Be Sports-Minded
Voorstellen: het boek Be Sports Minded is geschreven door deze vijf mannen. We zijn hier een aantal jaar geleden aan begonnen omdat: Eindtermen + doel van BSM (meer theorie) Behoefte werkveld (netwerken BSM) Theorie bij BSM blijft lastig Nu is er een tweede druk en een van de veranderingen is het gele randje dat rood is geworden. Een overzicht van de veranderingen vinden jullie op de flyer.
Doel? Opdracht 1 3 minuten Waarom volg je deze workshop? Doel van de workshop: Handvatten voor goed lesgeven in het theoretische gedeelte, aan de hand van Be Sports Minded, een promotie voor de tweede druk.
Opzet workshop ‘teach as you preach’ Gevleugelde uitspraak, veel gebruikt door Dennis Witsiers. We zullen de workshop zo activerend mogelijk houden. De ppt zal niet veel tekst bevatten, komen we zo nog op terug, maak zelf aantekeningen als je iets boeiends wil onthouden. In de workshop willen we jullie een aantal eenvoudige didactische werkvormen laten ervaren, we zullen er steeds op terugkijken. Bijvoorbeeld: Het klokje van de vorige opdracht gaf 3 minuten aan, dat is met opzet: ‘vreemde’ minuten stralen uit dat er is nagedacht over de tijd die zo’n opdracht moet kosten.
Wat is didactiek? Namenblaadjes: proppen en in mijn tasje Denk zelfstandig na over wat didactiek is, ik trek zo een propje en diegene moet het zeggen. Overleg maar even. Propje pakken. Didactiek is de wetenschap die zich bezighoudt met hoe kennis en vaardigheden aangeleerd kunnen worden door een docent.
Werkgeheugen Actief Info Lange termijn Prullenbak Info Info Info Info Om iets te leren moet de leerling actief met de stof bezig zijn. Je gaat dingen onthouden en kunnen combineren als de informatie in het lange termijn geheugen komt. Leren wordt een actief proces Wij als docenten gebruiken daarvoor activerende didactiek De docent moet ervoor zorgen dat alle leerlingen actief zijn Info Info Info Prullenbak
Gericht leren “Would you tell me, please, which way I ought to go from here? “That depends on where you want to get to,” said the Cat “I don’t much care where“ said Alice “Then it doesn’t matter which way you go,” said the Cat Alice in Wonderland, Lewis Carroll (1865) Lewis Carroll beschreef dat je zonder doel geen richting op hoeft. Dit is ook zo in de theorie les. In Be Sports Minded beschrijven we daarom ook steeds aan het begin van het hoofdstuk wat een leerling kan vinden in het hoofdstuk. Geef expliciet doelen aan leerlingen, dat helpt bij gericht werken. (Hoewel soms het ook mooi is als er een soort ‘puzzel’ in elkaar valt.)
Instructie Kernachtig 10 – 15 min. Activiteit Niveau Beleefwereld Houd het zoveel mogelijk bij de kern Kort (10 tot 15 minuten) Expliciet aangeven wat je van de lln verwacht. (aantekeningen maken) Zorg dat de uitleg aansluit bij het niveau van de leerling Zorg dat wat je vertelt aansluit bij de beleefwereld: bijvoorbeeld als er iets in de les is gebeurd (ongelukje ehbo) Het hoofdstuk blessures is uitermate geschikt, iedere sporter heeft blessures meegemaakt.
Voorbeelden
Tweede bloempje Zet ppt uit (zwart) vertel over 3e bloempje en daarna voorbeeld van Wessel: In de BSM voorlichting voor ouders stelt collega Wessel de volgende vragen aan ouders: ‘Hand omhoog, wie van jullie doet een beroep dat direct gelinkt is aan jullie opleiding?’ ‘Oke, een stapje verder, wie van jullie doet een beroep dat gelinkt is aan jullie vakkenpakket op de middelbare school?’ Laat dan ook de vrije ruimte, de vrije ruimte!
