Klankbordsessie 2 december 2015 Herijking Verkeersvisie Apeldoorn Waar staan we en waar zetten we op in?
AGENDA Inloop en welkom 19.30 Waar staan we nu? 19.45 Waar zetten we op in ? 20.15 Afsluiting 20.45
Inloop en welkom
Waar staan we nu december 2014 juni 2015 december 2015
De koers
Het vervolg op de koersnota Wat willen we bereiken? Wat kan er? Welke maatregelen versterken elkaar en welke niet? Welke maatregelen kiezen we? 1e Externe werkgroep Klankbord commissie 4e Interne werkgroep 2e Externe werkgroep
Op weg naar een duurzaam en innovatief mobiliteitssysteem Onze visie: De gebruiker centraal Transferia voor het ontlasten van de centrale stad ICT voor een optimaal gebruik van het wegennet Gebruiksvriendelijke reizigersinformatie Voetgangersbeleid als verbinder van netwerken Mobiliteitsmanagement als verbinder van mensen
Waar zetten we op in? Fiets belangrijke rol in voor- en natransport Ambitie: Fiets belangrijke rol in voor- en natransport Fietsen in Apeldoorn verder stimuleren Snel en direct verplaatsen per fiets door de gemeente Veilig fietsen voor iedereen
De fiets speelt een belangrijke rol in het voor- en natransport Maatregel: Verbeteren overstap fiets – auto Verbeteren overstap fiets - OV
Fietsen in Apeldoorn verder stimuleren Maatregel: Apeldoorn fietsstad als marketinginstrument Fiets primair vervoermiddel bij evenementen Innovatieve fietsprojecten Blijven werken aan de herkenbaarheid vindbaarheid van de fietsenstallingen in de binnenstad
Snel en direct verplaatsen per fiets door de gemeente Maatregel: Verder ontwikkelen van de Fietsdoorstroomassen Uitwerken snelfietsroutes naar omliggende gemeenten Verhogen van de fietsbeleving
Veilig op de fiets in de gemeente voor iedereen Maatregel: Verwijderen van obstakels Aanpassen van fietspaden aan het gebruik Verkeerseducatie onder kwetsbare verkeersdeelnemers Aanpakken schoolroutes en schoolomgevingen Aanpak fiets en landbouw verkeer Creëren van goede oversteekvoorzieningen
Veilig op de fiets in de gemeente voor iedereen Maatregel: Verwijderen van obstakels Aanpassen van fietspaden aan het gebruik Verkeerseducatie onder kwetsbare verkeersdeelnemers Aanpakken schoolroutes en schoolomgevingen Aanpak fiets en landbouw verkeer Creëren van goede oversteekvoorzieningen
Waar zetten we op in? Ambitie: Regulier en vraagafhankelijk OV worden samengevoegd Aansturing OV zo dicht mogelijk bij de gebruiker Elke inwoner kan zich verplaatsen met het OV
Regulier en vraagafhankelijk OV worden samengevoegd Maatregel: Eigen keuze en mogelijkheden van gebruikers staan centraal Scholieren en ouderen benaderen als volwaardige gebruikers van het systeem
De aansturing zo dicht mogelijk bij de gebruiker van het OV-systeem Maatregel: Overleg met de provincie onder welke voorwaarden Samenwerking tussen de overheid, markt en samenleving
Iedereen binnen Apeldoorn moet zich kunnen verplaatsen met het OV Maatregel: Basismobiliteit wordt gegarandeerd Basisnet als steun voor het landelijk gebied In het stedelijke netwerk wordt het vraagafhankelijke systeem met het lijnennet geïntegreerd Vasthouden aan huidige lijnvoering en frequentie verlagen. Bij lage bezetting vraaggericht OV aanbieden
Waar zetten we op in? Ambitie: De ring gaat functioneren als verdeelring Iedereen beweegt zich verkeersveilig door de stad Mogelijkheden ITS optimaal benutten Parkeren blijft betaald, maat het beleid wordt flexibeler en klantvriendelijker
De ring gaat functioneren als verdeelring Maatregel: Betere doorstroming op de Ring Betere doorstroming op de centrumring
We benutten de mogelijkheden van ITS optimaal Maatregel: Gebruiksvriendelijke reisinformatie Van ‘regelen van ‘kruispunten’ naar regelen van routes
Iedereen moet zich verkeersveilig kunnen verplaatsen Maatregel: Infrastructurele maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid Verkeerseducatie voor de kwetsbare deelnemers Sluipverkeer door de dorpen Goederenvervoer op hoofdwegen
Parkeren blijft betaald, maar het beleid wordt flexibeler en gebruiksvriendelijker Maatregel: Parkeernorm: aansluiten pp de landelijke standaard Tijdelijk versoepelen parkeernorm in het centrum Parkeerfonds blijft een gesloten balans Parkeerregulering bij wijken en in winkelcentra ook als blauwe zone Verder gaan met Digitalisering van het parkeerproduct Maatwerk bij invulling vergunningen zones Proactief omgaan met tarieven
Hoe gaan we dit uitwerken? Als duurzaam mobiliteitssysteem Innovatief in oplossingsvormen Gebiedsgericht: De binnenstad Hotspots in en om de stad Bebouwde kom van Apeldoorn De dorpskernen en het buitengebied
Hoe gaan we dit uitwerken? Visie Ambities Maatregelen Planning en Bestedingen
Waar zetten we op in
Afsluiting