Artikelen met variabelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Masterclass SIEMENS 1 Industriële bussen, netwerken
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
VAVO in BRON 28 januari 2014.
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Digitale leermiddelen in het mbo
D.I.S. Distributie Informatie Systeem P. Harink 4Efficiency Services i.o.v. AEP Industries Nederland BV QAD Gebruikersdag - Juni 2008.
Functionele specificaties ZAIS EMD
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Kwaliteitsnetwerk FPA
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Leerstijlen KOLB SJM.
Berichtenverkeer hulpmiddelen CONCEPT
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse Regio 15 december 2015.
Tafel dagbesteding gemeenten
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
1 MijnABP Ministerie van Defensie. Agenda Gemaakte opmerkingen n.a.v. eerdere presentatie 1.MijnABP geeft weinig specifieke informatie 2.Meetellingswaarde.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Aanpak project “Woningcorporaties” Commissie Communicatie Standaards 2 december 2013.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Activiteiten 2015 Infasering XML Roadmap uitfasering ASCII installatiesector 1.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Commissie Communicatie Standaards
Webinar voor ambassadeurs
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Terugkoppeling herijkingswensen
Openstaande discussies B&I
BIM en één standaard voor objectenbibliotheken in de bouwbranche
Welkom VWO 5..
Directeur Ketenstandaard
Les 3: Marktonderzoek Keuzevak Marketing.
Kluwer The end of Publishing
Bijeenkomst softwareleveranciers
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Prijssystematiek versie 9.3
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Doelstelling vanaf het begin
Product van TU Delft, SEC
Product classification Standard for international e-Commerce ETIM International Marc Habets 01 January 2019.
& Marc Verhage Martin N. Kreijenbroek Presenteren………………….
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Logistieke werkzaamheden coördineren
Stap drie bij projecten
Product van TU Delft, SEC
Werkgroep bekostiging
Verwerkersovereenkomst
Uitgeversgroep en Maatwerk
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Artikelen met variabelen Terugkoppeling en toetsing Leden werkgroep : Unidek (Adri Donkers) ETIM (Marc Habets) Van Drimmelen (Otto van Wort) MEBIN ( Patrick van Lanen) Saint Gobain (Ron Kessels) 2BA (Martin Kreijenbroek, Arian Haeser) Natuursteen.nl (Ton Vossen) S@les (Rien Wabeke) GS1 (Loek Boortman

Terugkoppeling en toetsing Onderwerpen Opdracht Gevolgde aanpak Toetsing keuze Voorstel vervolgopdracht

Probleemstelling en Scope werkgroep Standaard voorraadartikel Artikelen met variabelen (= configureerbare artikelen) Maatwerk artikelen Voorbeeld isolatieplaten Plaatradiator lucht/warmtepomp Probleemstelling driehoeksverhouding tussen afnameeenheid, prijseenheid en gebruikseenheid wordt niet begrepen en daardoor vaak verkeerd ingevuld geen eenduidige regels voor identificatie van artikelen die op het moment van bestellen uniek worden gemaakt door opgave van variabelen Geen probleemstelling geformuleerd Werkgroep ‘de driehoek’ artikelen met variabelen niet van toepassing

Opdracht werkgroep Opdracht: Leer van eerdere pogingen om artikelen met variabelen te coderen door te focussen op de frequent bestelde producten en op het bestelproces. Als van het begin af aan alle situaties, artikelen, uitzonderen en processen worden meegenomen in het zoeken naar een oplossing is de kans groot dat de uitwerking te complex wordt en niet snel zal worden geadopteerd. Praktische vertaling: Invloed van prijs buiten de scope van de werkgroep gehouden. Er is alleen gekeken naar het bestellen van producten. Zoveel mogelijk bestaande en bewezen oplossingen onderzocht. Gekeken naar internationaal toepasbaar en ondersteunde oplossingen. Minimale aanpassingen in berichten en systemen. breed inzetbare oplossing, die voor een beperkt aantal maar wel flink verschillende producten inzetbaar moet zijn.