Materiaal gebruik Plaatje van de ppt is een slecht voorbeeld want ppt moet ondersteunend zijn. Vermijd lange stukken tekst, powerpoint moet aansluiten bij het verhaal, niet het verhaal zijn. Video, liefst geen tekst in de video, praten erbij is beter, er worden op die manier namelijk verschillende hersengebieden aangesproken (visueel en auditief). Met tekst in de video wordt alleen een beroep gedaan op het visuele gedeelte. Demonstraties, doe dingen voor, laat leerlingen meedoen: Voorbeeld aan de hand van de biceps (biceps zit vast aan de onderarm, doe maar mee…) Als je dit doet gebeurd er wat met je, je bent actief bezig met de lesstof
Dit was gisteren. Een aardig verhaal, van 20 minuten van mijn voorzitter van het college van bestuur. 2000 mensen in de zaal. Zo’n scherm intrigeert meer dan het verhaal op een gegeven moment. Punt zet het scherm op zwart. Zwart scherm zorgt voor minder afleiding. Zeker voor adhd types en stuiterballen heel fijn.
Soms is een plaatje alleen al genoeg Soms is een plaatje alleen al genoeg. Soms zet ik bij binnenkomst een plaatje op het bord. Deze komt uit hoofdstuk 3.2 pagina 231, leerlingen komen in een mindset.
Checken Opdracht 2 2 minuten Door gericht goede vragen te stellen kan je nagaan of de leerstof is overgekomen. In de gymles is dat heel duidelijk, en wij gymdocenten vinden dat vanzelfsprekend. De moeilijkheid zit hem bij theorie erin dat het niet direct zichtbaar is wat er in de hersenen gebeurd. Dit zal je moeten checken door vragen te stellen.
Individuele aanspreekbaarheid Veiligheid Structuur Wachttijd Vragen stellen Individuele aanspreekbaarheid Veiligheid Structuur Wachttijd Plaatje is herkenbaar, deze leerlingen mogen waarschijnlijk het antwoord geven. Wat doet de rest van de klas ondertussen? Individuele aanspreekbaarheid: Zijn alle leerlingen vooraf op de hoogte dat van elk van hen verwacht kan worden dat ze een antwoord moeten geven? (vb: Even voor jezelf bedenken, nog niet praten: wat zou individuele aanspreekbaarheid kunnen zijn? Schrijf eventueel kernwoorden op. (bedenktijd) Bedacht? Wissel het uit met je buur, ik vraag het zo bij een aantal terug, geen handen) Waarom is gokken verslavend? Je weet nooit wanneer de beloning komt, maar als die komt is die geweldig! Veiligheid: Paniek bij lln? Het korte overleg moment geeft rust. Eventueel kan je afspreken dat leerlingen ook mogen passen. Structuur: stel je vraag zo dat de leerling precies weet wat er van hem verwacht wordt. Wachttijd: Geef je leerlingen de tijd om na te denken!
Les voorbereiden Opdracht 3 11 minuten Met degene die naast je zit spreek je af wie nummer 1 is en wie nummer twee (laten doen, bij een paar tweetallen terugvragen) Nummer 1 leest tekst 1 en nummer 2 leest tekst 2. Als je dat gedaan hebt ga je samen antwoord geven op de vraag op het opdrachtenblad.
Terugkijken Kijken naar de opmerkingen die docenten aan het begin hebben gemaakt. Is het doel bereikt?
Toekomst BSM Toetsenbank Actualiteit Ontwikkelingen Feedback Kritisch tav het vak BSM blijven Blijven ontwikkelen van opdrachten en toetsen voor toetsenbank Blijven zoeken naar actuele input voor lessen via TV/internet ed. Nieuwe ontwikkelingen blijven volgen en toepassen (cartoon concepts….) Feedback is altijd welkom!!!!!
BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT