LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO
Informatie avond groep 8
passend onderwijs en zorgplicht
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Welkom collega’s!.
Informatie avond groep 8
POVO Procedure de Schakel
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Wat is passend onderwijs?
Welkom collega’s!.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Onderwijs Transparant
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Welkom op het ProNovaCollege School voor Praktijkonderwijs
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
POVO-procedure Regio MHR Door: Walter Bruins Onderwijs Transparant.
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord-Limburg
Naar het voortgezet onderwijs
1 Voorlichting LWOO-/PrO-traject 8 & 10 september
Informatie voor ouders groep 8 over:
Schooljaar september 2015 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Welkom.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Voorlichting POVO 2015 Kees Blaauw. fokor De rol van het voortgezet onderwijs Certificering voor OSO in OT Elke vo school heeft.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
VMBO (-LWOO) SCREENING Jeroen van ‘t Wout (Wellantcollege Oegstgeest) Whita Sneep (DVC Lammenschans)
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Aanvraag voor Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en Praktijkonderwijs (pro) Carrousel POVO Donderdag 13 oktober 2016 Carla van Moorsel Milou Hofland.
LWOO-/PrO-traject september Agenda  Verantwoordelijkheid PO, VO en ouders  Traject en werkwijze schooljaar  Rondvraag 2.
VMBO (-LWOO) SCREENING Whita Sneep (zorgcoördinator DVC Lammenschans)
Informatieavond schooljaar
Informatie voor ouders groep 8 over:
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
Dick Pardon.
Informatiemiddag PO-VO
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Het advies is leidend, het VO plaatst.
LWOO-/PrO-traject september 2017.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
ABT lwoo+pro Het eerste jaar Kees Blaauw.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
LWOO-/PrO-traject september 2017.
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Informatie voor ouders groep 8 over:
Werkgroep PO-VO van SWV VO IJssel-Vecht en SWV PO
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
PO VO traject in vogelvlucht
LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
Informatiemiddag en Warme Overdracht PO-VO
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Dick Pardon.
Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling
Transcript van de presentatie:

LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften Diony Breedveld (VMBO Boerhave) Whita Sneep (DVC Lammenschans)

Ervaringen? Communicatie en informatie Reacties Imagokwestie??

Nieuwe procedure LWOO en screening Wat is LWOO? Waarom een nieuwe procedure? Screening: Delta

Waaruit bestaat het algemene ondersteuningsaanbod in het VO? Ondersteuningsaanbod via een 4-traps raket Leerling komt in aanmerking voor basisondersteuning (zie SOP per school) Leerling heeft behoefte aan 1 of meerdere specifieke ondersteuningsmogelijkheden; Leerling komt in aanmerking voor leerwegondersteuning in een kleinere klas met een integrale aanpak en korte begeleidingslijnen. Leerling komt in aanmerking voor arrangement extra ondersteuning zoals; bijvoorbeeld inzet BPO of Delta

LWOO Wat betekent dit voor het PO? In principe niet meer testen en niet meer aanmelden bij samenwerkingsverband De basisschool geeft zelf een LWOO-advies en verwijst door naar één van de vier genoemde VMBO scholen die budget hebben gekregen voor deze extra ondersteuning. De basisschool baseert het advies op de eigen LVS gegevens (B8 of M8, wel voor 15 februari verwerkt) van de afgelopen 3 schooljaren en de richtlijnen van het samenwerkingsverband VO. Alleen bij twijfel aan en incompleetheid van de didactische gegevens wordt extra informatie opgevraagd of Drempelonderzoek en sociaal-emotionele vragenlijsten worden afgenomen Zo concreet mogelijk de ondersteuningsbehoefte in kaart brengen

Hoe breng ik de ondersteuningsbehoefte in kaart? Middels een OPP Hoe concreter en uitgebreider, hoe beter Per domein omschreven (sociaal emotioneel, didactisch, communicatie, thuissituatie, cognitief) Duidelijk aangeven wat de leerling nodig heeft per doel ‘om…..(te bereiken)…. heeft de leerling…….. nodig’

Richtlijnen LWOO Leerachterstand tussen 25% en 50% op minimaal 2 domeinen en/of sociaal emotionele problematiek (Faalangst en/of prestatie/motivatie problemen en/of emotionele instabiliteit) Er dient op minimaal twee van de vier domeinen sprake te zijn van leerachterstand. Eén van de domeinen met leerachterstand dient begrijpend lezen of inzichtelijk rekenen te zijn. De leervorderingen dienen gemeten te worden met een toets die voorkomt op ‘de lijst van toegestane instrumenten’ (Cotan).

