Onderwijs Ondersteunend Personeel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Welkom.
Samenwerken in burgerschap
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De dag van respect 10 november Respect Wat betekent respect voor u? Wat is respect? Hoe kan je respect geven aan iemand? Waarom is dat zo belangrijk?
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Leermeesteravond Autoschadetechniek
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Alfons ten Brummelhuis
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
VAKSCHOOL Werkmiddag
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Kwaliteit en leiderschap Chris Gijtenbeek Training, coaching en advies.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Welkom op de KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Consumenten-gedrag Het gezin
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
*.
Een beetje menselijk doen, graag!
Clusterdidactiek Gamma
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Doe je het digitalleen of transformetmeer?
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Wij komen centraal te staan !
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Na de basisschool.
Transcript van de presentatie:

Onderwijs Ondersteunend Personeel

Actuele ontwikkelingen WRR rapport Naar een lerende economie Sectorakkoorden PO VO en MBO Advies SER Leren voor het funderend onderwijs Onderwijs 2032

Wat is Onderwijs 2032 Samenleving verandert snel en wordt steeds complexer. Het vraagt om responsieve burgers Past de inhoud van het leerplan voor het funderend onderwijs nog wel bij wat de samenleving vraagt? Met andere woorden: doen we nog wel de goede dingen? Is het onderwijs aan een update toe?

3 hoofddoelen staan centraal Kennis voor leren en werk Maatschappelijke toerusting Persoonsvorming

Digitale geletterdheid Burgerschap Vakoverstijgend vaardigheden: Eindadvies Platform Onderwijs 2032 Vaste basis Rekenvaardig Taalvaardig Digitale geletterdheid Burgerschap Vakoverstijgend vaardigheden: Mens en maatschappij Natuur en technologie Taal en cultuur Verbreden en verdiepen eigen keuze school

HTTP://ONSONDERWIJS2032.NL

Placematdiscussie. We werken in groepen van 4. Schrijf in je eigen vak opdracht Placematdiscussie. We werken in groepen van 4. Schrijf in je eigen vak wat je hiervan vindt wat gaat dit volgens jou voor jezelf betekenen wat betekent dit voor jouw kennis, vaardigheden en jouw werk Schrijf jullie conclusies op

Consequenties voor onderwijs Leerlingen meer regie over eigen leerproces Zelfsturend leren essentieel Ontwikkelen leven lang leren houding bij iedereen Van deficiënt denken naar denken vanuit kracht www.youtube.com/watch?v=6ATjhnDqBRE

NIEUW MODEL 21TH VAARDIGHEDEN

Implicaties 3 kernopgaven onderwijs kwalificatie socialisatie persoonsvorming Wat vraagt dit van de schoolleider Wat vraagt dit van de leraar? Wat vraagt dit van het onderwijsondersteunend personeel

9 bouwstenen Gemeenschappelijke visie Ondersteunende leerstructuur Professionele leergemeenschap een middel 9 bouwstenen Gemeenschappelijke visie Ondersteunende leerstructuur Open en veilige leerstructuur Ondersteunend leiderschap Rijke uitdagende leeromgeving Samenwerking Onderzoekende reflectieve houding Het leren is een gezamenlijke verantwoordelijkheid Een uitdagend, haalbaar en gedegen programma

Hoe nu verder? 16 november 2017: Verdiepend advies Platform Onderwijs 2032 Verdiepend advies Onderwijscoöperatie En kijk eens bij een andere school https://www.youtube.com/watch?v=GtyVuBGqcMchttps://

Tot slot Vragen? Tips en suggesties m.lieskamp@cnv.nl