Netwerk2020 26/11/14 LNW6 Het managen van verandering Communiceren van vernieuwing Betrokkenheid en participatie
Stand van zaken in de eigen organisatie Stappen Rol van tRede programma Intro: Doelgroepen afbakenen aan de hand van de participatieladder Fasen in participatieve besluitvorming Stand van zaken in de eigen organisatie Stappen Rol van tRede
de participatieladder Doelgroepen afbakenen: van weinig naar veel betrokkenheid Welke stakeholders zie ik in mijn organisatie? Op welke trede van de ladder staan ze?
de participatieladder beslissen De mw beslissen besluiten De mw formuleren duidelijke besluiten. De org neemt de besluiten mee in het beslissingsproces. mw medewerkersmedewerkers Toenemende betrokkenheid beoordelen De mw beoordelen feiten, visies, doelen, oplossingen en keuzes. De organisatie neemt de beoordeling ernstig als deel van haar besluitvorming eel van haar besluitvorming adviseren De mw formuleren hun probleem, geven hun pro’s en contra’s en bieden advies. De organisatie noteert alle pro’s en contra’s. De adviezen zijn richtinggevend maar niet bindend. consulteren De medewerkers mogen hun mening geven. De organisatie noteert, de consultaties zijn echter niet bindend. informeren De organisatie informeert de medewerkers over haar plannen. De medewerkers hebben toegang tot basisinformatie om zich een correct beeld te kunnen vormen.
participatie: fasen http://participatiewiki.be
participatie: intra- en interpersoonlijk
Betrokkenheid van medewerkers Volgt vooruitgang op, maakt resultaten zichtbaar en past het proces aan Verduidelijkt waarover het gaat 1 Missie Concrete departementele en interdepartementele doelstellingen Informatie feedback indicatoren 6 Betrokkenheid van medewerkers Waardeert het juiste gedrag 2 Overtuigt medewerkers om het zinvol te vinden 5 positieve druk schouderklopje luisteren informatie geven werken aan aanvaarding 3 4 Geeft hulp en steun Nodigt mensen uit om mee te denken en doen consequent gedrag informatie persoonlijke communicatie middelen coaching feedback vragen leren uit fouten participatie autonomie delegatie
participatie: richtsnoer voor interventies De 5 V’s Verduidelijken Verbreden Verdiepen Verbinden Verkorten
stand van zaken in de eigen organisatie Welke stappen hebben we al gezet? Welke processen hebben we al opgestart? Wat werkte (succesverhalen), wat werkte niet (valkuilen)?
‘Vijf stappen richting beleidsvoorstel’ CB-link (Arteveldehogeschool Gent) Is ons beleidsdoel wel helder? Wie is eigenlijk betrokken bij het beleid dat we willen uitstippelen? Zijn er maatschappelijke evoluties die een invloed uitoefenen? En wat moeten we daar dan mee aanvangen? Waarover moet ons gesprek met de betrokkenen gaan? Wat is de issue arena? Hoe organiseren we de communicatie?
mogelijke stappen: structuur/proces/instrument VAPH-LNW ‘Met betrokken medewerkers’ Nieuwe functieprofielen uittekenen, aangepaste competenties ontwikkelen (specialistisch versus generalistisch) Loopbaanplanning en begeleiding (selectie-, ontwikkelings- en retentiebeleid) Medewerkersbeleid: arbeidsvoorwaarden, (juridisch) kader, sociaal overleg Leiderschapsstijl: evenwicht tussen sturing en ruimte Ondernemerschap stimuleren door gepaste organisatiestructuur en cultuur Expertise ontwikkelen, borgen, delen, uitdragen
Te doen in de eigen organisatie Wat dient mijn organisatie nog op te nemen? Wat heb ik daarvoor nodig? Wat is de rol van tRede hier in?