Be Sports-Minded.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Het T-pack model en de iPad
Voorlichtingsavond groep 3
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
NLT modules en excellentiebevordering
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Aan de slag met de BETERapp
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Hoe leer je geschiedenis?
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Solliciteren: wat wil ik?
Lezen: doe het goed voor
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Sleutels, codes en aanwijzingen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Sleutels, codes en aanwijzingen
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Duurzame inzetbaarheid
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Duurzame inzetbaarheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Gedragsproblemen en stoornissen
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe leer je geschiedenis?
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Be Sports-Minded

Voorstellen: het boek Be Sports Minded is geschreven door deze vijf mannen. We zijn hier een aantal jaar geleden aan begonnen omdat: Eindtermen + doel van BSM (meer theorie) Behoefte werkveld (netwerken BSM) Theorie bij BSM blijft lastig Nu is er een tweede druk en een van de veranderingen is het gele randje dat rood is geworden. Een overzicht van de veranderingen vinden jullie op de flyer.

Doel? Opdracht 1 3 minuten Waarom volg je deze workshop? Doel van de workshop: Handvatten voor goed lesgeven in het theoretische gedeelte, aan de hand van Be Sports Minded, een promotie voor de tweede druk.

Opzet workshop ‘teach as you preach’ Gevleugelde uitspraak, veel gebruikt door Dennis Witsiers. We zullen de workshop zo activerend mogelijk houden. De ppt zal niet veel tekst bevatten, komen we zo nog op terug, maak zelf aantekeningen als je iets boeiends wil onthouden. In de workshop willen we jullie een aantal eenvoudige didactische werkvormen laten ervaren, we zullen er steeds op terugkijken. Bijvoorbeeld: Het klokje van de vorige opdracht gaf 3 minuten aan, dat is met opzet: ‘vreemde’ minuten stralen uit dat er is nagedacht over de tijd die zo’n opdracht moet kosten.

Wat is didactiek? Namenblaadjes: proppen en in mijn tasje Denk zelfstandig na over wat didactiek is, ik trek zo een propje en diegene moet het zeggen. Overleg maar even. Propje pakken. Didactiek is de wetenschap die zich bezighoudt met hoe kennis en vaardigheden aangeleerd kunnen worden door een docent.

Werkgeheugen Actief Info Lange termijn Prullenbak Info Info Info Info Om iets te leren moet de leerling actief met de stof bezig zijn. Je gaat dingen onthouden en kunnen combineren als de informatie in het lange termijn geheugen komt. Leren wordt een actief proces Wij als docenten gebruiken daarvoor activerende didactiek De docent moet ervoor zorgen dat alle leerlingen actief zijn Info Info Info Prullenbak

Gericht leren “Would you tell me, please, which way I ought to go from here? “That depends on where you want to get to,” said the Cat “I don’t much care where“ said Alice “Then it doesn’t matter which way you go,” said the Cat   Alice in Wonderland, Lewis Carroll (1865) Lewis Carroll beschreef dat je zonder doel geen richting op hoeft. Dit is ook zo in de theorie les. In Be Sports Minded beschrijven we daarom ook steeds aan het begin van het hoofdstuk wat een leerling kan vinden in het hoofdstuk. Geef expliciet doelen aan leerlingen, dat helpt bij gericht werken. (Hoewel soms het ook mooi is als er een soort ‘puzzel’ in elkaar valt.)

Instructie Kernachtig 10 – 15 min. Activiteit Niveau Beleefwereld Houd het zoveel mogelijk bij de kern Kort (10 tot 15 minuten) Expliciet aangeven wat je van de lln verwacht. (aantekeningen maken) Zorg dat de uitleg aansluit bij het niveau van de leerling Zorg dat wat je vertelt aansluit bij de beleefwereld: bijvoorbeeld als er iets in de les is gebeurd (ongelukje ehbo) Het hoofdstuk blessures is uitermate geschikt, iedere sporter heeft blessures meegemaakt.

