Bijeenkomst sectievoorzitters Engels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

A/AN Review. HOW DOES IT WORK? Op elke dia krijg je zometeen een vraag te zien. Vervolgens staan daaronder twee of drie antwoordmogelijkheden. Deze antwoordmogelijkheden.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Woordvolgorde met woorden van tijd
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
NU ENGELS.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Question tags.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Ontwikkeling van het jonge kind
Lezen: doe het goed voor
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
Werken met groepen jonge kinderen
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen aangeplakte vragen? 2. Aangeplakte vragen na am, is, are, can, could, will, have 3. Aangeplakte vragen na andere.
How would you use this product in your English lesson? What would be your lesson goal(s)? What dilemmas and solutions? Create a lesson activity.
Missie palliatieve zorg “…. and we will do all that we can, not only to help you die peacefully, but to live until you die” “…. and we will do all that.
Grammar – period 2.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Luistervaardigheid.
Bijeenkomst startende mentoren
Creatief Ketengericht Ondernemen
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Tekst – en Werkboek Fairway 1.
Toekomende tijd: met “going to”
Ontkenningen in de Present Simple (t.t.)
Korte vragen aan het eind van de zin
De taaltaak
Praktijk Opleiders Cursus
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Mijn visie op onderwijs
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Chromebooks in lessituaties
Verlangen naar God Longing for God
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
New Interface Grammar: Unit 1.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
Cijferloos lesgeven bij talen
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst sectievoorzitters Engels Amersfoort, 10 november 2016 Badges Aria

PROGRAMMA 13:30 Opening en intro – Arend Flier 14:00 Rondje VO-scholen en Hoornbeeck College – Marlena Hamelink 14:45 Luistervaardigheid – Erwin Meerkerk Pauze 15:45 Toelichting op grammatica – Johan van Wijk 16:15 Afronden – Arend Flier Met welke verwachtingen bent u hiernaar toe gekomen? Wanneer gaat u tevreden naar huis? Laatste 5 min website doet Erwin

Samenstelling Kerngroep: Marlena Hamelink (WC) Erwin Meerkerk (GOM) Johan van Wijk (DC) Arend Flier (DE)

Waar komen we vandaan? Kerngroep is een vervolg op lectoraat Engels. Het volgende is opgeleverd/uitgevoerd: Idioomverwerving (+ ind. /ppt. /notitie) Leesvaardigheid (+ ind. / ppt. / notitie) Project luistervaardigheid (in afrondingsfase) 1e ronde schoolbezoeken Johan licht deze dia toe

Doelen Kerngroep Engels Dit en het komende schooljaar staan de volgende zaken op het programma: Scholen ondersteunen bij implementatie van idioom, leesvaardigheid, luistervaardigheid en grammatica. Scholen ondersteunen in het creëren van een doorlopende leerlijn ook met het mbo (HC). Visie ontwikkelen op de didactiek van grammatica en op de inhoud ervan.

Hoe realiseren we de doelen? Door de scholen te bezoeken. De kerngroep zal aansluiten bij de vragen die de school heeft. Daarnaast zal ze zaken teruggeven die ze waarneemt. Sectievoorzittersbijeenkomsten. Participatie van HC in dit project. Literatuurstudie grammatica waaruit o.a. voortvloeien indicatoren grammatica. Eerste bullit: Proces schoolbezoeken toelichten

Resultaten Engels 100% is landelijk gemiddelde

Website http://www.kerngroepengels.nl/ Mogen de namen van jullie als sectievz’s + emailadressen op de website? Erwin legt uit

We gaan ervoor!

RONDJE SCHOLEN

Spreektijd per school…

LANCERING LUISTERVAARDIGHEID

De ‘comprehension’ methode Dr. John Field heeft forse kritiek: Er is geen werkelijke systematiek aanwezig binnen scholen om het luisteren echt goed aan te leren Luisteren is teveel verwant met lezen Meerkeuze toetsing is onzuiver Moeilijkheid zit in de vragen, niet in het luisteren De huidige aanpak sluit vaak niet aan bij de communicatieve manier van werken die we voorstaan Materiaal staat nog steeds veraf van echt authentiek Engels

Decoding Welke problemen kunnen er optreden? Ll. legt verkeerd verband Ll. hoort fonetische variatie niet Ll. lees het woord wel maar hoort het niet Ll. kan het woord niet onderscheiden in een langer gedeelte

Decoding ‘He went to assist a passenger.’ ‘… the standard the hotel achieves.’ ‘We will change Washington into a sea of flames.’ Vormen van decoding: reductie, assimilatie, elisie, resyllabificatie en clitica

Decoding I have  I’ve /Ә/  a, are, of, er /mɔ:mɔ:/  more and more reductie  verkorte vormen   I have  I’ve /Ә/  a, are, of, er /mɔ:mɔ:/  more and more /nӘƱwɒdaɪmi:n /  do you know what I mean dicteeroefeningen  effectief bewustwording

Decoding handbag  /hæmbæg/ dicteeroefeningen  effectief assimilatie  klankverandering door omliggende klanken   handbag  /hæmbæg/ dicteeroefeningen  effectief negen types assimilatie als basis voor een lesprogramma:

Decoding didn’t  /dınt/ next spring  /nek’spriƞ/ dicteren elisie  weglaten letters/klanken   didn’t  /dınt/ next spring  /nek’spriƞ/ dicteren bewustwording oefenen

Decoding  verkeerde interpretatie! went in  when tin resyllabificatie  eind lettergreep gekoppeld aan volgende lettergreep  verkeerde interpretatie!   went in  when tin made out  may doubt (can’t) help it  tell pit my bike is  mai-bai-kis

Decoding clitica  twee woorden gekoppeld voor een beter ritme. vb: voorvoegsel gekoppeld & uitgesproken als achtervoegsel van het voorgaande woord   get excited  ‘get ık’saıtıd  getık ‘saıtıd resyllabificatie en clitica: moeilijk dicteren bewustwording!! Als ze zich voordoen in een luisterfragment  het betreffende stukje laten horen en herhalen  analytische bespreking

Presentatie pilot materiaal

Opmerkingen

PAUZE

GRAMMATICA Grammatica vandaag: korte situatieschets Vorm, betekenis of beide? Incidenteel, gepland of beide? Opzet vervolg onderzoek/link naar praktijk Feedback uit secties

AFRONDEN Evaluatie Erwin regelt dit Arend neemt papierenversie