Coördinatoren VZ 13 januari 2017
AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 ICF en Gordon (vraag Oostende P&P) 3 Basisvademecum 4 BKD 5 Evaluatie 6 Portfolio 7 Varia, afspraken, nascholingen …
2 ICF en Gordon Graag praktisch werken rond : hoe patronen van Gordon linken aan ICF schema? Hoe verstaanbaar maken voor de leerlingen? Voorbeelden van oefeningen. Zie vorig verslag Rondvraag? Zie ook basisvademecum!
3 Basisvademecum Met stagedocumenten
Bekijken van basisvademecum Nieuwe documenten / aanvullingen bestaand materiaal
Vragen bij basisvademecum: Hoe gebruiken jullie dit vademecum? Met het volledige team of individueel? Wat missen jullie nog / wat is onduidelijk? Andere vragen?
4 Binnenklasdifferentiatie
Opsplitsing groepen op basis van beginsituatie / voorkeur (20’) GROEP 1 Filmpje BKD large Beginsituatie: Uitleg omtrent BKD nog niet gekregen GROEP 2 Artikel personenzorg zelfstandig lezen Beginsituatie: voldoende informatie BKD, maar artikel personenzorg nog niet (grondig) gelezen GROEP 3 Artikel personenzorg toegelicht door begeleiders (mogelijkheid om extra vragen te stellen) GROEP 4 Filmpje BKD mini + discussie in kleine groep aan de hand van mythes Beginsituatie: voldoende informatie BKD + artikel personenzorg gelezen
Ordeningskader BKD Opdrachten / leerinhouden Leermiddelen
1 3 2 4 5 6 7
Voorbeelden uit eigen praktijk Per 3 aan tafel Per item (7) BKD een blad op tafel. Blad doorschuiven naar volgende groep Vergelijken eigen blad en blad begeleiding Einde in plenum: 1 tip per deelnemer en Hoe ga je hiermee verder aan de slag in team op school?
5 Evaluatie Zie document in servicedocument p 48 + document directies Personenzorg
Verschillende mogelijkheden met voor- en nadelen Evalueren per vak of cluster of thema Evalueren per AD en stage apart Evalueren per AD met stage inbegrepen Punten of waarderingen Samentellen voor deliberatiecommissie
Kritische vragen voor het team Hechten we voldoende belang aan wat we belangrijk vinden voor een beginnende verzorgende in lessen en stage? Dit betekent aanleren, begeleiden en beoordelen! Klopt de puntenverdeling, gewichten met wat we belangrijk vinden? Mogen lln groeien? Is die groei ook opgenomen in het systeem bv via criteria, leerlijn doelen? Wordt ook de samenhang tussen doelen begeleid en beoordeeld? Is het systeem doorzichtig voor lln?
6 Portfolio
Portfolio Volgt het portfolio datgene wat we begeleiden en beoordelen? Is het een samenhangend systeem met wat gebeurt in de lessen en op stage? Is het een groei instrument? Wordt het op geregelde tijdstippen gebruikt?
7 Varia, afspraken, nascholingen … zie mededelingen en site!