Belang bewegingsonderwijs met kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe, praktisch relevante inzichten in techniektraining
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Modellen van motorisch leren
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Studietaak De studietaak staat centraal
Begeleiden van Praktijkonderzoek
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
in relatie tot een actieve leefstijl
Gedrag in organisaties, 10e editie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Rekenproblemen en Dyscalculie
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Deel anders, mijn organisatie
Competentiegericht leren vmbo
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Activeren van voorkennis
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Volksuniversiteit Zwolle
Leerstijlen KOLB SJM.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Opvoeden.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Begeleiden en Coachen week 5
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Bewust leren in de praktijk Onbewust leren in de praktijk
De juiste route naar het juiste doel
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
= ‘onbewust bekwaam’ worden!?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Leren leren door feedback
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
De druppel die de emmer doet overlopen
Informatieavond voor ouders
Transcript van de presentatie:

Belang bewegingsonderwijs met kleuters Hoofdstuk 7 Motorisch leren Kenmerken en bijzonderheden

Wat is motorisch leren? (1) Motorisch leren versus motorisch controleren Kenmerken van motorisch leren Hoe meer herhalingen, hoe vaardiger (power law of practice) Toename vaardigheidsniveau zichtbaar in accuratesse Nauwkeurigheid van uitvoering Tempo van uitvoering Minder aandacht nodig Hoe meer nauwkeurigheid wordt gevraagd, hoe lager het tempo van uitvoering Hoofdstuk 7

Wat is motorisch leren? (2) Aspecten van motorisch leren Relatief duurzaam Gedragspotentieel Specifieke ervaringen Uitdagingen voor de praktijk Monitoren van progressie Invloed op leercurve? Hoe wordt er (precies) geleerd? Feedback geven; hoe zit dit in elkaar? Hoofdstuk 7

Oude theorieën gaan voorbij (1) Het driefasenmodel Cognitieve fase: understanding the skill Hoe herken ik het? Wat heeft de leerling nodig? Leerhulp Associatieve fase: acquiring the skill Geautomatiseerde fase: automation of the skill Hoofdstuk 7

Oude theorieën gaan voorbij (2) Spelen met vrijheidsgraden Freezing out (bevriezen) Unfreezing (ontdooien) Relaxation (ontspannen) Dat was toen; hoe is het nu? Ecologische psychologie Dynamische systeemtheorie Hoofdstuk 7

Nieuwe inzichten (1) Expliciet leren Totaal methode (whole practice) Deel methode (part practice) Manuele begeleiding Droog oefenen Vragenderwijs aanbieden Hoofdstuk 7

Nieuwe inzichten (2) Impliciet leren Observationeel leren Voorbeeldig leren Monkey see, monkey do Imitatieleren Analogieleren Sturende arrangementen Uitlokkende arrangementen Dwingende arrangementen Eindhouding leren Foutloos leren Normloos leren Hoofdstuk 7

Nieuwe inzichten (3) Differentieel leren Een handig overzicht Variatie in de taak Variatie in de omgeving Variatie aangebracht voor het individu Een handig overzicht Diverse vormen van motorisch leren in schema Hoofdstuk 7

Nieuwe inzichten (4) Doen wat werkt Gebruik observationeel leren Terughouden in verbale uitleg Gebruik de kracht van de context Voorkeur aan impliciete vormen van leren Nadruk op resultaat Ruimte geven aan intrinsieke feedback Vaardigheid in zijn geheel aanbieden Maak gebruik van variatie en herhaling Hoofdstuk 7

De motorische leercirkel Deze cirkel bestaat uit vijf stappen: Stap 1 – Doen, ervaren Stap 2 – Terugkijken Stap 3 – Analyseren Stap 4 – Kiezen Stap 5 – (nogmaals) Doen Accenten leggen is een mogelijkheid en een ‘must’ Hoofdstuk 7

Motorische competentie Werk in uitvoering Motorische competentie is ‘werk in uitvoering’ waarbij de actuele bewegingsmogelijkheden het resultaat zijn van: De aanleg De aanwezige en benutte bewegingskansen De ervaren mate van lukken en mislukken Hoofdstuk 7