Onderzoeksuitslagen en hoe nu verder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Advertisements

Lifestyle-bladen voor de vrouw
Saleskit digitale mogelijkheden LINDA.. saleskit digitale mogelijkheden LINDA.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Facebook Zie de kansen!.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Iedereen gebruikt social media.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
TopTalent Dressage Het platform voor jonge dressuur talenten in Nederland & België.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Een gezegende sabbat!. Wij, Zevendedags-Adventisten van Rotterdam Noord willen, geleid door de Heilige Geest, Jezus Christus navolgen. Dit doen we door.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Mediagedrag van Millennials
Bevraging streekproducten
Campagne taalvaardigheid
Welkom in gemeente Rotterdam-Noord
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
Van Dordt, voor Dordt.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Passend onderwijs.
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Welkom in gemeente Rotterdam-Noord
Welkom bij GO MEI 2016.
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
© UNIEK IN DE KLAS.
H1 Media en communicatie
Jongeren en seks Plaatje.
RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Welkom! Leuk dat u bent gekomen Zoek een plekje .
Pilot online discussieplatform Argu
Big Data.
Big Data.
Duurzame inzetbaarheid
Mijn Positieve Gezondheid
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Jongerenonderzoek Fairtrade Gemeente campagne
Hardlopen.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksuitslagen en hoe nu verder Hartelijk welkom. Fijn dat jullie met zovelen gekomen zijn. In april en mei heb ik onder andere 12 wijkredacteuren geïnterviewd voor mijn afstudeeronderzoek. Hierbij en in de verzonden nieuwsbrief, gaf ik aan mijn onderzoeksuitslagen naar jullie te zullen terugkoppelen. Bij deze dus. Dinsdag 11 oktober 2016

Van wijkkrant naar crossmediaal nieuws verspreiden Voortbestaan wijknieuws waarborgen & bereik vergroten Doel: Voorbestaan van de wijkcommunicatie te waarborgen en het bereik te vergroten. Hiervoor is een verandering noodzakelijk want …

Facebook Doel: Voorbestaan van de wijkcommunicatie te waarborgen. Hiervoor is een verandering noodzakelijk want … Uit onderzoek is gebleken: De stads- en/of wijkkrant is voor veel gemeenten in Nederland het meeste gebruikte communicatiekanaal. Gemeente Rotterdam Binnenstad heeft de meest favoriete Facebookpagina van alle gemeenten. Na een stevige campagne is deze Facebookpagina in twee jaar tijd gegroeid van 4.000 naar 20.000 volgers. Daarnaast daalde de gemiddelde leeftijd van de volgers met tien jaar. Een aanzienlijke verjonging en vergroting van het bereik.

Digitaal lezen Digitaal lezen is in opkomst. HOEVEEL % LEEST DE NEDERLANDER DIGITAAL? Dagelijks leest 20% van de Nederlanders digitaal (t.o.v. 39% van papier). Mannen (58%) en vooral hoger opgeleiden lezen (40%) vooral digitaal en respondenten in de leeftijd van 20-29 jaar (56%). Bij de vrouwen, 50-plussers en lager opgeleiden is de voorkeur (nog) vooral voor papier.

Manier van communiceren De manier van communiceren verandert. HOELANG COMMUNICEERT DE GEMIDDELDE NEDERLANDER PER DAG? Met communiceren (bellen, emailen, sms-en, appen, chatten en sociale media gebruik) is de gemiddelde Nederlander 1 uur en 6 minuten per dag bezig. Hiervan gaat bij de helft (48%) via de smartphone. De jeugd communiceert het meeste per dag, maar liefst 2 uur en 12 minuten.

Hierdoor verandert de manier van werken online content crossmediaal verspreiden + wijkkrant real time online plaatsen + krant 1x per 2 maanden vooral schrijven -> meer beeld (foto/video) + schrijven Hierdoor verandert de manier van werken voor de wijkredacteuren: Van wijkkrant naar - wijkkrant en online content crossmediaal verspreiden; Snelheid - van wijkkrant 1x per 2 maanden naar real time online plaatsen; Van vooral schrijven naar- meer beeld (foto/video) en schrijven.

