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Advertisements

Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Welkom!.
bij juf Ineke en juf Caroline
Informatieavond groep
Groep 7.
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Informatieavond Groep 5
Groep 6 en 7.
Welkom op de informatieavond van groep 7/8
Welkom in groep 6.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond Pelikanen
Werkwijze groep 5a
Informatieavond groep 7b
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Infoavond groep 4.
Groep 6.
Onze nieuwe rekenmethode
Onze nieuwe rekenmethode
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Op de informatieavond van groep 6
Onderwerpen van deze avond
Groep 7.
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Werkwijze groep 5A
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Werken met tablets De kinderen maken de verwerking van reken-, taal- en spellingslessen op een eigen tablet. Het programma geeft direct aan of een opdracht.
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Informatie avond 1 september 2015.
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Op de informatieavond van de groepen 5
Juf Theda juf Claudia
Welkom in groep 5-6   Juf Henriëtte    Juf Adriënne Juf Wendy Ductan – Giovanni – Stefan – Mahdi – Ryan – Django – Vitas – Lane - Mike – Luuk – Nicole.
Groep 5/6 René Hellingman
informatieavond groep 6
Informatieavond groep 3/4
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Informatieavond 21 augustus 2013 Programma:  Voorstellen  Vakken en lesstof:  Huiswerk en toetsen  Weektaak  Diverse zaken en extra activiteiten.
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Informatieavond groep 6, Gemaakt door: Christine Vogels Connie Deiss Yvette Mansveld.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Welkom bij de schatjes van groep 6! Van: Levi, Jari, Lieke, Janne, Nienke, Ties, Jasmijn, Nick, Lincy, Filipe, Fenne, Mitch, Dani, Anouk, Selina, Oskar,
Welkom in groep 6 Informatieavond.. Groep 6 maandag t/m vrijdag : Michiel van Buuren ADV woensdagochtend (19 x): Nel v.d. Zwaag.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Welkom in groep 3/4 juf Ria & juf Kristel. Groep 3 - programma  Het ochtendprogramma in groep 3  Taal + lezen (Veilig leren lezen)  Pauze + fruit.
Aan het einde van de avond heeft u een duidelijk beeld over het leerjaar van groep 6.
Welkom Informatieavond groep 6.  Pakkende start  Kennismaking  Wat doen we dit jaar?  Praktische mededelingen  Vragenronde  Inzien van lesmateriaal.
 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren?  Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Informatieavond groep 4
Informatieavond groep 5
Welkom in groep 6.
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Informatieavond groep 4
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Informatie ochtend groep Informatieavond groep
Groep
Informatie avond Groep 6.
Onze rekenmethode.
Informatieavond groep 5-6
Transcript van de presentatie:

Informatie avond Groep 6

Zelfstandig werken servicerondje instructietafel uitgestelde aandacht dagtaak weektaak

Rekenen: Pluspunt Lesstof: Optellen en aftrekken tot 10 000 (cijferend) Vermenigvuldigen en delen Meten ( ml, cl , l, mm, cm, dm, m, km, m2 en cm2) en wegen (g en kg) Rekenen met geld Ruimtelijk inzicht Breuken: benoemen b.v. 2/5, start gelijknamig maken Klokkijken: analoog en digitaal Grafieken verhoudingstabellen

Veel oefenen en herhalen - Lesduur 50 à 60 minuten - Elke les start met oefenen en herhalen Instructieles Zelfstandig werken les zelf oefenen instructie zelfstandig werken samen oefenen reflectie De lessen staan om en om in het teken van instructie en zelfstandig werken. Tijdens de instructieles krijgen de kinderen uitleg over een nieuw rekenonderwerp. De volgende dag gaan ze tijdens de zelfstandig werken les met dit onderwerp oefenen. En… elke les wordt er gestart met oefenen!

