Trefdag VOCVO 20/5/’16 Een praktijkvoorbeeld van samen werken aan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – 20 februari 2009 Cliëntoverleg Integrale Jeugdhulp Deinze-Gent 1 Opstart- en informatievergadering Cliëntoverleg.
Samenwerkingsmodellen
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Leer- werkplaats MPG aanpak
CBE: Centra voor Basiseducatie
Welkom!.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Budget in evenwicht: wat kan groepswerk hierin betekenen? Omgaan met budget via leergroepen Vanessa Elskens, hulpverlener CAW Halle-Vilvoorde (BIZ) Ilse.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
60+ team CGG Largo CGG Mandel en Leie Hoofdzetels: J
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
VLAB vzw Vlaamse Federatie van Beschutte werkplaatsen
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
13 februari 09 RECHT OP LEREN… DAAR GAAN WE VOOR! Een unieke ontmoetingsdag voor mensen in armoede, medewerkers uit de basiseducatie en uit de armenorganisaties.
voorlichtingsavond klas 4
Aanpak en praktijkervaring
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Digisterker Cursussen ‘Werken met de e-overheid’
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
Veilig omgaan met porto- en mobilofoon
NT2 intensief. Inleiding ● CBE Zuid-Oost-Vlaanderen ● Nieuw inburgeringsdecreet 2013 ● praktische organisatie intensief NT2-traject in CBE ZOVL.
Guidea Kenniscentrum Toerisme en Horeca vzw. Wie is Guidea?
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Waarden & organisatiecultuur
Subsidie van de Provincie Noord-Brabant maakte dit project mogelijk Samen InterActief Vier jaar PC-DoeMeeCentra in Noord-Brabant Samen InterActief.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Doelstelling:. mensen ondersteunen in het. verwerven en versterken van
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Digitale VDAB profielen
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Maatwerk in geïntegreerd project: Alfa naar Werk VDAB.
Hoe leren professionals?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Gsiw Strategische planning
Cursus voor schoolsecretariaten
Integriteit Dilemmatraining.
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
4 jaar (1j voortraject, 3j beroepsopleiding)
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Scholieren over onderwijs in Gent
Oud, niet out. Samenwerking tussen de sectoren ouderenzorg, personen met een beperking en eerstelijnszorg Joyce Vansteenkiste, ortho-agoog vzw den.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
WELKOM.
Plaats hier een afbeelding van je affiche of je logo
Ontwikkeling, wij als EBS
Inspiratiedag Geletterde ouders Peuterpraat
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
DIENSTVERLENING voor WERKGEVERS
Cursus voor schoolsecretariaten
Transcript van de presentatie:

Trefdag VOCVO 20/5/’16 Een praktijkvoorbeeld van samen werken aan geletterdheid op de werkvloer Marieke Vervaet – CBE Gent-Meetjesland-Leieland

Partners VOCVO Partena dienstenchequebedrijf Federatie Basiseducatie CBE vzw Centrum voor Basiseducatie Gent-Meetjesland-Leieland

CBE missie De sector Basiseducatie bestaat uit 13 pluralistische Centra voor Basiseducatie in Vlaanderen en Brussel. In een maatschappij die steeds meer gekenmerkt wordt door een toenemende kloof tussen hoger- en lagergeschoolden, willen de Centra de geletterdheid verhogen via onderwijs en vorming.

Projectvoorbereiding Informatie over doelgroep Aftoetsen leervragen Haalbaar programma Praktische afspraken Opvragen authentiek materiaal organisatie

Aanpak vorming Inhouden vorming vertalen naar cursisten Zorgen voor afwisseling in werkvormen Authentiek materiaal gebruiken Tussenstappen voorzien in werkvormen Flexibel omgaan met tussenstappen Inspelen op vragen van doelgroep Vragen noteren van cursisten

Bevindingen cursisten Belang van duiding: waarom wij? Hulpkaart problemen benoemen: goed om op zak te hebben -> briefje achterlaten bij klant. Communicatieoefening: iets inspreken op de voicemail van de klant -> oefenen helpt. Sms-sen werkopdrachten -> in drukletters makkelijker leesbaar.

Bevindingen cursisten Nieuwsbrief met belangrijke info té moeilijk -> herwerken of in het Bulgaars? Afkortingen op werkplanning zijn duidelijker vb. code voor opleiding Gevoel van waardering omdat leidinggevende aanwezig was -> delen ervaringen en inspelen op vragen Leren = NIET saai

Tools Een probleem melden aan de klant. Gespreksleidraad bij gesloten deur: “Bericht inspreken op de voicemail van de klant.” Invulbriefje bij gesloten deur.