Gevolgde aanpak Stap 1: inventariseren oplossingsrichting: Oplossing A: GTIN voor basisproduct aangevuld met GS1 oplossing voor klantspecifieke artikelen Oplossing B: GTIN voor basisproduct aangevuld met standaard ETIM kenmerken en velden voor vrije kenmerken Oplossing C: GTIN voor basisproduct aangevuld met velden voor vrije kenmerken Stap 2: Besloten om oplossing B en C verder uit te werken. Voorlopige ETIM classificatie aangemaakt voor houten balk en dakelement Schematische invulling gemaakt berichtinhoud Stap 3: Uitwerking besproken met werkgroep leden Stap 4: Toetsing keuze en voorstel voor vervolgstappen door CCS B&I

Uitwerking optie B

Keuze werkgroep: GTIN + ETIM + vrije velden (oplossing B) GTIN + Klantspecifieke artikelen (oplossing A) valt af omdat Het niet als snel implementeerbaar wordt gezien Klantspecifieke artikelen oplossing biedt voor ‘Prijs’ (buiten scope) Er vraagtekens kunnen worden gesteld of het daadwerkelijk een in de praktijk bewezen systemen is en of het wel internationaal toepasbaar en ondersteund wordt GTIN + vrije velden (oplossing C) valt af omdat: Er dan veel bilaterale afspraken moeten worden gemaakt Er geen lokale ondersteuning in het buitenland is

GTIN + ETIM + variabele velden (oplossing B) Vaste ETIM kenmerken aluminium GTIN: 8712345678906 GTIN:8712345678913 variabele ETIM kenmerken

Werkwijze Oplossing B Fabrikant bepaald wat voor hem een basisproduct is. Dat kan per fabrikant verschillen omdat het productieproces per fabrikant verschilt en/of hij een bepaald maatwerkbeleid voert. Fabrikant kent een GTIN toe aan zijn basisproduct Fabrikant bepaald welke kenmerken variabel zijn (inclusief opties en beperkingen) Fabrikant gebruikt voor variabelen zoveel mogelijk de ETIM codes en afspraken Afnemer bestelt producten op basis van de door de fabrikant opgegeven variabelen.

Toetsing GTIN + ETIM + vrije velden Uit bespreking bleek Personen/systemen die de bestelling genereren (moeten) weten wat reële combinaties zijn van variabelen (ruig hout wordt normaal gesproken ongelakt geleverd). Implementatiepartners kunnen een belangrijke rol spelen bij het uitsluiten van onmogelijke combinaties. Personen/systemen die de bestelling genereren (moeten) kennen de gebruiken die voor een bepaalde productsoort gelden. Bijvoorbeeld dat je bij geschaafd hout op bruto kopmaat besteld maar de netto kopmaat geleverd krijgt. De netto maten verschillen vervolgens wel per fabrikant en natuurlijk ook per productgroep Vrije velden zijn nodig omdat ETIM nog niet voor alle producten beschikbaar zijn Fabrikanten zich toch willen blijven onderscheiden met specifieke kenmerken die per definitie niet in classificatie zullen worden opgenomen Het belangrijk is om niet alleen de variabelen te communiceren maar ook de beperkingen. Bijvoorbeeld maximale, minimale hoogte en stapgrootte Toetsing GTIN + ETIM + vrije velden

Voorgestelde vervolgstappen planning 1 Voorstel uitwerken Richtlijnen voor toekennen GTIN aan basisproduct Welke type opties zijn er Welke type beperkingen zijn er In welke berichten moet welke informatie worden opgenomen Kan prijs simpel worden meegenomen Openstaande vragen beantwoorden (zie volgende dia) Jan / Feb 2 Pilot Unidek – Saint Gobain ….. Mrt 3 Brede toetsing softwareleveranciers adviesraad S@les in de Bouw fabrikanten groothandelaren April / Mei 4 Uitgewerkt voorstel voorleggen aan CCS B&I Juni 5 Verwerken in berichtenset Volgende release

Openstaande vraagstukken / opmerkingen De vaste en configureerbare kenmerken worden nu met verschillende berichten uitgewisseld (resp. ‘prodat’ en ‘pricat’). Moet dat zo blijven of moet er een nieuw bericht worden gemaakt waarin de vaste én de configureerbare kenmerken zitten Hoe voorkom je dat de vrije tekst velden worden gebruikt voor informatie die eigenlijk met ETIM codes moet worden uitgewisseld Is het toegestaan/wenselijk dat elke leveranciers voor zichzelf bepaald wat voor zijn product vaste en configureerbare kenmerken zijn of moet daar een sector afspraak over worden gemaakt Wat zijn de consequenties voor groothandelaren? Worden die verplicht om nu artikelen zelf te voorzien van een GTIN wanneer zij andere vaste kenmerken willen meecoderen dan de fabrikant oorspronkelijk heeft gedaan ? Wat te doen met het coderen van artikelen waarbij de vaste kenmerken consequenties voor de prijs hebben Is het een idee om in de orderbevestiging de juiste / berekende prijs te communiceren ? Niet alle productkenmerken zijn in elke fase van het order, lever en betalingsproces noodzakelijk maar welke informatie is voor welk proces belangrijk Is het realistisch om te veronderstellen dat deze productinformatie via berichtenverkeer tussen systemen wordt uitgewisseld of zal men gebruik gaan maken van webservices, configureertools en cloudservices