Rekenen op niveau Vanaf groep 6: werkboeken op 3 niveaus Rekenzwak Vanaf groep 6 werken de kinderen in een werkboek dat past bij hun niveau. Het niveau wordt aangegeven door het aantal sterren. De stof is voor ieder niveau uitdagend, maar biedt tegelijkertijd succeservaring. Zo blijft ieder kind gemotiveerd en wordt het beste uit . Rekenzwak: De kinderen die moeite hebben met rekenen krijgen extra hulp (verlengde instructie). Zo wordt geprobeerd om ze toch naar het gemiddelde niveau te krijgen. Rekensterk: Voor de rekensterke kinderen zijn de opgaven extra uitdagend gemaakt. Ze kunnen er dus echt hun tanden in zetten. Gemiddeld Rekensterk

Hoe leren kinderen rekenen? Er moet een beeld/ voorstelling gevormd worden. Er moet drijvend vermogen zijn. Van hieruit kan men verder opbouwen.(zie voorbeeld aanleren van vermenigvuldigen en breuken) Er moet geautomatiseerd worden om vlot te leren rekenen. In het dagelijks leven kom je nauwelijks kale sommen tegen, maar wel verhaalsommen.

Spelling: Taal actief Lesstof: Spellingregels bakker, jager oefenen zoek de fout en vijf dicteewoorden toepassen is belangrijker dan overschrijven Themawoorden via huiswerk mee

Taal: Taal actief Lesstof: Taal: Woordbenoemen: persoonsvorm, onderwerp, zelfstandig naamwoord, lidwoord

Lezen Technisch lezen methode: Estafette bibliotheekboeken Tutorlezen differentiatie leesplezier bibliotheekboeken Tutorlezen ralfilezen Begrijpend lezen methode: Grip op lezen gericht op verschillende strategieën die elk blok aan bod komen. thuis oefenen?

Ontwikkeling Lezen Woorden-schat en Kennis van de wereld Lezen met begrip Leren toepassen van een beperkt aantal leesstrategieën Aanvankelijk en voortgezet technisch lezen: correct > vlot > vloeiend Woorden-schat en Kennis van de wereld Mondelinge taalvaardigheid (spreken en luisteren) Fonemisch bewustzijn Letterkennis Bouwstenen voor lezen met begrip: DAT en CAT op jonge leeftijd is een voorspeller voor lezen met begrio. Begrijpend luisteren (groep 2) en technisch lezen voorspelt prestaties begrijpend lezen (groep 6/7/8). Veel dagelijks voorlezen! (Herhaald interactief voorlezen) Ook in hogere groepen. Vraag jezelf af: lees ik wel elke dag voor? Praten over….teksten, boeken, belevenissen  Eenvoudige strategieën die in de onderbouw kunnen worden aangeboden: Voorkennis activeren Vragen stellen Voorspellingen doen Visualiseren (laten zien, uitbeelden, naspelen) Je zou hier een poster van kunnen maken waarmee je al heel vroeg kinderen bewust maakt van strategie gebruik. Inzetten op woordenschat en kennis van de wereld  hier liggen de kansen!!! 11

Schrijven Methode: Pennenstreken Stabilopen, geen balpen aan elkaar schrijven!

Wereldoriëntatie Wijzer door…. de tijd de wereld + topo de natuur/techniek Topo: Nederland Provincies, wateren, steden. 10 getoetst

Levensbeschouwing We vertellen verhalen uit de bijbel, gekoppeld aan onze feestdagen. Met kerst is er een viering in de MM-kerk

Gym Tweemaal in de week les van een vakleerkracht. Gymkleding: t-shirt, broek en schoenen zijn verplicht. Douchen naderhand is verplicht. Geen spuitdeo Gym op dinsdagochtend en vrijdagochtend.

Kanjertraining Witte, rode, gele en zwarte pet We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee Het belangrijkste doel is, dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken.

Continuous Improvement klassenmissie klassenregels resultaten en motivatie

Huiswerk Elke week 1 blaadje spelling, begrijpend lezen of rekenen. Vrijdag mee en donderdag inleveren. Topo om de 3 weken spreekbeurten

Ouderhulp (Engels, klassenouders, leesouders bibliotheekhulp) Startgesprekken