Krachtlijnen Gebaseerd op zeer grondige analyse indicatoren Beleid over meerdere jaren Geclusterd in de ‘ZES’ Acties – Actoren- Timing Werken met jaarthema’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Centrale werkwinkel D:
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Maatschappelijk Aanbesteden
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
HAN Faculteit Educatie.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Bijeenkomst September 2015
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Lokaal Sociaal Beleid.
Het zorgcontinuüm.
Motivatie en maatwerk presentatie door
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De laatste les Goedgekeurd door CKO
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
De eerste les Goedgekeurd door CKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
VIP²-GGZ: forum dd 26/02/2016.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De laatste les Goedgekeurd door CKO
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Uitkomst Quickscan Kampen
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsverbeterplan onderwijs 2016-2020 Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen

Krachtlijnen Gebaseerd op zeer grondige analyse indicatoren Beleid over meerdere jaren Geclusterd in de ‘ZES’ Acties – Actoren- Timing Werken met jaarthema’s Kwaliteitszorg en talentontwikkeling studenten en lesgevers: permanent

Krachtlijnen Leidraad voor verbeterplannen opleidingen Jaarlijks te actualiseren Alle acties m.b.t. onderwijs (professionalisering, innovatie, sensibiliseringsacties, communicatie): gekoppeld aan dit verbeterplan DOEL: visibiliteit / herkenbaarheid onderwijs bij brede groep stakeholders vergroten > gericht inzetten op verbeterpunten

Taak van de werkgroepen Per werkgroep nadenken over acties en actoren voor alle indicatoren waarop faculteit onvoldoende scoort van 2 strategische doelstellingen Graag noteren op A3 Achteraf feedback in plenum + aanvullen bij voorstel faculteit --> brede gedragenheid

Indicator Huidige situatie verbeterpunt + streefcijfer Actoren Acties

Indicatoren faculteit GE Geclusterd per strategische doelstelling Per indicator -> kleurcode : Doelstelling wordt nog niet behaald en er moeten nog duidelijke acties ondernomen worden Doelstelling is bijna gehaald, nog enkele minimale inspanningen te doen Doelstelling is (ruimschoots) behaald

Multiperspectivisme en durf denken

1.1.Tegen 2020 geven minstens 75% van de studenten aan dat hun opleiding kritisch inzicht heeft gestimuleerd Ba: 70,8% (streefdoel 75%), Ma geen gegevens (streefdoel 80%) Lesgevers: 91.7% zegt dit te stimuleren Actoren Acties DOWA: aanpassen bevraging lesgevers / studenten aan de ZES Aftoetsen in focusgroepen wat studenten beschouwen als ‘kritisch inzicht’ + bevragen in eigen evaluaties M.b.v. communicatie lesgevers sensibiliseren om hieraan aandacht te besteden (o.a. via sjabloon eerste les) Lesgevers professionaliseren in het stimuleren van kritisch inzicht bij de studenten 1-2-3-4: Facultaire cel kwaliteitszorg 3-4: Opleidings-commissies

1.2 Lesgevers geven op zo een manier les die ervoor zorgt dat de studenten zelf nadenken over alternatieve inzichten / aanpak 79.5% van de lesgevers geeft aan dit te doen de faculteit streeft naar 80% Actoren Acties Idem aan acties 1.1 Idem aan acties 1.1

1.3 De maatschappelijke relevantie van de opleiding komt duidelijk tot uiting (masteropleidingen) Voor de masteropleiding is dit 72.4% (doelstelling 75%) Actoren Acties In focusgroepen met studenten aftoetsen wat zij definiëren als ‘maatschappelijke relevantie’ M.b.v. diverse communicatievormen lesgevers en studenten sensibiliseren Overleg met DOWA organiseren om acties te organiseren om dit meer te laten leven en op te nemen in evaluatie en navormingsaanbod voor lesgevers 1-2-3: facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie 2:opleidings-commissies

Onderzoeksgebaseerd onderwijs

2.1 Tegen 2020 nemen 100% van de opleidingen wetenschappelijke integriteit expliciet op als een leerlijn die inherent deel uitmaakt van het programma Elke opleiding heeft een leerlijn rond onderzoek in de DLR opgenomen maar er is niet overal aandacht voor wetenschappelijke integriteit Actoren Acties Elke opleiding integreert expliciet wetenschappelijke leerlijn incl. wetenschappelijke integriteit in de OLR en vertaalt dit in programma Lesgevers worden gesensibiliseerd om hiervoor aandacht te hebben in hun lessen en ECTS-fiches Elke opleiding evalueert kritisch de wetenschappelijke leerlijn d.m.v. evaluaties Raakvlakken met beleidsdomein onderzoek aftoetsen i.f.v. gezamenlijke acties 2-4: facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie 1-2-3: opleidingen (met ondersteuning van de facultaire cel kwaliteitszorg)

