Introductie Smart Industry (ISI)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Advertisements

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Lectoraat Productie en Proces Innovatie
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Visiecirkel organiseren leren
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Kernproject V1 College 1 9 februari 2009 Instituut voor Interactieve Media.
SQL & datamodelleren.
SBC Opleveren Materiaal uitdelen Introductie Voorstellen Opstellen
Opleveren –Intake-POP –IAM Brand Materiaal uitdelen –Manual blok 1 –Dummy –SBC manual & Opdracht kennismakingsgesprek –Rooster blok 1 Introductie –Propedeusejaar.
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Studietaak De studietaak staat centraal
Stand van zaken Project WAK
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
NLT modules en excellentiebevordering
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Evaluatie Leerlijnen.
Studieloopbaanbegeleiding
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Insights & Essentials Willem van Putten
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Praktijkervaring & Reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 2 Marie-Joze van Raak
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Project- management.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Studieloopbaancoaching
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Pré-NLT-module 3D-printen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Korte introductie Informatica-actief
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Keuzethema: differentiatie
Joost Luttinkhuis personen plus eventuele extra genodigden
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
ICT ICT & MEDIADESIGN INFORMATICA
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Portfolio, Logboek en Casus
Transcript van de presentatie:

Introductie Smart Industry (ISI) Cursus Smart Industry 2 sept-2016 - 13 januari 2017 Witek ten Hove Deny Smeets

Programma 16 sept Evaluatie opdrachten 10 m Scrum, OZ-M&T, P-Plan (doc-advies) P-plan: document-specificatie + user-story(P-plan ervaring opdrachtgever?) Evaluatie zelfstudie 10 m  ELO, Info-Actief, Virtual Classroom Projectplannen 30 m Team bespreking (Feedback, Status) Smart Skills 30 m  Skills-systeem (integratie 3 modellen) Smart Thema’s 30 m  P&P&P in integrale Bedrijfsvoering Smart -Product, -Proces, - Personeel, Communicatie, Informatisering, Automatisering Workshop Basis R 120 m  Dataverwerking (bronnen+bewerking) Opdrachten Thema’s 10 m Opdrachten (tbv Learning outcomes)

Projectplannen (30min) Uitwisseling Projectplannen (in Projectteam) Feedback projectleden Reflectie op Feedback

Smart Skills Systeem (integratie) (30 min) Integratie van drie Skills Systemen IST en SOLL en Peer invoer Informatiemodel Applicatie generatie Dataverzameling en data-analyse

Smart Thema’s (30 min) Smart Product Smart Proces Smart Personeel Specificatie, Validatie, Differentiatie, Functionaliteit, Decompositie, Innovatie Smart Proces Productontwikkeling, Projectrealisatie, Productie Procesanalyse en modellering, Bedrijfsprocessen, Quality, Lean, PDCA, Bedrijfsmodellering, Business Model Canvas, Balanced Score Card Smart Personeel Kennis,Ervaring, Attitude, Vaardigheden (technologie, gedrag, professie) functioneren op de werkplek: Creatief, Initiatiefrijk, Flexibel, Nieuwsgierig, Ontwikkelgericht Projectwerker: communiceren, samenwerken, veranderen, onderzoeken, leren leren Communicatie Communities, Customer-interactie/service, Promotie, Websites, Multimedia, Social Media Informatisering Informatiemodellering, Infmatiesystemen, Databases, Informatieretrieval, Internet, BigData, Websevice/Apps Automatisering Productieprocessen, CAD-CAM, Robotica, Internet of Things, Arduino, Sensoren, Actuatoren, Netwerken, Cloud Applicaties, Programmeren

Workshop Basis R (120min) Materiaal op ELO

Projecten & Onderzoek & Opdrachten Projectmatig Opdracht Probleemanalyse / specificatie / formulering Vooronderzoek Projectplan Planuitvoering (iteratieve kwaliteitscontrole en planaanpassing) Projectrealisatie (deliverables) Projectevaluatie Onderzoek Methoden, technieken Opdrachten Toetsing van je eigen ontwikkeling Beoordeling van je competenties (skills)

Opdrachten 20 september (orientatie vRaam, Smart-Product) en 24 september (bezoek) 1. Literatuur Smart-thema’s gelezen en samenvattingen gemaakt 2. Remedial zelfstudie in Informatica-Actief 3. Inrichting: (verzameling) persoonlijk portfolio plaatsen in moodle, logboek, blog, forumposts Orientatie van Raam en Smart Product (subthema’s) 4. Uitvoering projectplan volgens Scrum (1e iteratie, sprint) (studie/stage/afstudeer-opdracht) incl. reflectie feedback  

Literatuur, documentatie, lesmateriaal Informatica-Actief.nl = Remedial Informatica Basiskennis (VO) (sept-jan 120 sbu) Smart Industry Wiki = Smart Thema’s (16 sept-4 sbu) Smart Industry Wiki = Smart Product (vRaam) (16 sept 4 sbu) Smart Industry Wiki = Basis R (16 sept-6 sbu) Smart Industry Wiki = P-Skills & P-Development (16 sept-2 sbu)

Leeruitkomsten = jij kunt 2. Zelfstandig de uitvoering van opdrachten evalueren 3. Zelfstandig literatuur bestuderen, beoordelen en in projectcontext een samenvatting schrijven 4. Smart Skills systemen vergelijken, beoordelen en evalueren (feedback, toetsing op toepassing) Toets 2 t/m 4: ingevulde evaluatieformulieren, context-samenvattingen, feedback skillssystemen 5a. Zelfstandig een concept plan opstellen voor een studie, stage, afstudeer-project (20 wk). 5b. De ontwikkeling van het conceptprojectplan en feedback van peers pitchen (2 minuten). Toets 5a en 5b: concept projectplan en (video)registratie peers- feedback-pitch 6a. generieke elementen van een Scrum Project benoemen 6b. specifieke elementen van een Scrum Project in een bedrijf benoemen, bepalen, beschrijven 6c. een Scrum-sprint uitvoeren ter realisatie van specificaties en user-story-projectplan 7a. methoden van Onderzoek benoemen 7b. specifieke Onderzoeksvragen in een projectplan beschrijven Toets 6a t/m 6b: Projectplan beschreven met Agile ontwikkeling en Scrum-methode in context. Toets 7a t/m 7b: Goedgekeurde onderzoeksvraag (cursus- en bedrijfsbegeleider) na 2 lesweken

Projectgroep(en) Studieproject, Stageproject, Afstudeerproject Projectleider 2x Projectleden Informatiebron, skillsbron, advies, peerreview, feedback, hulptaken, hulpkracht Keuze van 2 medestudenten uit SI-cursisten Bedrijfsbegeleider/Opdrachtgever Bedrijfscollega’s Communicatie Deliverables Documentatie Beoordeling SI-Cursusleiders (studie, stage, afstuderen) op cursusthema’s Smart Industry HAN-docenten beoordelaars (stage/afstuderen) op specificatie van de eigen opleidingen