Van documenteren naar afstemmen en terug…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
3-jarigen in het basisonderwijs
Driemaal Taal Sessies.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Sociale inclusie.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Human Dynamics.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
TEAM OTAKU おたく, オタク Adem Ak Micon Roest Timo van Tilburg.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Leerstijlen KOLB SJM.
Opvoeden.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Competentiegebied 3: Voorwaarden scheppen voor opvoeding & ontwikkeling. GEMAAKT DOOR: AYSUN, ANNA EN TESSA.
Toekomstgericht onderwijs
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ontwikkelingspsychologie
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Ware spreuken. door ingrid v.b.i..
Talent in Ontwikkeling
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Naam onderwijsinstelling Datum
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Kwaliteit: Terug naar de kern
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Mogelijke Jezusbeelden
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Doubleren.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Doubleren.
Workshop – ambities delen
Transcript van de presentatie:

Van documenteren naar afstemmen en terug… Exemplarisch: foto’s en spreuken van KDV ‘De bijendans’ (Gent) als inspiratie https://www.youtube.com/watch?v=pd4j9osCNT4

Wie is een kind. Hoe zie ik een kind. Wat verwacht ik van een kind Wie is een kind? Hoe zie ik een kind? Wat verwacht ik van een kind? Hoe leert een kind? Hoe ontwikkelt een kind?

Het kind is geboren als een geheel, en het probeert met al zijn zintuigen in relatie te treden met de wereld rondom ons, met de bedoeling de wereld te begrijpen. Het kind is geboren als een geheel en het probeert met al zijn zintuigen in relatie te treden met de wereld, met de bedoeling deze te begrijpen.

Kinderen leren uit zichzelf Kinderen creëren zelf.

Activiteiten ontstaan uit interesses van de kinderen. Kinderen creëren zelf wat ze willen en wij geven hen hiertoe de vrijheid. Activiteiten ontstaan uit interesses van de kinderen.

Het kind daagt zichzelf uit

Kinderen kunnen aangeven wat ze willen, we ondersteunen waar nodig en op vraag van het kind 100 TALEN

Kinderen maken sporen Als begeleider creëer je de pedagogische documentatie aan de hand van de info van kinderen. Je geeft dit terug aan jezelf, kinderen en ouders.

Kinderen leren van elkaar

Het kind is de hoofdrolspeler in zijn eigen ontwikkeling

Kinderen laten al spelend hun sporen achter. Het is belangrijk dat kinderen hun eigen sporen kunnen maken.

Kinderen zijn eerder geïnteresseerd in HOE iets werkt. Volwassenen hebben vaak verwachtingen van kinderen die iets aan het maken zijn: WAT wordt het?

Door te experimenteren doen kinderen nieuwe ervaringen op die ze toevoegen aan hun leerproces.

Belangrijk is de focus op het proces en niet op het resultaat.

Het gevaar van het volgen van thema’s is dat je de behoeften en interesses van het kind uit ‘t oog verliest.

In een inspirerende ruimte leren kinderen uit zichzelf

Met de juiste materiaalkeuze versterk je de waarneming van kinderen: Hoe voelt het materiaal; wat doet het materiaal; welke kleur en Vorm heeft het?

De ruimte straalt de visie uit en vertelt over de kinderen die er deel van uitmaken.

De ruimte verandert samen met de interesses van de kinderen.

Doorslaggevend is dat het materiaal verwondering en nieuwsgierigheid oproept.

De manier waarop je materiaal presenteert, zorgt ervoor dat kinderen worden verleid om er iets mee te doen.

Kinderen hebben volwassenen nodig vanwege hun ervaring, hun kennis over materialen en de samenhang van dingen.