2.2 Lesgevers gebruiken naast andere artikels of handboeken ook eigen artikels of boeken / hoofdstukken in hun vak 66% van de lesgevers gebruiken momenteel eigen artikels of boeken in hun vakken. De faculteit beoogt 70% Actoren Acties 1. Lesgevers sensibiliseren om meer eigen handboeken en artikels te gebruiken om hun lessen te onderbouwen 2. Elke opleiding dient actief te monitoren via nazicht ECTS-fiches of dit effectief gebeurt 1: facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie 2: opleidings-commissies

2.3 In de opleidingen leren studenten onderzoeksopzetten ontwerpen 60.6% van de studenten geeft aan onderzoeksopzetten te leren ontwerpen, de faculteit beoogt 70% Actoren Acties - Grondige screening van de opleidingsevaluaties ifv differentiatie tussen opleidingen + gerichte ondersteuning bieden aan bepaalde opleidingen om wetenschappelijke leerlijn te versterken Facultair Educational Research Network

Talentontwikkeling studenten

3.1 De faculteit heeft aandacht voor academische taalontwikkeling van studenten en versterkt via onderwijs de academische taalvaardigheid De meeste opleidingen in de faculteit hebben aandacht voor brede communicatieve vaardigheden maar specifieke academische taalvaardigheid wordt in de meeste opleidingen nog onderbelicht Acties Actoren Sensibilisering van studenten en docenten rond initiatieven die voorhanden zijn voor versterken academische taalvaardigheid Lesgevers sensibiliseren dat ze aandacht moeten hebben voor academische taalvaardigheid studenten + hierin professionaliseren Binnen elke opleiding: denkoefening op meta-niveau welke initiatieven nog kunnen genomen worden om academische taalvaardigheid te versterken en welke werk- en toetsvormen hiervoor ingezet worden 1–2: Facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie 1-2-3: opleiding

3.2 Tegen 2020 behaalt minstens 75% van de afstuderende studenten het bachelordiploma binnen de voorziene studieduur Momenteel haalt 70% van de studenten het bachelordiploma binnen de voorziene studieduur maar dit rendement varieert zeer sterk overheen de opleidingen van de faculteit Actoren Acties Sterk inzetten op monitoring van instroom / doorstroom van opleidingen met een laag studierendement Bijkomende studie-ondersteunende maatregelen nemen i.f.v. bevordering studierendement in opleidingen met laag rendement 1-2 Facultaire trajectbegeleiders i.s.m. Facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie

3.3 Studenten geven in opleidingsevaluaties een goede score voor: “Binnen de opleiding werd je gestimuleerd om zelfstandig informatie op te zoeken” Slechts 72% van de studenten uit de faculteit ervaart dit terwijl dit universiteitsbreed 78% is en de faculteit hier ook naar streeft Actoren Acties Met behulp van focusgroepen zal er nagegaan worden wat studenten ervaren als het zelfstandig opzoeken van informatie Aan DOWA zal gevraagd worden om indien noodzakelijk de vraag binnen de evaluatie verder te verduidelijken (veel studenten antwoorden neutraal) 1-2 facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie

Talentontwikkeling lesgevers

3.4 Tegen 2020 nemen een groot aantal lesgevers deel aan initiatieven rond onderwijsprofessionalisering. 100% behaalt niveau 1, 50% behaalt niveau 2, 10% behaalt niveau 3 Momenteel zijn er nog geen cijfers beschikbaar van docentprofessionalisering Actoren Acties Lesgevers sensibiliseren rond het belang van professionalisering Faculteit organiseert eigen laagdrempelige initiatieven inzake docentprofessionalisering en registreert deelname Gegevens monitoren via UGI Link professionalisering / erkenning in de (functionele) loopbaan 1-2-3-4: facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie 1-3: opleidings-commissies

