Vakdidaktiek Aardrijkskunde Lucien Hoogenbosch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Global Warming Global Warming
Van uitleggen leer je het meest
Thema 1 Noah, Yaimo en Ivar Water.
Het Scheppingsverhaal.
Het Milieu op de Filippijnen
Indonesië.
ANW - mythen & pseudowetenschap
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Het tropisch regenwoud
Zweden Door Glen en Mathias.
HOOFDSTUK 6 ECOSYSTEMEN
't was 't tiende of 't vijftiende huis in 'n rij..
2.2: Meer kennis, meer voedsel
Dit is de drukkerij in Den Helder waar wij de kampkrant laten drukken.
Aquacity Gemaakt door: Lindy Groenewold, Marijke Boersma,
Economie in de bovenbouw
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Aardrijkskunde Thema 1 water
Hoe werk je met een atlas?
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Op weg naar het voortgezet onderwijs
Muziek: op zoek naar emotie
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Deel 2 Uitleg paragraaf 2-5 H2.
3 havo Klimaatverandering § 2
Tekst verwerken.
Agroforestry Hefbomen voor een duurzame landbouw.
Aardrijkskunde Brugklas 1 Les 1.
voor een onvergetelijke vakantie!
Nakijken lesbrief Opdracht 5: Gebied E (Laagland v. Oost-China)
De natuur in Noorwegen We hebben dit onderwerp gekozen omdat in Noorwegen hele mooie landschappen zijn !
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
De 3 elementen van een kaart de legende de schaal de pijl die naar het noorden wijst.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-4
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Wijs me de weg ! Luchtfoto, schaal en kaart. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
 Algemeen  Klimaat  Planten en dieren  Bevolking  Oudheid  Noorse overheersing  Deense overheersing  Taal  conclusie.
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Fotosynthese en verbranding lichtenergie ↓ Fotosynthese …………………………………………………. Verbranding ↓ Verbrandingse nergie.
De stad verandert Blok 3.
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
In dienst van het westen -over eerlijke en oneerlijke bananen-
Leren & Instructie 1 – Vakdidactisch Lastig
Blok 3 Samenvatting controle
Foto uit de reeks “water” behorend bij de serie “manufactured landscapes” van de fotograaf Edward Burtynsky. Is ook een interessante documentaire van met.
H4 Bij welke groep hoor je?
Aardrijkskunde Thema 1: Water.
Thinking Through Geography Leren Denken met Aardrijkskunde
Vragen: Wat is dit? Waar is dit?
Sporen van Gods karakter
Foto opdracht Vakdidactisch lastig L & I 1
Bronnen van energie Hfd 3: Brazilië
Keuzedeel internationalisering

2 B.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Het Scheppingsverhaal.
Blok 2 Milieuvervuiling,
Opdracht product-PP Maak een PowerPoint over een product naar keuzen.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Wat gaan we doen? Introductie van het hoofdstuk (+- 5 min.)
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Vleesconsumptie en klimaatverandering
Anatomie en Fysiologie
<naam van kolonie>
Transcript van de presentatie:

Vakdidaktiek Aardrijkskunde Lucien Hoogenbosch 0524794 Foto opdracht Vakdidaktiek Aardrijkskunde Lucien Hoogenbosch 0524794 Kies /zoek een geografische foto die je net als het voorbeeld van hierboven kunt gebruiken in de klas om leerlingen met behulp van tips te laten nadenken over een bepaald Geografische verschijnsel. Lever de opdracht (per mail) aan in powerpoint. Eerste dia bevat je naam en naam van opdracht , tweede dia de foto en op de derde dia de tips. Op de 4e dia komt je verantwoording. Dus waarom heb je dit verschijnsel gekozen en wat wil je er mee laten zien

Zo is het

Tips Het land heeft een roemruchtig verleden (18e eeuw) Heeft het grootste kunstmatige meer van de wereld Belangrijk exportproduct is cacao. Heeft een Aw klimaat 8ste breedtegraad Ook wel bekend als goudkust Hoofdstad = Accra Ghana High Forest Zone 80 km ten noorden van Kumasi.

Verantwoording Waarom? Wat wil je ermee laten zien? Deze foto laat goed zien hoe het gebied ontbost is. Enkele grote bomen staan er nog. Gewassen zijn al geplant (cassava en mais). Door toenemende bevolkingsdruk op natuurlijke hulpbronnen neemt ontbossing toe. Maar bomen worden terug geplant (teak), helaas vanuit winstoogmerk. Nu ontstaat een mix van landbouw en bosbouw. Dit zou beter moeten zijn voor het land en de bevolking. Wat wil je ermee laten zien? Mensen hebben niet altijd een keus, dit gaat ten koste van het natuurlijk bos. Het verbouwen van gewassen levert meer geld op. Nu probeert de overheid het herplanten van bossen te stimuleren in Ghana. Zo vertrekken niet alle mensen naar de stad. Men leeft nog steeds van de ‘natuur’ en ‘bos’ komt beetje bij beetje terug, al vind ik dat zelf zeer discutabel. Maar er is een begin gemaakt tegen ontbossing en dat is ook wat waard. Verdere uitleg: Daarnaast kunnen deze projecten ook een rol spelen een de wereldwijde co2 uitstoot debat en het compenseren ervan. Echter nemen jonge bomen meer co2 op dan oude bomen, dus met nieuwe aanplant is dat goed. Maar worden deze bomen over 15 jaar gekapt en vervolgens verbrand. Dan is er dus niks verbeterd, worden de bomen verwerkt tot huizen of telegraafpalen en dergelijke, dan blijft de co2 opgeslagen en zou het kunnen werken. Dit is een zeer interessant onderwerp als het gaat om het klimaatdebat e reduceren van co2 uitstoot en compensatieregelingen. Ten tweede is op deze foto veel te zien, en zal dit vast verschillende reactie oproepen bij leerlingen. Met name als je deze dan vergelijkt met de laatste foto op dia 6. deze foto is gemaakt in een national park, daar is het bos dus behouden gebleven. Begin 1900 was een veel groter gedeelte van Ghana op deze manier bebost.

Zo was het

Foto van een plantage , dit is weer een soort van bos geworden, wel is het een monocultuur. Zo kan het ook