De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Overgang van PO naar VO Let op!
Overgang van PO naar VO Let op!
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
OUDERINFORMATIEAVOND
Presentatie Procedure naar het VO
Overgang van PO naar VO Let op!
Informatie avond groep 8
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8B – 3 september 2013 Informatieavond Paschalisschool groep 8B.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.

Praktijk- en beleidsgericht onderzoek Praktijk- en beleidsgericht onderzoek In opdracht van het Ministerie OCW In opdracht van het Ministerie OCW Onderzoeksteam.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Informatie avond groep 8
Het Voortgezet Onderwijs
Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Naar het Voortgezet Onderwijs Voorlichtingsavond
Informatieavond Cito eindtoets & VO
INFORMATIEAVOND HAVO PROFIELEN.
Mijn kind gaat naar het Voortgezet Onderwijs…. En nu?
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Een kleine school met persoonlijke aandacht 360 leerlingen Basis, Kader, Kader+ ( K+ geeft de mogelijkheid om door te stromen naar de mavo) VMBO Wageningen.
Informatieavond Groep 7 – 8 welkom.
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Voorlichtingsavond voortgezet onderwijs 2015
Referentiekader rekenen. Uit: /
Welkom op de informatieavond van groep 7/8. De avond zal bestaan uit 3 onderdelen:  Groep 7/8  Kamp  Voortgezet Onderwijs.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Informatieavond+Open Dag De Apollo
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Bs Carillon Daltonschool
Profiel van een plusleerling
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Transcript van de presentatie:

De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen dr. Geert Driessen dr. Annemarie van Langen ITS – Radboud Universiteit Nijmegen www.its-nijmegen.nl

Onderzoeksvragen 1. Is er in het PO en de onderbouw van het VO sprake van een achterstand van jongens? Zijn er daarbij verschillen naar sociaal-etnische achtergrond? Hoe verhoudt zich de situatie in Nederland tot die in andere landen? 2. Welke verklaringen zijn er voor evt. onderwijsachterstanden van jongens? Welke interventies zijn ontworpen om dergelijke achterstanden te bestrijden?

Onderzoeksopzet Ad 1: Relatieve positie jongens Secundaire analyses Literatuuronderzoek Fase Cognitieve competenties Niet-cognitieve Schoolloopbaan- kenmerken PO PRIMA , COOL5-18 PPON, JPO CBS/StatLine TIMSS, PIRLS Onderbouw VO VOCL99-3, COOL5-18 BRON-VO CBS/StatLine PISA Ad 2: Verklaringen en interventies Literatuuronderzoek

Samenvattend maat voor resultaten: Effect sizes Significantie vs. relevantie Steekproefomvang ES = (gemiddelde score jongens – gemiddelde score meisjes) / standaarddeviatie Interpretatie (vuistregel): 0,20 = klein 0,50 = middelmatig 0,80 = groot

Cognitieve competenties: basisonderwijs COOL Taal groep 2 COOL Taal groep 8 COOL Rekenen groep 2 COOL Rekenen groep 8 COOL Lezen groep 8 CITO Eindtoets Totaal CITO Taal CITO Rekenen/Wiskunde CITO Studievaardigheden Negatief: M > J Positief: J > M

Cognitieve competenties: voortgezet onderwijs (COOL lj. 3) Woordenschat Werkwoordspelling Engels Begrijpend Lezen Wiskunde Intelligentie Negatief: M > J Positief: J > M

Cognitieve competenties: internationaal vergelijkend Aus Bel Dui E/VK Fra NL VS Zwe

Niet-cognitieve competenties: basisonderwijs (COOL groep 2 & 8) Sociaal gedrag groep 2 Sociaal gedrag groep 8 Werkhouding groep 2 Werkhouding groep 8 Mastery groep 8 Performance groep 8 Sociale motivatie groep 8 Extrinsieke motivatie groep 8 Welbevinden met docent groep 8 Welbevinden met leerlingen groep 8 Zelfvertrouwen groep 8 Taakoriëntatie groep 8 Negatief: M > J Positief: J > M

Niet-cognitieve competenties: voortgezet onderwijs (COOL lj. 3) Welbevinden met docenten Welbevinden met leerlingen Extraversie Mildheid Ordelijkheid Emotionele stabiliteit Autonomie Mastery Performance Sociale motivatie Extrinsieke motivatie Zelfvertrouwen Taakoriëntatie Negatief: M > J Positief: J > M

Schoolloopbaan cohort 2005/06: niveau 4e verblijfsjaar VO 1 12 14 25 23 23 3 2 15 15 24 22 19

Schoolloopbaan cohort 2005/06: % sector- en profielkeuze in het vierde verblijfsjaar vmbo / avo

Schoolloopbaan cohort 2005/06: % zittenblijvers en voortijdig schoolverlaters per overgang

Schoolloopbaan cohort 2005/06: AVO-stromen per verblijfsjaar 2006/07 2007/08 2008/09 2005/06 <1% <1% <1% <1% 1% 1% jongens 93% 91% 92% 1% 5% 2% 6% 3% 4% vmbo vmbo vmbo 1% <1% 1% <1% <1% 1% meisjes 96% 93% 92% <1% 2% 4% 4% 3% 3% vmbo vmbo vmbo

Schoolloopbaan cohort 2005/06: VMBO-stromen per verblijfsjaar 2006/07 avo 2007/08 avo avo 2008/09 1% <1% 1% 4% 2% 2% jongens 92% 87% 92% 2% 2% 3% 2% 6% 3% <1% <1% <1% pro pro pro avo avo avo 3% 1% 1% 4% 6% 2% meisjes 90% 87% 92% 2% 2% 2% 1% 4% 3% <1% <1% <1% pro pro pro

Schoolloopbaan cohort 2005/06: PRO-stromen per verblijfsjaar 2006/07 2007/08 2008/09 vmbo vmbo vmbo 2% 4% 6% jongens 91% 92% 85% 9% 7% 4% vmbo vmbo vmbo 5% 8% 9% meisjes 90% 89% 83% 8% 5% 4%

Schoolloopbaan cohort 2005/06: examenresultaten van onvertraagden in vmbo-4 (% geslaagden en hun gemiddeld CE-cijfer) 6.4 6.6 6.2 6.5 6.3 6.3

Literatuurstudie Inkadering debat: Ontstaan in Engeland, VS, Australië; na PISA ook elders Feministen: ‘moral panic’, oud nieuws, mannen maatschappelijker nog steeds succesvol Discussie in VS: geen sekseverschillen in testscores, meisjes wel betere rapportcijfers en schoolloopbanen (vgl. Nl.) Nuancering: welke jongens/welke meisjes!

Literatuurstudie Verklaringen in te passen in Nature-Nurture debat: Biologische invalshoek (Nature): nieuwe technieken neurologisch onderzoek, ‘mannelijk en vrouwelijk brein’, kenmerkende literatuur over vastgestelde hersenverschillen en (veronderstelde) gevolgen voor cognitief functioneren, OECD ‘neuromythe’, zie ook Crone Sociale & cultureel-maatschappelijke invalshoek (Nurture): invloed van ouders/gezin (interactie!), peers, school/docent (schoolcultuur= feminien?), arbeidsmarkt & maatschappij Interventies: pedagogisch-didactisch (aansluiten op behoeften j/m), sociaal-cultureel (school is wèl cool; onderzoek naar HAP-lln), organisatorisch (single-sex)