Lio-praktijkonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Het werken met portfolio
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Academie voor algemene beeldende
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Kijken naar Kinderen Week 4
Methoden & Technieken van Onderzoek
Lezen: doe het goed voor
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Volgende dia Taalgebruik ( schelden) (respect). volgende dia zoek de betekenis van “schelden” schelden = ……..
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
ZESC – Situationeel leiderschap
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Een vergadering organiseren
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Mijn visie op onderwijs
Vergadering Personeelsdienst
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Praktijkgericht onderzoek
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Product van TU Delft, SEC
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Loopbaan en burgerschap les 3
Feedback Reinier Geurts.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Product van TU Delft, SEC
Halen we buiten binnen? Of gaan we toch naar buiten?
Onderzoek.
Transcript van de presentatie:

Lio-praktijkonderzoek Les 5. Methoden A Marco Kragten (m.kragten@hva.nl).

Verzamelen van gegevens Onderliggend proces Methode, instrument Bevragen Vragenlijst, interviewschema Observeren Observatieschema Meten Toets, test (maar ook eye-tracker, EEG, ECG) Lezen Checklist

Kwantitatief vs kwalitatief Keuze Kwantitatief Kwalitatief Gesloten of open onderzoeksvraag Gesloten Open Onderzoeksvraag ligt wel/niet vast Vast Niet vast, kun je aanpassen tijdens onderzoeksproces Doelstelling Beschrijven en toetsen van vooraf vastgelegde ideeën. Ontwikkelen van (nieuwe) ideeën. Dataverzameling Op 1 standaardmanier, bijv. vragenlijst over studiesatisfactie Niet standaard, op verschillende manieren, praten, observeren, etc. Resultaat Cijfers Observatie- en gespreksverslagen en bestaande gegevens Verwerking data Statistische analyses Coderen, labels aanbrengen.

Opdracht: Welke methode past het beste bij de onderzoeksvraag? Op welke wijze stimuleren de leraren Engels in de brugklassen havo/vwo het gebruik van doeltaal als voertaal door leerlingen in de lessen? Welke vormen van onveiligheid ervaren leerlingen bij ons op school? Hoe ziet de sociale structuur van groep 6 eruit? Hoe wordt de praktische uitwerking van de ‘Academische Opleidingsschool’ gezien door directieleden, docenten en leerlingen? In hoeverre is methode X een geschikt methode voor het wiskundeonderwijs bij ons op school?

Operationaliseren Operationalisatie: Aangeven hoe de kernbegrippen (en/of deelaspecten) bepaald of gemeten gaan worden. Een gestandaardiseerde procedure om verschillen met betrekking tot een bepaalde eigenschap vast te leggen. Toon Tellegen: Een eekhoorn en een mus wandelen in het bos, sprekend over de diepte van de slaap. De mus heeft ontdekt hoe je dat kunt vaststellen. Je gaat 10 stappen van een slapend dier af staan en zegt diens naam. Als hij niet wakker wordt dan ga je een stap dichterbij en zegt weer zijn naam. Net zo lang tot hij wakker wordt. Het aantal stappen dat je hebt gezet, geeft de diepte van de slaap aan.

Operationaliseren Operationalisatie: Een geoperationaliseerde eigenschap is een variabele Bij een hoort een meetprocedure (hoe stel ik de eigenschap vast) en een meetschaal (welke scores kan ik toekennen). Gewicht is een eigenschap. Gewicht in kilogram is een variabele. Slaapdiepte is een eigenschap. Slaapdiepte in stappen is een variabele.

Opdracht Bedenk meerdere manieren om de populariteit van Nederlandse ‘rappers’ bij leerlingen van het voortgezet onderwijs te operationaliseren. Beperk je tot een globale manier om de populariteit vast te stellen.

De vragenlijst (enquête)

antwoordmogelijkheden Open vragen Gesloten vragen Tweekeuze Beoordelingsschaal Instemming Frequentie Intensiteit

Opdracht: welke mankementen hebben de vragen en de anwoordformats?

antwoordmogelijkheden Regelmatige fouten in beoordelingsschalen: De aard van de schaal past niet bij de vraag (word je wel eens gepest? mee eens/niet mee eens) De schaal heeft te weinig differentiatie, geeft een te grove keuze (hoe vaak ben je gepest? nooit/altijd) Meerdere schaaltypen lopen door elkaar (ben je tegen kernenergie? nee/soms/voor) De schaal is uit balans, schaalpunten ontbreken (ga je met de fiets naar school? nooit/soms/altijd) Dubbele ontkenning (drinkt u nooit? nee/ja) Zowel in de vraag als in de antwoordalternatieven ziet een gradatie. (reist u vaak? nooit/soms/regelmatig/vaak)

Opdracht: wat gaat er niet goed in de vRAGENLIJST? In de vragenlijst* staan zaken die niet kloppen. Beoordeel de vragenlijst eerst zelf. Bespreek daarna in groepjes wat er allemaal niet klopt. *Uit Basisprincipes Praktijkonderzoek, Bijlage 6

Vragenlijst als onderzoeksinstrument: van kernbegrip naar items Deelaspect 1 Item 1 Item 2 Item 3 Deelaspect 2 Deelaspect 3 Voor complexe kernbegrippen heb je meerdere vragen (items) nodig het valide te kunnen meten: Voorbeeld: Geef aan op een schaal van 1 tot 10 hoe gemotiveerd je bent voor het uitvoeren van praktijkonderzoek. Waarom is een dergelijke vraag niet valide?

Motivatie

Motivatie Items van een vragenlijst met betrekking tot de motivatie voor praktijkonderzoek Ik zou praktijkonderzoek uitvoeren/ik voer praktijkonderzoek uit omdat (1 = zeer mee oneens; 7 is zeer mee eens): Intrinsieke regulatie -ik het interessant vind. -het mij voldoening geeft. -ik ervan geniet. -het plezierig is om te doen. -ik het leuk vind. Geïdentificeerde regulatie -ik mijn eigen onderwijs wil verbeteren. -ik mijn beslissingen ´evidence-based´ wil onderbouwen. -ik het belangrijk vind voor mijn onderwijs. -ik meer inzicht wil krijgen in de (leer) behoeften van mijn leerlingen. -ik mezelf wil ontwikkelen. Geïntrojecteerde regulatie -ik een slecht gevoel over mezelf krijg als ik het niet doe. -ik het aan mijn collega's wil laten zien. -ik wil dat mijn leidinggevende mij een goede docent vindt. -ik dan trots op mezelf ben. -ik me schaam als ik het niet doe. Externe regulatie -ik problemen krijg als ik het niet doe. -ik niet wil dat mijn leidinggevende mij er op hoeft aan te spreken. -het opgelegd is door mijn leidinggevende. -het van mij verwacht wordt.

Opdracht: Maak de verkorte ILS Welke items horen bij welke leerstijl? Je krijgt een verkorte versie van de Inventaris Leerstijlen test (ILS). Maak deze eerst voor jezelf. Als je klaar bent lees dan de beschrijvingen van de leerstijlen en bedenk welke items iets zeggen over welke leerstijl.

Antwoorden