Uitkomsten van interviews Gemiddelde leeftijd/aantal jaar redactielid Contact met TIEN Plus/nieuwsbrief/trainingen Bedreiging/angst Vanuit de 12 interviews met wijkredacteuren zijn ook diverse uitkomsten te melden: Gemiddelde leeftijd – 61 jaar (8 van de 12 zijn 61-70 jaar). Door de combinatie van een hoge gemiddelde leeftijd, de beleving van een flink verloop binnen de redacties en weinig jongere redactieleden, maken het lastig om kennis en ervaring te kunnen borgen. Gemiddeld 11 jaar redactielid. Dit zegt iets over jullie loyaliteit. De afgelopen 25 jaar hebben jullie al diverse veranderingen meegemaakt en geeft jullie flexibiliteit aan. De helft van de respondenten heeft regelmatig contact met TIEN Plus. Jullie zijn tevreden over de nieuwsbrief; deze wordt graag gelezen. Trainingen worden er voldoende gegeven; voor een enkeling zou deze iets langzamer uitgelegd mogen worden. Iets om rekening mee te houden! Als bedreiging/angst werd bij enkelen het verdwijnen van de wijkkrant genoemd. Of het verdrongen worden door de kwartaaluitgaven van Dordt Centraal. Hiervan is beslist geen sprake! FLIPOVER 1 – Welke trainingen wil je het komend jaar volgen? Waar heb je behoefte aan? (WordPress, onderdeel SEO (zoekmachineverbeteraar), fotografie, filmen, video’s maken, samen op stap naar ….) Je gewenste trainingen opschrijven op memoblaadjes en opplakken op het flipovervel.

Kunnen, willen, mogen veranderen capaciteit/kunnen: 7,7 op 1 man na, vinden ze zich zeer capabel; motivatie/willen: 6,7 op 2 mannen en 1 vrouw na, voelen zich redelijk gemotiveerd; gelegenheid/mogen: 6,7 op 2 mannen en 1 vrouw na, voelen zich redelijk in de gelegenheid om mee te gaan in de verandering; Kunnen: Kun je meegaan met de verandering? (fysiek, intelligentie, verandering/hoe/waar snappen, goede hulpmiddelen) Willen: Heb je zin in de verandering? (leuk vinden, belang ervan inzien, (verwachte) voldoening, waardering/erkenning) Mogen: Zie je jezelf meewerken aan deze verandering? (voldoende tijd, omgeving, temperatuur, weer, hoeveel licht, werkplek)

Gebruik online kanalen Van de gevraagde online kanalen worden Facebook, het wijknieuws op DordtCentraal en BUURbook het meest gebruikt. FLIPOVER 2: Welke kanalen gebruik jij? Waarom wel en waarom niet? Graag op vel 2 plakken.

Herkenbaar thema … Schapetrots op Dordt. Dordtenaren worden schapenkoppen genoemd. Schapetrots is in 2014 door de pers verkozen tot het mooiste Dordtse woord. Het is een samenvoeging van de woorden schapen en apetrots. Dit thema wordt gebruikt op de nieuwsbrief en andere middelen. Hoezo ‘Schapetrots op Dordt’? Uit onderzoek komt naar voren dat de redacteuren heel trots zijn op hun wijkkrant en wat ze doen. Een mooi gevoel om vast te houden! De wijkredacteuren werken voor hun stad Dordt (afkorting van Dordrecht) FLIPOVER 3: Graag op vel 3 plakken of je wel of niet blij bent met dit thema? Zo niet, welke idee heb jij hiervoor?

Nieuwe redactievergadering Nieuwe afwegingen Actueel onderwerp? Geschikt voor video/film? Tekst als bericht, interview, column of vervolgverhaal? FLIPOVER 4: Waar heb je behoefte aan? (inloopuren, meer nieuwsbrieven, meer redacteurenborrels, ambassadeur per redactie, meer samenwerking met ….,)

Ideeën/tips FLIPOVER 5: Welke waardevolle ideeën/tips wil je ons geven?