Evaluatie partnerschap Gent, stad in werking voor een sterke toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Advertisements

Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen. Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Efficiënt besturen in de social profit
Maatschappelijk Aanbesteden
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
MVO en intern management
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Project Proceshuis Road show
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
BESPREEKNOTA BELEIDSGROEP GSIW 13/9/2016 HANDVEST STERKE TOEKOMST GSIW.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal Sociaal Beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Gsiw Strategische planning
Projectmanagement in de Vo
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Groot Forum 05/02/2018.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Cliëntenraad Sociaal Domein
Vergadering Personeelsdienst
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Toerismeboeren Kick-off 2018
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie partnerschap Gent, stad in werking voor een sterke toekomst Presentatie aan de Beleidsgroep  Toelichting wes research & strategy, 21 juni 2016

Inhoud van de presentatie Kader van de opdracht Onderzoeksdoelstelling Aanpak Overzicht geschreven bronnen Model “Duurzame netwerken” Advisering

Kader van de opdracht Onderzoeksdoelstelling Aanpak van de opdracht Overzicht geschreven bronnen

Onderzoeksdoelstelling Het doel van de opdracht is tweevoudig, namelijk het evalueren van de werking van Gent, stad in werking en anderzijds het formuleren van aanbevelingen en suggesties voor daadkracht en stuurkracht van het partnerschap. De onderzoeksvragen zoals geformuleerd in het bestek luiden als volgt: 1. Evalueren van de werking van het partnerschap 1.1 Performantie van de huidige organisatiestructuur en inhoudelijke ondersteuning van het Gsiw partnerschap om de doelstellingen te realiseren en uitdagingen aan te gaan 1.2 Hoe verhouden de Stad, het partnerschap en het betrokken werkveld zich tot elkaar? 1.3 Nagaan wat de meerwaarde is van het partnerschap Gsiw om op lokaal niveau een werkgelegenheidsbeleid te voeren en arbeidsmarktvraagstukken aan te pakken 2. Aanbevelingen formuleren inzake: 2.1 Hoe kan het partnerschap Gsiw garant staan voor een innovatief en daadkrachtig partnerschap in functie van een duurzaam en inclusief lokaal arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsbeleid? 2.2 Welke sturingsrollen zijn aangewezen om het partnerschap Gsiw nu en in de toekomst te versterken? We stellen de resultaten voor volgens een specifiek model voor netwerken. Bovenstaande elementen zijn hierin vervat.

Aanpak van de opdracht Analyse & interpretatie (triangulation) Observatie van 1 Beleidsgroep Online bevraging bij 86 respondenten Interviews en groepsgesprekken met 28 personen Desk research Documentanalyse Analyse & interpretatie (triangulation) Begeleiding Stuurgroep Evaluatie Advies

Aanpak van de opdracht: documentanalyse Desk research Documentanalyse Documentatie Stad Gent/partnerschap Gsiw Strategisch plan, Nota’s, verslagen, website Theoretische onderbouwing Breaking out of policy silos, doing more with less (OECD, 2010) National framework (flexibiliteit)– local framework (taken en rollen, duidelijke en heldere doelstellingen – informaliteit – cfr business networks) The art of networking, European networks in education (Die Berater, 2005) Network Sustainability (Pact, 2006) De slimme gemeente nader beschouwd. Hoe de lokale overheid kan bijdragen aan het oplossen van ontembare problemen (Erik Gerritsen, 2011) Andere voorbeelden/inspiratie Cirkelmodel, klaverbladmodel, kegelmodel, omgekeerde kegelmodel Evaluatiemodel (beleidsevaluatie)

Model “Duurzame netwerken” Theoretische onderbouwing 1

Model duurzame netwerken Het principe van duurzame netwerken Een duurzaam netwerk steunt op drie pijlers: toegevoegde waarde fundamentals (basiselementen) financiering Evenwicht tussen de drie pijlers is een noodzaak voor een duurzaam netwerk. Of met andere woorden: de taart bestaat bij voorkeur uit drie gelijke stukken Toegevoegde waarde Fundamentals Financiering

Verduidelijken termen Model duurzame netwerken Organisatie en beheer Gsiw De sterkte van elke pijler wordt bepaald door verschillende deelelementen of bouwstenen Partners Samenstelling Toegevoegde waarde Fundamentals Taakverdeling Omgeving van Gsiw Actie & resultaten Financiering Verduidelijken termen Organisatie en beheer Projecten

Impact van het netwerk Model duurzame netwerken Impact = invloed op doelgroepen, leden van het netwerk en stakeholders buiten het netwerk via de activiteiten & de werking van het netwerk. Vergt een zekere schaal. De impact van het netwerk stijgt naarmate de toegevoegde waarde toeneemt, de fundamentals zich ontwikkelen en de financiering versterkt wordt. Of met andere woorden: als de taart groter wordt, is de impact groter Toegevoegde waarde Fundamentals Financiering

Advisering Globale evaluatie Globaal advies Verfijning advies

Globale evaluatie Positieve beoordeling omwille van, onder meer: Gsiw Uniek als partnerschap Hoge betrokkenheid van partners Gedeelde waarden Zeer duurzaam netwerk (sinds 1998) Goede verstandhouding tussen Stad, het partnerschap en de leden (het werkveld) Maar: impact (realiseren van doelstellingen en aanpakken uitdagingen) dient versterkt te worden Gsiw Organisatie en beheer Partners Samenstelling Toegevoegde waarde Fundamentals Omgeving van Gsiw Taakverdeling Acties en resultaten Financiering Projecten Organisatie en beheer

Globaal advies Gebaseerd op de evaluatie, adviseren we om: Te behouden van wat sterk is Waarden en principes (krachtlijnen) Keuze voor een rol als lokaal werkgelegenheidsplatform en als proeftuin (uitgangspunt, visie) Stabiel kader voor organisatie, beheer en financiering van het partnerschap Te versterken waar nodig Symmetrie tussen de partners Strategische planning Versterken van de arbeidsmarktfocus door vraagzijde inhoudelijk meer aan bod te laten komen en oog te hebben voor de arbeidsmarkt in brede zin (alle groepen/segmenten) Te verduidelijken waar nodig Rol van het partnerschap Verwachtingen naar partners toe & taakverdeling Functie van vzw Gsiw projecten

Toegevoegde waarde Fundamentals (Financiering) Verfijning van het advies Toegevoegde waarde Fundamentals (Financiering)

Verfijning van het advies Toegevoegde waarde van Gsiw Partners Toegevoegde waarde Fundamentals Omgeving van Gsiw Financiering

Verfijning van het advies: toegevoegde waarde Motivatie Van het partnerschap Gsiw Behouden van hoofddoelen: Lokaal arbeidsmarktplatform: En volgend daaruit: proeftuin Verduidelijken en concretiseren van rol Sterker benadrukken van meerwaarde naast formele arbeidsmarktregie Waaier aan rollen Ruimte voor stadsgebonden aanpak voor een lokaal arbeidsmarktplatform Geen eenduidige visie over hoe lokale arbeidsmarktregie dient te werken

Verfijning van het advies: toegevoegde waarde Motivatie Voor de partners Symmetrie creëren tussen de partners inzake: De verwachtingen rond de rol van het partnerschap De verwachtingen rond de plaats in het lokale arbeidsmarktbeleid De verwachtingen rond inhoudelijke accenten die Gsiw legt De verwachtingen naar taak en inbreng van de partners Asymmetrie inzake verwachtingen tussen de partners

Verfijning van het advies: toegevoegde waarde Motivatie Voor de omgeving van het partnerschap Gsiw Naar buiten treden Partners brengen zelf Gsiw meer binnen in hun organisatie Linken leggen tussen strategisch plan Gsiw en andere beleidsvisies (Gent, Vlaams, …) Eén tussen de vele initiatieven Bekendheid?

Verfijning van het advies De fundamentals van het partnerschap Gsiw Organisatie en beheer Samenstelling Toegevoegde waarde Fundamentals Taakverdeling Acties en resultaten Financiering

Verfijning van het advies: fundamentals Motivatie Organisatie en beheer Behouden van waarden en krachtlijnen Behouden van stabiel kader voor coördinatie door Dienst Werk Meer integraal en concreter strategisch plan met ruimte voor bottom up initiatieven Het sturingsmechanisme duidelijker omschrijven Overlegstructuur aanpassen zodat hoofddoelen beter bereikt kunnen worden Waarden sterk gedeeld en uitgedragen Sterke appreciatie voor coördinatie door Dienst Werk Op basis van het strategisch plan is moeilijk om vast te stellen of het partnerschap succesvol bezig is Er zijn verschillende sturingsactoren met gedeelde verantwoordelijkheden voor de sturingsopdrachten (toegevoegde waarde, fundamentals, financiering, globaal)

Verfijning van het advies: fundamentals Motivatie Organisatie en beheer Overlegstructuur We pleiten voor een aanpak waarbij de structuur bestaat uit een agendacomité, een beleidsgroep en projectgroepen. Agendacomité : kleine groep die agenda bepaalt in functie van strategisch plan en actualiteit Beleidsgroep: komt 5 maal per jaar bijeen, 2 maal als lokaal werkgelegenheidsplatform, 2 maal als inhoudelijke werkgroep rond een specifieke uitdaging en 1 maal Gsiw stuurgroep Projectgroep: rond een project of projectidee weerhouden door beleidsgroep na inhoudelijke werkgroep (≈ actiegroep maar meer gericht) Combinatie van werkgelegenheidsplatform en proeftuin Actievere agendabepaling door alle partners wenselijk Actiegroepen wisselend succes en zorgen voor vrij grote afstand tussen projecten en partners Meer inhoudelijke discussie is wenselijk Meer inhoudelijke focus is wenselijk

Verfijning van het advies: fundamentals Motivatie Samenstelling Zorg voor een evenwichtige samenstelling die alle invalshoeken van de arbeidsmarkt dekt Versterk link met beleidsdomein economie (o.a. Dienst economie in Beleidsgroep) Arbeidsmarkt = vraag (reguliere economie en sociale economie), aanbod, bemiddeling en flankerend beleid

Verfijning van het advies: fundamentals Motivatie Taakverdeling Belangrijk werkpunt Maak duidelijker wat van elkeen verwacht wordt en wat hier tegenover staat: wat de verantwoordelijkheden zijn (wie wordt aangesproken op het resultaat) Wat de taken zijn (wat te doen) zijn Niet evident in een groot, breed partnerschap met verschillende overlegorganen, verantwoordelijkheden (zie sturing) en taken Aandacht voor de verwachtingen van de dienst Werk Verschil tussen papier en realiteit, tussen perceptie en intentie

Verfijning van het advies: fundamentals Motivatie Acties en resultaten Versterken van resultaten en impact Concrete doelstellingen zowel inzake de werking als lokaal arbeidsmarktplatform als inzake projectwerking Zorg voor een stimulerend kader voor innovatie en baanbrekende projecten Het partnerschap Gsiw beschikt over de nodige handvaten om arbeidsmarktvraagstukken aan te pakken maar doet dit momenteel met wisselend succes en met een wisselend hefboomeffect. Het is moeilijk voor de partners om een overzicht te houden op de resultaten

Verfijning van het advies: fundamentals Motivatie Stimulerend kader voor baanbrekende projecten Innovatie wordt gestimuleerd door diamantmodel De ruimte creëren om tot nieuwe ideeën te komen Hoe kan je dit stimuleren: Vertrekken vanuit regelmatige omgevingsanalyse Overlegstructuur aanpassen (zie hoger) Selectiecriteria voor projecten voor ogen houden Diamantmodel voor innovatie Uitdaging Ideeën Project

Verfijning van het advies: fundamentals Stimulerend kader voor baanbrekende projecten: Selectiecriteria voor projecten Samenwerking is noodzakelijk “Interventielogica”: waarom en hoe zal dit project bijdragen tot doelstelling van het partnerschap Gswi? Innovatiegehalte (potentiële) schaal van project Hoe kan het project bij succes structureel gemaakt worden, ook financieel? (business plan benadering)

Dank! Voor de actieve medewerking en vele suggesties tijdens de bevraging!

wes research & strategy Contactgegevens Stephanie Devisscher senior consultant 050 36 71 27 0496 81 64 19 stephanie.devisscher@wes.be Pieter Vanleenhove consultant 050 36 71 35 Pieter.vanleenhove@wes.be wes research & strategy Baron Ruzettelaan 27 8310 Brugge www.wes.be