LWOO wat betekent dit voor het VO? De commissie van toelating van de VMBO school bepaalt op basis van de omschreven ondersteuningsbehoeften (liefst via OPP) of de extra ondersteuning in het kader van LWOO noodzakelijk is en of deze ondersteuning wordt toegekend. Het Loket Passend Onderwijs (LPO) kan de commissie van toelating hierbij ondersteunen. De school kenmerkt de leerling middels een interne aanwijzing LWOO, zodat monitoring van de leerling mogelijk blijft. De VO school stelt een grens bij het toewijzen van VMBO LWOO als een leerling op basis van intelligentiequotiënt of leerachterstanden voldoet aan de criteria voor toelaatbaarheid tot het Praktijkonderwijs. Het resultaat op de eindtoets maakt geen onderdeel uit van de beoordeling om tot een aanvraag voor TLV-Praktijkonderwijs of een interne aanwijzing LWOO te komen.

Welke aanpassingen bieden LWOO scholen? Groepsgrootte per niveau: Docententeam van 8 of minder docenten per klas (bijna) dagelijks meerdere uren per dag les van een vaste groepsdocent/mentor Inzet assistenten (“meer handen in de klas”) Weinig wisseling lokalen/ vaste plek in de school Schoolregels hangen zichtbaar in elk lokaal

Welke aanpassingen/begeleiding bieden docenten aan LWOO leerlingen? Werken volgens een vast lesmodel Extra verduidelijking van lesopbouw en regels in de les waar mogelijk visueel maken) Extra verduidelijking van taken in de les (werken met stappenplannen) Extra verduidelijking van grenzen aan gedrag (waar mogelijk visueel maken) Extra aandacht voor aanmoediging en feedback in de les Uitbreiding instructietijd Leerstof aanbieden in kleinere delen Structureel werken volgens een programma/methode gericht op (studie en sociale) vaardigheden) Alle docenten geven taalgericht (vak)onderwijs

Welke specifieke ondersteuningsmogelijkheden hebben de scholen? Voorbeelden: Rekentrainingen in groepen taalniveaugroepen en Nederlandse taallessen op hun eigen niveau gerichte ondersteuning binnen de lessen Nederlands Extra les taal(vaardigheid) Trainingen (begrijpend) lezen Remedial teaching taal (individueel of klein groepje) Ondersteuning bij Nederlands als tweede taal (NT2) Leerlingen worden ingedeeld in rekenniveaugroepen en krijgen rekenen/wiskunde op hun eigen niveau ondersteuning binnen de lessen Wiskunde/rekenen Specifieke trainingen: Bijvoorbeeld faalangst, focus Begeleiding executieve functies (plannen en organiseren) sociale vaardigheden en ‘omgaan met elkaar’ NB: Per schoollocatie kan de invulling van genoemde ondersteuningsmogelijkheden verschillen. Dit is afhankelijk van de organisatorische mogelijkheden van de school.

VMBO-screening (Delta) en Pro De leerlingen die mogelijk in aanmerking komen voor Praktijkonderwijs en VMBO Screening dienen door de basisschool aangemeld te worden bij het LPO voor nader onderzoek. De basisscholen doen dit middels een Zorg Aanmeld Formulier (ZAF) in Onderwijs Transparant (OT). Deze leerlingen krijgen een advies van de onafhankelijke adviescommissie van het LPO; de adviescommissie PO-VO . Het recht op Praktijkonderwijs blijft. Scholen voor praktijkonderwijs zijn verplicht bij toelating de landelijk geldende wettelijke criteria toe te passen Bij het advies VMBO Screening behoort plaatsing op de boven-schoolse voorziening De Delta tot één van de mogelijkheden. Deze screening (uitgebreid intakegesprek) geeft aanvullende informatie ten behoeve van de plaatsing van de leerling op een VMBO school of De Delta

Wanneer advies VMBO- screening? Als er sprake is van extra ondersteuningsbehoefte, mogelijk meer dan het LWOO kan bieden, al dan niet ten gevolge van sociaal emotionele problematiek Als je als PO denkt dat de Delta tot de mogelijkheden behoort Verder zelfde richtlijnen als LWOO

Spelregels Van deze richtlijnen kan afgeweken worden op basis van aanvullende informatie over de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling. De PO-VO adviescommissie bepaalt of een VMBO Screening noodzakelijk is. Er vindt een intakegesprek plaats op de stamschool

Vragen???