Visie op zorg DOOSG – IVA SOG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Gedragsproblemen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Verantwoordelijke Leni.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Begeleidingsplannen GGZ
Jongeren Preventie Team
TOM keurmerk Marius Berendse.
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
LILA psychiatrische ZORG IN DE THUISSITUATIE
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
competentieontwikkeling
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Basisschool Sint-Camillus „Ouderparticipatie op school: van mee beleven tot samen denken” Ilse Martens Marijke Janssens.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
IKC Klarendal.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Zorgbeleid Stedelijk Internaat Gent
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Verwijzen naar kookboek.
Handelingsgericht werken
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Toekomstgericht personeelsbeleid
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
ONDER WIJS CENTRUM GENT
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Visie op zorg DOOSG – IVA SOG DOOSG = Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent IVA = Intern Verzelfstandigd Agentschap Stedelijk Onderwijs Gent Huis van het Kind Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

Huis van het Kind Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris Inclusie Inclusieve aanpak is het streefdoel binnen het departement Geopteerd voor heterogene, evenwichtige en leefbare groepen Kenmerken van personen worden niet louter als beperking gezien Goede balans vinden tussen welbevinden van het individu, draagkracht van het team/de groep, veiligheid en toegankelijkheid Huis van het Kind Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

Ouderparticipatie en participatie van de kinderen Ouders en opvoeders kunnen elkaar vinden vanuit hun deskundigheid en betrokkenheid bij het groeiproces van het kind Ouderbetrokkenheid = elke vorm van bezorgdheid, interesse en ondersteuning van het kind Ouderbetrokkenheid overstijgt het belang van het eigen kind > het engagement van de ouder t.o.v. de organisatie Samenwerking = wederzijds engagement Huis van het Kind Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

Huis van het Kind Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris Professionalisering Ieder kind/jongere verdient een professionele begeleiding Het departement investeert in zijn medewerkers > materialen, omgeving en navorming Competentieverhoging door: introductiecursus en uitdragen van de departementale visie op onderwijs en opvoeding Vormingsbeleid op maat Opvolging, overdracht en zorg voor de medewerker Huis van het Kind Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

Kwaliteitsvolle hulpverlening Professioneel handelen is nodig om het kind/jongere/personeelslid uit te dagen en te laten groeien Groeiprocessen hebben plaats in een positief klimaat en in een constructieve, enthousiaste omgeving/ondersteuning Het personeelslid is de ontwerper van een uitdagende leer- en leefomgeving + op zoek gaan naar gepaste organisatievormen, activiteiten en groepsindelingen Het pedagogisch handelen is gericht op de aanwezige kwaliteiten en vaardigheden Er wordt handelingsgericht gewerkt Huis van het Kind Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

Huis van het Kind Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris communicatie Rode draad doorheen het zorgbeleid Open en positieve communicatie met alle betrokkenen Gesprekken niet alleen over het kind maar ook met het kind Respectvol onthaal, klantvriendelijkheid en klantgerichtheid Open staan voor constructief overleg met externe partners Huis van het Kind Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris