Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie en draagvlak
Advertisements

Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Lotgenotencontact.
Sociale inclusie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Marketing Werkgroep 6.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Jongeren Preventie Team
Doelstellingen formuleren
Rivierenland in eigen hand Leefbaarheid verbeteren door eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van bewoners van kleine kernen in het Rivierengebied.
Samen werken aan een gezonde regio!
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Basis communicatieplan
CanDo Coaching.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Ingelmunster 5 Groep 5. Ingelmunster DoelstellingenMiddelenBudgetPlanning.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
De omgeving verandert; de overheid verandert
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Subsidiëren vrijwilligersorganisaties
Algemeen Dit is de ondertitel.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Algemeen Dit is de ondertitel.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Direct Uitwerken concept DEM
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
De succesformule van Dienstverlening
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Platform Duurzaamheid VGN Trippple-aanpak
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
The making of: Omgevingsvisie
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Een lerende en adaptieve organisatie
Waarderende benadering
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Algemeen Dit is de ondertitel.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016 Concept: Rudy van der Linden

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Programma 1. Wat ging vooraf? 2. Factor C als methode 3. De Kernboodschap in 7 stappen 4. Verwachtingen. Hoe kunnen we samen optrekken? 5. Vervolgsessie

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 1. Wat ging vooraf * Interviews binnen en buiten * Doelgroepen: intern, partners en samenleving * Communicatie over een proces * Informatie geleidelijk doseren in het laatste kwartaal 2016 * Communicatie in 2016 richten op successen en mijlpalen * Gemeente Epe en partners ontwikkelen communicatie binnen de Ontwikkelgroep

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 2. Methode van Factor C: * Middel van overheidsprofessionals om samen te werken met de mensen die de doelgroep goed kennen * Inspelen op wat leeft onder de doelgroepen * Verbinden van buiten en binnen * Doel: communicatie in het hart van beleid

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 3. De Kernboodschap: * We willen in de toekomst één taal spreken * Vanuit de belevingswereld en vragen van de inwoners (samenleving) Invalshoek van de workshop: * samen te komen tot één kernboodschap als rode draad in de communicatie. * een boodschap die je wilt en kunt waarmaken: “doe wat je zegt en zeg wat je doet!”

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 3.1. In 7 stappen naar de kernboodschap * Wat is de aanleiding om een kernboodschap te maken? * Wat is het doel? * Wie zijn de belangrijkste doelgroepen? * Welke vragen leven er bij onze doelgroep? Welke antwoorden hebben wij hierop? * Welke aandachtspunten wegen zwaar voor de doelgroep of voor ons? * Orden de kernelementen * Schrijf de kernboodschap

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Stap 1. Wat is de aanleiding om een kernboodschap te maken? 1. Wat is voor jullie organisatie intern de aanleiding om een kernboodschap te formuleren? 2. Wat is voor jullie de aanleiding om een gezamenlijke kernboodschap te formuleren voor de bewoners in de gemeente Epe (samenleving)?

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Stap 2. Wat is het doel? Vanuit de gemeente formuleren we het doel van Gebiedsgericht Werken als volgt. Het Gebiedsgericht Werken heeft als doel om de leefbaarheid te behouden en of te verbeteren. Met leefbaarheid bedoelen we ‘prettig en veilig samen met elkaar wonen en leven, met of zonder ondersteuning, ongeacht de leeftijd, met of zonder beperking. Goede sociale contacten opbouwen en meedoen met activiteiten waar de inwoner zich prettig bij voelt, passend bij de diverse leefstijlen binnen de gemeente Epe. Omkijken en waar nodig ook de handen uit de mouwen steken. Oftewel, de gemeente Epe als een fijne en veilige gemeente om te wonen. * Het doel staat centraal in de communicatie. Herken je het doel? Of pas de doelstelling aan.

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Stap 2. Wat is het doel? Quotes

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Stap 3. Wie zijn de belangrijkste doelgroepen? Als doelgroep voor de kernboodschap van Gebiedsgericht Werken baseren we ons op de 85% van de inwoners die vallen binnen de laag ‘leefbaar’ en de 10% van de inwoners die vallen onder de laag van ‘ondersteuning’ ofwel lichte of tijdelijke ondersteuning nodig hebben. * Kan je je hierin vinden? Of heb je aanvullende suggesties?  

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Stap 3. Wie zijn de belangrijkste doelgroepen?

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Stap 4. Welke vragen leven er bij onze doelgroep in relatie tot Gebiedsgericht werken? 4.1. Benoem drie vragen die vanuit de inwoners van betrekking zijn op de gemeente en haar partners? Denk hierbij aan de ruimtelijke omgeving en de sociale problematiek Dit kunnen ook kritiekpunten zijn, problemen, zorgen, emoties, enz.

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 4.2. Wat zeggen wij als repliek * Wat is onze reactie op deze vragen vanuit het Gebiedsgericht Denken? * Hoe kunnen we dichter bij elkaar komen?

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Stap 5. Welke punten wegen zwaar voor de doelgroep of voor ons? Kernelementen. Sla de brug Op basis van de opbrengsten uit stap 4 de Repliek gaan we de twee werelden verbinden. * Welke elementen moeten centraal staan in de communicatie? * Welke elementen wegen hierbij het zwaarst voor de doelgroep? * Selecteer zes tot 8 kernelementen die je wilt meenemen in de boodschap * Hebben we de kern van de boodschap te pakken? * Vanuit de logica van de doelgroep.

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Stap 6. Orden de kernelementen voor de boodschap We bekijken of de kernelementen de volgende drie criteria in zich hebben: 1. Wat (gaat er gebeuren, stellen we voor?) 2. Waarom (is dit nodig? 3. Hoe (gaan we het aanpakken)?

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Stap 7. Schrijf de kernboodschap. Tips: * gebruik de woorden van de doelgroep als ze over dit onderwerp spreken * hoe korter de kernboodschap, hoe krachtiger: de kunst van het weglaten * de doelgroep bepaalt de toonzetting * wees er zeker van dat alle feiten en aannames kloppen

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 4. Verwachtingen. Hoe willen en kunnen we samen optrekken in de communicatie? * hoe versterken we elkaars boodschap? * welke media kunnen we samen inzetten? * over welke aftrap communiceren we in 2016? * over welke successen en mijlpalen communiceren we in 2016? * Communicatieplan 2016 en verder * Digitaal platform Ontwikkelgroep (intranet: What’s Epe)

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 5. Vervolgsessie Oefening: Bedenk aan de hand van de kernboodschap een slogan voor een ‘campagne Gebiedsgericht Werken’ ofwel een samenvatting in 1 zin waar je voor staat en wat je belooft.

Kernboodschap Gebiedsgericht Werken Voorbeeld bij 5. Vervolgopdracht: Campagne GroenLinks Motto (slogan): Tijd voor verandering Boodschap: Het moet eerlijker