Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 13 februari 2017
Doelstellingen (p. 2) Een onderzoekende houding demonstreren in termen van 9 generieke kenmerken: nieuwsgierigheid, oordeel uitstellen, kritisch zijn, willen begrijpen, perspectiefwisseling, distantie van routines, gerichtheid op bronnen, nauwkeurigheid en willen delen. 2. De opdracht zelfsturend aanpakken.
Doelstellingen 3. Constructief overleggen en samenwerken met het werkveld, collega-studenten en/of opdrachtgevers. 4. Gestructureerd, doelgericht en planmatig rapporteren tijdens - tussentijdse begeleidingsmomenten; - het onderzoeken van een praktijkvraag en/of het onderwijskundig ontwerpen van didactisch materiaal of dienstverlening; - de profileringsbeurs P.OLO. 5. Zich profileren door accent te leggen op eigen talent(en).
Algemene voorwaarde stage 2
3 mogelijkheden 1. OLO - projecten Begeleid door een docent van de opleiding en gelinkt aan zijn/haar expertise 2. Mobiliteit: olods (3 stptn) aan Ahs Keuze vanuit een lijst openstaande olods 3. Internationaal traject Begeleid door Philip O’Neill en Els Lauwereins
1. OLO-Projecten
Voorwaarden per OLO- project Sommige keuzes: beperkt aantal studenten! Specifieke voorwaarden per keuze! Eigen voorstel: na P.OLO van 27 juni van document met doelstellingen en aanpak mailen naar kristien.lammertyn@arteveldehs.be Eerst eens langskomen bij verantwoordelijke profilering (Kristien Lammertyn)
2. Mobiliteit: Olods aan Ahs/elders Profilering A: 3 stptn bv. PBASOW: Culturele en artistieke actualiteit een olod van het herfstsemester! Profilering B: 3 stptn: implementeren van doelstelling Vakstudie n.a.v. stage 3 - onderzoekende houding tonen. EVK’s: voor max. 3 stptn. idem als Profilering B: doelstelling: reflectief en experimenteel omgaan met eigen praktijk Niet meer aan Hogeschool Gent
Mobiliteit
Mobiliteit (ondernemingszin tonen) Lijst van openstaande olods (ter inspiratie - nog niet definitief beschikbaar) Zelf ECTS-fiches bekijken! Begin acj 2017- 2018: Zelf initiatief nemen Trajectbeheerder contacteren Docent – cursussen – leslokalen …
3. Internationalisering Dhr. Philip O’Neill Voorstelling 20 februari 2017 20.00 uur Percentages 2014 - 2015: 9,3 % 2015 - 2016: 14,3 % 2016 - 2017: 15,3 %
4. Vragen uit het werkveld (KLIM) Hoe komen leerlingen tot (nuttige) zelfevaluatie? Uitbreiding : zelfevaluatie in bewegingsopvoeding. *Hoe kan de inbreng van leerlingen verhoogd worden bij het aanbrengen van MMWT-thema’s zonder de leerplandoelen/eindtermen uit het oog te verliezen? *Hoe kan je als school evolueren naar een andere manier van rapporteren? Kan je voor alles doelen formuleren en cijfers loslaten? *Hoe kan ik ICT rapporteren binnen de verschillende schoolvakken? *Hoe kan de school structureel kindcontacten inplannen? *Hoe kan ik doelgericht vaardigheden rapporteren? *Bekijken van rapporten : is er een evenwichtige rapportering in de school aanwezig? *Hoe kunnen we LVS of andere standaardtoetsen meer op maat van kinderen met leerstoornissen aanbieden? *Hoe kunnen we leerlingen zonder diagnose of zonder externe begeleiding professionele hulp aanbieden?
Vragen uit het werkveld (Triangel) -Hoe kunnen we het welbevinden op onze speelplaats verhogen. (inrichting, verschillende zones creëren, afspraken) -Hoe kunnen we geweld op de speelplaats indijken en preventief tegengaan. (waarden, normen, …) -Hoe kunnen we de schoolomgeving/geschiedenis van de school integreren als ankerpunt in ons schoolgebeuren. (doorheen heel het lager) -Welke maatregelen werken effectief bij onze ouders/kinderen om het te laat komen tegen te gaan.
Studiepunten: Mobiliteit en Internationalisering (overzicht) Wereldwijd Erasmus Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Reflectief en experimenteel omgaan met de praktijk in stage 3 Profilering A 3stptn Professionalisering 3 3 stpt Profilering B
P.OLO-beurs di 27 juni 2017 17.00 – 18.30 uur In namiddag concrete briefing Voorstelling OLO-Projecten door OLO3 Ook studenten Mobiliteit geven duiding Communicatie van expertise aan studenten en genodigden Verplicht!
Officiële inschrijving (1ste briefing) OLO-projecten: zelf Mobiliteit: trajectbeheerder Internationalisering: trajectbeheerder OLO-project: bv. Onderwijs in de metropool A 3 stptn Onderwijs in de metropool B 3 stptn Voorlezen aan huis 3 stptn Peer-tutoring 3 stptn Opvolging in de opleiding zelf: campus van les
Info op www.profileringolo.weebly.com