3.5 Studenten geven in opleidingsevaluaties een goede score voor een voldoende variatie in werkvormen en activiteiten Voor de bacheloropleidingen zijn 57% van de studenten akkoord dat die variatie er is, voor de master is dit 58.5%. De faculteit streeft naar 60% Actoren Acties 1. Professionaliseren en sensibiliseren van docenten in het gebruik van activerende werkvormen -> link met innovatie / blijvende aandacht 1. Facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie (i.s.m. opleidings-commissies voor sensibiliseren)

Betrokkenheid stakeholders

4.1 Vertegenwoordigers van het werkveld zijn actief betrokken bij de opleiding Niet alle opleidingen in de faculteit hebben vertegen- woordigers uit het werkveld die betrokken zijn bij het opleidingsbeleid Actoren Acties 1. Elke opleiding moet het werkveld structureel verankeren via orgaan met adviserende bevoegdheid t.a.v. OC (CIK, curriculumadviesraad) ofwel werkveld in OC verankeren 2. Op facultair niveau nadenken over strategische adviesraad onderwijs waarin werkveld vertegenwoordigd is. Opleidings-commissies Bestuur faculteit / advies CKO

Internationalisering

5.1 De faculteit heeft een kwalitatief aanbod I@homeactviteiten of internationaliseringsactiviteiten van korte duur zodat alle studenten internationale/-culturele competenties kunnen verwerven Huidige I@ home lessenreeks faculteit staat niet op punt + nog maar weinig opleidingen benutten mogelijkheden voor kortlopende uitwisselingsinitiatieven Actoren Acties 1. Definiëring I@home op punt zetten 2. Facultaire I@homelessenreeks herbekijken / alternatief uitwerken m.b.v. Werkgroep (international day?) 3. Linken leggen met beleidsdomein onderzoek 4. Elke opleiding bekijkt mogelijkheid tot kortlopende uitwisselingstrajecten 5. Faculteit voorziet financiële incentives voor kortlopende trajecten 1-2-3-5: FCIGG 4: opleidings-commissies

5.2 De faculteit voorziet een pro-actief en ondersteunend beleid om internationalisering binnen de opleidingen te maximaliseren De meeste opleidingen in de faculteit hebben nog geen degelijk uitgewerkt internationaliseringsbeleid alsook zijn er geen duidelijke taakafspraken tussen FCIGG en opleidingen Acties Actoren Duidelijke taakverdeling uitwerken tussen FCIGG en opleidingen FCIGG katalyseert opleidingsspecifiek internationaliseringsbeleid Uitwerken van transparant beleid inzake financiering en budgetten internationalisering Communicatiebeleid FCIGG uitwerken Elke opleiding denk na over het integreren van multiculturele aspecten in het programma / OLR 1-2-3-4: FCIGG 5: opleidings-commissies

5.3 Lesgevers die actief participeren aan docentenmobiliteit of platformen internationalisering worden hiervoor gehonoreerd in de functionele loopbaan Momenteel is er nog geen honorering voorzien in de functio- nele loopbaan voor lesgevers die participeren aan mobiliteits-programma’s of platformen internationalisering Acties Actoren 1. Binnen facultair bestuur nagaan of en welke honorering kan voorzien worden voor lesgevers voor initiatieven inzake internationalisering Onderwijsdirecteur / facultair bestuur

5.4 Tegen 2020 heeft 25% van de studenten uitgaande mobiliteit tijdens zijn / haar opleidingstraject Momenteel heeft 22.5% van de studenten uit de faculteit een uitgaand mobiliteitstraject maar dit varieert zeer sterk overheen de opleidingen Acties Actoren Elke opleiding bepaalt een realistische doelstelling voor uitgaande studentenmobiliteit waarbij ondergrens op 15% ligt FCIGG bewaakt en monitort dat 25% grens tegen 2020 behaald wordt Opleidingen worden gestimuleerd om nieuwe netwerken uit te bouwen Opleidingen ondernemen acties om studenten aan te moedigen voor uitgaande studentenmobiliteit Alle vormen van uitgaande mobiliteit worden geregistreerd Bilaterale akkoorden worden doorgelicht Studenten worden voor, tijdens en na mobiliteitstraject goed opgevolgd Uitgaande studenten worden na afloop ingezet als “ambassadeur” voor het werven van nieuwe uitgaande studenten 1-3-4-5-7-8: opleidingen 2-3-6: FCIGG