Voorbeelden

Tweede bloempje Zet ppt uit (zwart) vertel over 3e bloempje en daarna voorbeeld van Wessel: In de BSM voorlichting voor ouders stelt collega Wessel de volgende vragen aan ouders: ‘Hand omhoog, wie van jullie doet een beroep dat direct gelinkt is aan jullie opleiding?’ ‘Oke, een stapje verder, wie van jullie doet een beroep dat gelinkt is aan jullie vakkenpakket op de middelbare school?’ Laat dan ook de vrije ruimte, de vrije ruimte!

Materiaal gebruik Plaatje van de ppt is een slecht voorbeeld want ppt moet ondersteunend zijn. Vermijd lange stukken tekst, powerpoint moet aansluiten bij het verhaal, niet het verhaal zijn. Video, liefst geen tekst in de video, praten erbij is beter, er worden op die manier namelijk verschillende hersengebieden aangesproken (visueel en auditief). Met tekst in de video wordt alleen een beroep gedaan op het visuele gedeelte. Demonstraties, doe dingen voor, laat leerlingen meedoen: Voorbeeld aan de hand van de biceps (biceps zit vast aan de onderarm, doe maar mee…) Als je dit doet gebeurd er wat met je, je bent actief bezig met de lesstof

Dit was gisteren. Een aardig verhaal, van 20 minuten van mijn voorzitter van het college van bestuur. 2000 mensen in de zaal. Zo’n scherm intrigeert meer dan het verhaal op een gegeven moment. Punt zet het scherm op zwart. Zwart scherm zorgt voor minder afleiding. Zeker voor adhd types en stuiterballen heel fijn.

Soms is een plaatje alleen al genoeg Soms is een plaatje alleen al genoeg. Soms zet ik bij binnenkomst een plaatje op het bord. Deze komt uit hoofdstuk 3.2 pagina 231, leerlingen komen in een mindset.

Checken Opdracht 2 2 minuten Door gericht goede vragen te stellen kan je nagaan of de leerstof is overgekomen. In de gymles is dat heel duidelijk, en wij gymdocenten vinden dat vanzelfsprekend. De moeilijkheid zit hem bij theorie erin dat het niet direct zichtbaar is wat er in de hersenen gebeurd. Dit zal je moeten checken door vragen te stellen.

Individuele aanspreekbaarheid Veiligheid Structuur Wachttijd Vragen stellen Individuele aanspreekbaarheid Veiligheid Structuur Wachttijd Plaatje is herkenbaar, deze leerlingen mogen waarschijnlijk het antwoord geven. Wat doet de rest van de klas ondertussen? Individuele aanspreekbaarheid: Zijn alle leerlingen vooraf op de hoogte dat van elk van hen verwacht kan worden dat ze een antwoord moeten geven? (vb: Even voor jezelf bedenken, nog niet praten: wat zou individuele aanspreekbaarheid kunnen zijn? Schrijf eventueel kernwoorden op. (bedenktijd) Bedacht? Wissel het uit met je buur, ik vraag het zo bij een aantal terug, geen handen) Waarom is gokken verslavend? Je weet nooit wanneer de beloning komt, maar als die komt is die geweldig! Veiligheid: Paniek bij lln? Het korte overleg moment geeft rust. Eventueel kan je afspreken dat leerlingen ook mogen passen. Structuur: stel je vraag zo dat de leerling precies weet wat er van hem verwacht wordt. Wachttijd: Geef je leerlingen de tijd om na te denken!

Les voorbereiden Opdracht 3 11 minuten Met degene die naast je zit spreek je af wie nummer 1 is en wie nummer twee (laten doen, bij een paar tweetallen terugvragen) Nummer 1 leest tekst 1 en nummer 2 leest tekst 2. Als je dat gedaan hebt ga je samen antwoord geven op de vraag op het opdrachtenblad.

Terugkijken Kijken naar de opmerkingen die docenten aan het begin hebben gemaakt. Is het doel bereikt?

Toekomst BSM Toetsenbank Actualiteit Ontwikkelingen Feedback Kritisch tav het vak BSM blijven Blijven ontwikkelen van opdrachten en toetsen voor toetsenbank Blijven zoeken naar actuele input voor lessen via TV/internet ed. Nieuwe ontwikkelingen blijven volgen en toepassen (cartoon concepts….) Feedback is altijd welkom!!!!!

BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT