Trefdag VOCVO 20/5/’16 Een praktijkvoorbeeld van samen werken aan geletterdheid op de werkvloer Marieke Vervaet – CBE Gent-Meetjesland-Leieland
Partners VOCVO Partena dienstenchequebedrijf Federatie Basiseducatie CBE vzw Centrum voor Basiseducatie Gent-Meetjesland-Leieland
CBE missie De sector Basiseducatie bestaat uit 13 pluralistische Centra voor Basiseducatie in Vlaanderen en Brussel. In een maatschappij die steeds meer gekenmerkt wordt door een toenemende kloof tussen hoger- en lagergeschoolden, willen de Centra de geletterdheid verhogen via onderwijs en vorming.
Projectvoorbereiding Informatie over doelgroep Aftoetsen leervragen Haalbaar programma Praktische afspraken Opvragen authentiek materiaal organisatie
Aanpak vorming Inhouden vorming vertalen naar cursisten Zorgen voor afwisseling in werkvormen Authentiek materiaal gebruiken Tussenstappen voorzien in werkvormen Flexibel omgaan met tussenstappen Inspelen op vragen van doelgroep Vragen noteren van cursisten
Bevindingen cursisten Belang van duiding: waarom wij? Hulpkaart problemen benoemen: goed om op zak te hebben -> briefje achterlaten bij klant. Communicatieoefening: iets inspreken op de voicemail van de klant -> oefenen helpt. Sms-sen werkopdrachten -> in drukletters makkelijker leesbaar.
Bevindingen cursisten Nieuwsbrief met belangrijke info té moeilijk -> herwerken of in het Bulgaars? Afkortingen op werkplanning zijn duidelijker vb. code voor opleiding Gevoel van waardering omdat leidinggevende aanwezig was -> delen ervaringen en inspelen op vragen Leren = NIET saai
Tools Een probleem melden aan de klant. Gespreksleidraad bij gesloten deur: “Bericht inspreken op de voicemail van de klant.” Invulbriefje bij gesloten deur.