5.5 Lesgevers doen specifieke inspanningen voor studenten die terugkomen van een buitenlandse ervaring Slechts 34% van de lesgevers in de faculteit geeft aan facili- teiten te verlenen aan deze studenten, het streefdoel is 40% Actoren Acties Bekijken op centraal niveau welke faciliteiten wenselijk / noodzakelijk zijn om toe te kennen aan de studenten en hier tevens een kader voor creëren Per opleiding in kaart brengen welke lesgevers welke faciliteiten voorzien en deze informatie ook communiceren naar toekomstige uitgaande studenten FCIGG Opleidings-commissies

5.6 Lesgevers integreren internationale elementen in hun onderwijs 69% van de lesgevers geeft aan internationale elementen te integreren in hun onderwijs, de faculteit streeft naar 80% Actoren Acties 1. Lesgevers sensibiliseren en professionaliseren om internationale elementen te integreren in de dagelijkse lespraktijk 1. FCIGG i.s.m. Facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie

5.7 Studenten worden tijdens hun opleiding geconfronteerd met buitenlandse gastprofessoren of studenten 45.6% van de studenten geeft aan tijdens de opleiding geconfronteerd te worden met buitenlandse studenten / lesgevers, de faculteit streeft naar 50% Actoren Acties Lesgevers aansporen om buitenlandse gastprofessoren aan te trekken ifv integreren specifieke expertise in de lessen (zie punt 5.6) Link leggen met buitenlandse contacten in het kader van onderzoek Nadenken over acties die UGent een aantrekkelijke instelling maken voor inkomende studenten In de eigen facultaire bevragingen pijlen naar internationale ervaringen van studenten 1-2-3 FCIGG i.s.m. Opleidingscommissies 4: facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie

Kwaliteitszorg

6.1 De faculteit maakt jaarlijks een kwaliteitsverbeterplan met reflectie op het eigen beleid en remediëring naar het volgend jaar Tot op heden had faculteit enkel beleidsplan onderwijs dat een SWOT-analyse bevatte maar nog geen structureel onderwijskwaliteitsverbeterplan Acties Actoren 1. Uitwerken van een meerjaren-onderwijskwaliteitsverbeterplan 2016-2020 met mogelijkheid tot jaarlijkse update in de schoot van CKO -> basis voor kwaliteitsverbeterplannen opleidingen Facultaire cel kwaliteitszorg en -innovatie

6.2 In alle opleidingen wordt binnen het toetsbeleid het 4-ogenprincipe toegepast 56.2% van de lesgevers geeft aan dit principe toe te passen, de faculteit beoogt 80% Actoren Acties Lesgevers sensibiliseren rond het toepassen van het 4-ogenprincipe Regelmatig evalueren of dit principe ook toegepast wordt 1-2 facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie i.s.m. toetscommissies

6.3 De studenten worden goed geïnformeerd over de vorm en de inhoud van de evaluaties Momenteel geven slechts 55,4% van de studenten aan goed geïnformeerd te zijn, de faculteit beoogt hier 70% Actoren Acties Lesgevers informeren en sensibiliseren m.b.t. hun rol hierbij Lesgevers stimuleren om te werken met sjabloon eerste les + tevens sjabloon laatste les uitwerken Elke examenperiode lesgevers wijzen op bepalingen OER m.b.t. informeren van studenten 1-3: facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie + toetscommissies 2: facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie + opleidings-commissies

6.4 Tegen 2020 geeft 75% van de lesgevers aan activerende werkvormen te gebruiken om het leerproces van studenten te stimuleren Momenteel gebruikt 73,9% van de lesgevers activerende werkvormen, de faculteit streeft naar 75% Acties Actoren 1. Lesgevers sensibiliseren en professionaliseren in het gebruik van activerende werkvormen -> integreren in onderwijsinnovatieprojecten Facultaire cel kwaliteitszorg en innovatie

Afstemmen van eigen evaluaties met de evaluaties van DOWA 6.5 Tegen 2020 geeft 75% van de studenten aan dat de kwaliteit van de opleiding hoogstaand is Momenteel vindt 70.4% van de masterstudenten de kwaliteit van de opleiding hoogstaand, de faculteit streeft naar 75% Actoren Acties Blijven inzetten op monitoring van de kwaliteit van de opleidingen d.m.v. diverse kwalitatieve en kwantitatieve bevragingen (incl. UGI) Afstemmen van eigen evaluaties met de evaluaties van DOWA Sterke betrokkenheid van alle groepen stakeholders blijven stimuleren Facultaire cel kwaliteitszorg en -innovatie

Dank voor de constructieve bijdrage!