Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe werkt UNICEF?.
Advertisements

Het seminarie Waar ik aan denk? Jezus zei: Als je bidt, wees dan niet als de hypocrieten, die opstaan in de kerk en op de hoek van de straat, zodat iedereen.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Gelijkwaardig ouderschap na scheiding
Workshop creatief brainstormen
Passend en Inclusief Onderwijs
Albert de Boer IJsselgroep
Kamerleden en mensenrechten
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
WOON Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, minder files, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving WERK FIETS.
Samenwerken in burgerschap
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Drs. Fiona de Vos Ph.D. Candidate at the Graduate Center of the
English and IPC How to teach content through English.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Wat staat er achter de blokjes? Vlgnd. dia Instructie: 1.De maker plaatst foto’s achter de blokken van elke dia. Om te spelen: 1.Bedenk (eenvoudige)
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Studiekosten in het basisonderwijs
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
BOSK - Vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders De BOSK geeft kleur, al 55 jaar! Vereniging van mensen met een lichamelijke handicap The unpaid.
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
De rookvrije horeca in Nederland
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Salt & Light Zout & Licht
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Studiekosten in het basisonderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Onze Nieuwe Toekomst Our New Future
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
Verlangen naar God Longing for God
Kees Jan Groenewoud Raad voor plantenrassen
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Waarom leerlingenparticipatie?
City Challenge Gemeente Zaanstad
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Safe Guarding and Child Protection
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Implementatie Voortvarend: - Level playing field,
Transcript van de presentatie:

Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen in het onderwijs in New York City en Amsterdam De Parent Bill of Rights, een symbool voor educatief partnerschap J.S. Grannetia A.W. Koren 23 juni 2011

Introductie Voorstellen OCO Problematiek Mogelijke oplossing Hoofdvraag

Programma Educatief partnerschap Parent Bill of Rights Vergelijking rechtspositie Conclusie en aanbeveling Vragen Discussie

Educatief partnerschap Hoog op de politieke agenda Gelijkwaardige relatie tussen ouders en school Mee praten, mee denken, mee doen Ter verbetering van leerresultaten van het kind Hogere score onderwijsinspectie

Advies Onderwijsraad ‘Ouders als partners’ Voorstander van educatief partnerschap Organiseren van concrete activiteiten Schriftelijke afspraken tussen ouders en school Huidig juridisch bouwwerk compleet Bestaande onderwijswetgeving blijven aanstippen

Rapport Gemeente Amsterdam ‘Actieve ouders, wat moet de stad doen?’ Gemeente sluit zich aan bij visie Onderwijsraad Organiseren van concrete activiteiten Schriftelijke afspraken tussen ouders en school Uitwerking van de afspraken is aan de scholen zelf Gemeente hanteert geen uniform sjabloon

Knelpunten educatief partnerschap Gelijkwaardigheid in de praktijk Schriftelijke afspraken Juridisch bouwwerk Autonomie scholen

Parent Bill of Rights New York City, Department of Education Ouders als partners Rechten en plichten van ouders in het onderwijs Geldt op public schools Empowering

Parent Bill of Rights Department of Education NYC ‘Each child’s maximum potential can best be achieved through an active engagement between parents and the education community. Parents, as our partners in the delivery of educational services to children, have certain rights and responsibilities as outlined in this document..’ Parent Bill of Rights Department of Education NYC

Parent Bill of Rights in praktijk Idealistisch stuk Bekendheid onder ouders Draagvlak Overheid neemt verantwoordelijkheid

Mw. Cumber Advocates for Children NYC ‘De Parent Bill of Rights is een stap in de goede richting. Ouders hebben echt moeten strijden voor deze rechten. Nog niet zo lang geleden hadden ouders hier niets te zeggen maar met de Parent Bill of Rights is daar een begin mee gemaakt’ Mw. Cumber Advocates for Children NYC

Vergelijking rechtspositie Recht op onderwijs Recht op kosteloos onderwijs Recht op informatie Recht op ouderbetrokkenheid Klachtrecht

Recht op onderwijs in Amsterdam Internationale verdragen Art. 23 Grondwet Leerplichtwet Recht op onderwijs ontbreekt Kritiek juristen

‘No person shall be denied the right to education’ Art. 2 EP EVRM

Recht op onderwijs in New York City Parent Bill of Rights Grondwet State Law Recht op onderwijs bestaat

Plyler v. Doe case, 1982 Supreme Court of the United States ‘Public education is not a right granted to individuals by the Constitution. Neither is it merely some governmental benefit indistinguishable from other forms of social welfare legislation’   Plyler v. Doe case, 1982 Supreme Court of the United States

Conclusie Verschil in rechtspositie Overeenkomst in rechtspositie Parent Bill of Rights

Aanbeveling Parent Bill of Rights Amsterdam

Vragen?