Nederlandse literatuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Advertisements

18de eeuwse literaire ontwikkelingen
Literatuurgeschiedenis
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
De verlichting Paragraaf 2.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
De VS krijgen een modern bestuur
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
4.1 De Pruikentijd.
6 De Republiek in Europa.
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Pruiken en revoluties – 1700 tot Aanloop naar de Franse Revolutie - De Franse revolutie - Napoleon grijpt de macht - Bataafse revolutie in de.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Over verlichte denkers en hun ideeën
De Verlichting.
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
De IndustriËle revolutie
Belangrijke namen In de 18de en 19de eeuw
Nederlandse literatuur
Nederlandse literatuur
Cultuur en kunst (de rode draad waaraan de rest moet worden opgehangen
Vervolg 18 de en 19 de eeuw 18 de eeuwse literaire ontwikkelingen Verschillende genres komen in de 18 de eeuw opzetten… Classicistisch toneel Deugdzaamheid.
Le sIecle des Lumières -verlichting-
Achttiende en negentiende eeuw
Tijd van Pruiken en revoluties
De sociale kwestie.
Tijd van burgers en stoommachines,
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Pruiken en revoluties – 1700 tot Aanloop naar de Franse Revolutie - De Franse revolutie - Napoleon grijpt de macht - Bataafse revolutie in de.
Griekenland De Geleerde Grieken.
Tijd van pruiken en revoluties,
De Pruikentijd Literatuur in de 18de eeuw.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
De golven van onze beschaving
Wetenschappelijke revolutie
Renaissance en Opstand
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Tijd van jagers en boeren
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
H8.1 De Verlichting Pruiken en revoluties.
Pruiken en revoluties – 1700 tot 1800
Wat weet jij van hoeden en pruiken? De grote Quizzzz.
H7 Pruiken en revoluties§7.2 Het ancien régime Wat moet je weten aan het einde van de les? -Hoe Frankrijk er politieke en economisch voorstond in de 18.
Paragraaf 8.1 De Verlichting
De tijd van de pruiken en de revoluties
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Pruiken en revoluties 3.1 De pruikentijd
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
Literatuurgeschiedenis – V5
de tijd van burgers en stoommachines
Hoe teksten uit de achttiende eeuw te benaderen…
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
Verlichting V5.
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Pruiken en revoluties 4.4 Revolutie in Nederland
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Renaissance en Opstand
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 KGT Lesweek 6
REALISME Kunstenaars uit de romantiek proberen de werkelijkheid om te buigen naar droom- en/of ideaalbeelden. In het Realisme ontstaat een vorm van beschrijvende.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Nederlandse literatuur …in de achttiende eeuw

Historische context De 18de eeuw REVOLUTIE EN OPSTAND! Koloniën van Engeland in opstand: De Amerikaanse Vrijheidsoorlog De Franse burgerij in opstand tegen de regerende elite: Franse Revolutie! De burgerij wil meer macht en komt in opstand tegen de heersers. In 1799 grijp ik de macht: Napoleon Bonaparte. De Revolutie is dan voorbij!

Historische context In economisch opzicht ging de Republiek in de 18de eeuw ook achteruit: de Industriële Revolutie liet in de Nederlanden op zich wachten  de rijke regenten investeerden niet, maar rentenierden… Ze droegen pruiken volgens de Franse mode: de Pruikentijd.

Culturele context Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? KENNIS Ik ben Immanuel Kant, een filosoof. Twee vragen stonden voor mij centraal: Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? De handelingen van de mens moeten steeds tot algemene wet voor iedereen kunnen gelden: dus rationeel handelen. Iedereen heeft immers “verstand” KENNIS Via zintuiglijke waarneming = ervaring WAARHEID Via RATIO Bijv. Tijd, Ruimte & Causaliteit

Culturele context De Verlichting Vanuit de burgerij De burgerij moet zelfstandig en kritisch nadenken: rationeel zijn en op basis daarvan handelen. KENNIS BEVORDERT DEUGD Onderwijs en verspreiding van kennis als belangrijk middel tegen vooroordelen. DE BURGERIJ MOEST MONDIG WORDEN GEMAAKT

Culturele context Ratio en kennis moesten ervoor zorgen dat mensen (van de burgerij) mondig gemaakt werden! Montesquieu hier: ik pleitte voor verdraagzaamheid en godsdienstvrijheid. Ik ben J.J. Rousseau. De mens moet terug naar zijn oorsprong en door goede opvoeding en goed onderwijs puur blijven.

Culturele context Kunstenaar als opvoeder en opinievormer pruiken Kapotte pijpen en drankflessen pruiken Dus waarschijnlijk: regenten Drankmisbruik, dronkenschap: sluit ratio uit!! Is dus slecht!

Culturele context renaissance classicisme 16/17 eeuw; vooral voor “geleerden” Kunst naar voorbeeld van de Klassieken renaissance Voorzetting van renaissancegedachte, eind 17de eeuw/midden 18de eeuw… Kunst naar Frans voorbeeld classicisme Het classicisme wordt in de 18de eeuw aangepast aan de opvattingen van de burgerij: nadruk op eenvoud, zakelijkheid, regelmaat etc.

Literaire ontwikkelingen Gerrit Paape: Een arbeider Literatuur voor en door de burgerij Alle lagen van de BURGERIJ H. Van Alphen: Een jurist Bertje Wolff en Aagje Deken: vrouwen SCHRIJVERS ZIJN OPVOEDERS EN OPNIEVORMERS

18de eeuwse literaire ontwikkelingen 18de eeuwse literatuur 18de eeuwse literaire ontwikkelingen Verschillende genres komen in de 18de eeuw opzetten… Kinderliteratuur Classicistisch toneel Spectatoriale Tijdschriften Kinderen opvoeden; kinderen zelf leren nadenken Deugdzaamheid bevorderen Opinievormend en kennis verspreidend Logisch en waarschijnlijk, beschaafd en fatsoenlijk Naar Engels voorbeeld in Nederland: De Hollandsche Spectator Kinderen in de hoofdrol (ik-figuur), voor kinderen bedoeld (deugden etc.) Pieter Langendijk Justus van Effen Hieronijmus van Alphen

De Historie van Mejuffrouw Sara Burgerhart (BRIEFROMAN) 18de eeuwse literatuur 18de eeuwse literaire ontwikkelingen De roman Imaginaire reisverhalen Zelfbespiegeling, innerlijk leven en analyse van eigen gedrag. Maatschappijkritiek leveren Veel aandacht voor psychologische verdieping van personages. Reis naar een denkbeeldig land. Spiegeling. Politiek. Bijv. Reize door het Aapenland Tegen zedelijk en moraal verval: de zedenroman (opvoedkundige adviezen) De Historie van Mejuffrouw Sara Burgerhart (BRIEFROMAN) Vooral gericht op gevoelens: de sentimentele roman: Julia