Marie Jose Navis m.navis@hetnieuweeemland.nl Met een 6 geen succes?! Marie Jose Navis m.navis@hetnieuweeemland.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
HAVISTEN COMPETENT
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Welkom.
Ho 3: Leerstijlen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Portfolio
Human Dynamics.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Academische vaardigheden - C1.5
Voorbereid op Stage Les 4.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Competentiegericht leren vmbo
Begeleiden, hoe doe je dat?
Leerstijlkenmerken van leermiddelen
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Docentendag
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Inzicht in Leerprocessen
Workshop evalueren Dcp
Motivatie & differentiatie
Onderzoeksvraag Achtergrond
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst September 2015
Groepsdynamica.
gespreksvaardigheden
Geïntegreerde schoolverbetering
Toekomstgericht onderwijs
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Opbrengstwerken met het 4D-model
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Theorie.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
De juiste route naar het juiste doel
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Naar een typologie van scholen
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Gepersonaliseerd leren
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Marie Jose Navis m.navis@hetnieuweeemland.nl Met een 6 geen succes?! Marie Jose Navis m.navis@hetnieuweeemland.nl

…..mentaliteitsprobleem; ongemotiveerd en gebrek aan ambitie?

Hou op te zeuren-zesje Zolang ik m’n diploma maar haal-zesje Om op te vallen- zesje Te moeilijk- zesje Om niet op te vallen- zesje To please-zesje Feest - zesje Ik ben druk genoeg- zesje Kansen spreiden - zesje Ik maak me druk om een ander vak - zesje Te laat begonnen – zesje Hockey is zo leuk - zesje Groepsdruk- zesje Protest - zesje Social media – zesje Ik doe m’n best -zesje

Ten aanzien van leerwerk Zolang ik m’n diploma maar haal-zesje Te moeilijk- zesje Ik ben druk genoeg- zesje Kansen spreiden - zesje Ik maak me druk om een ander vak - zesje Te laat begonnen – zesje Protest - zesje Ik doe m’n best -zesje

Ten aanzien van andere leerlingen Om op te vallen- zesje Om niet op te vallen- zesje Feest - zesje Ik ben druk genoeg- zesje Hockey is zo leuk - zesje Groepsdruk- zesje Social media - zesje

Bovendien… Motivatie is datgene wat een individu tot bepaald gedrag drijft. Motivatie heeft invloed op de richting en intensiteit van het menselijk gedrag (Huiit, 2008) Ambitie is streven naar een bepaald doel

Calculerend leergedrag Hou op te zeuren-zesje Zolang ik m’n diploma maar haal-zesje Om op te vallen- zesje Te moeilijk- zesje Om niet op te vallen- zesje To please-zesje Feest - zesje Ik ben druk genoeg- zesje Kansen spreiden - zesje Ik maak me druk om een ander vak - zesje Te laat begonnen – zesje Hockey is zo leuk - zesje Groepsdruk- zesje Protest - zesje Social media – zesje Ik doe m’n best -zesje

Ingrediënten van kennisopname Hoe stuur ik mijzelf aan? (regulatief) Draagkracht vs Draaglast (Conceptie) Doel (affectief) Onthouden en verwerken (cognitief)

Demonstratieopdracht “Bouw een zo hoog mogelijke toren van de basiselementen die voor je liggen” (A4-papier, plakband en een schaar)

“Bouw een zo hoog mogelijke toren van de basiselementen die voor je liggen”

Reproductieve leerstijl (ILS van Vermunt) Bijsturen (regulatief) Doel (affectief) Draagkracht vs Draaglast (Conceptie) Structureren (cognitief) Memoriseren (cognitief) Cocktail van calculeren

Vermunt Cognitief Affectief Regulatief Leerconceptie Reproductieve leerstijl Structureren Analyseren Memoriseren Gericht resultaat Persoonlijke interesse speelt geen rol Toetsen Bijsturen Oriënteren Plannen Externe aansturing Gericht rendement (resultaat); opnemen van kennis

Reproductieve leerstijl Ik leer voor een resultaat. Wat ik nou precies geleerd heb, weet ik achteraf vaak niet meer; ik interesseer me niet voor de inhoud of wat ik er mee kan. Reproductieve Leerstijl Ik vind het fijn als iemand mij gewoon vertelt wat ik moet doen, zodat ik kan bepalen wat ikzelf zou moeten investeren voor het beoogde resultaat.

Leerstijl Zal zich ontwikkelen na herhaaldelijk succesvol inzetten van cognitieve, regulatieve en affectieve functies (strategie) en concepties. Wordt zichtbaar na 15e levensjaar Is dit de enige leerstijl?

Betekenisgerichte leerstijl Betekenisgerichte leerstijl Ik heb persoonlijke interesse in de leerstof, omdat ik denk dat ik er als mens van leer ongeacht wat ik later ga doen met mijn leven. Daarom richt ik mij op het begrijpen van de leerstof en het leggen van verbanden. De docent of ouders hoeven zich niet al te veel met mij te bemoeien; laat mij uitvogelen wat ik moet doen. Als ik hulp nodig heb dan kom ik vanzelf wel naar je toe.

Toepassingsgerichte leerstijl Ik leer om het geleerde toe te passen; wat heb je nou aan dingen waar je niets mee kan? Ik ga mijn tijd daar niet aan verspillen. Ik vind het niet nodig dat volwassenen mij aansturen, als ik heb uitgezocht wat ik met de leerstof kan, dan kan je mij het beste met rust laten. Toepassingsgerichte leerstijl

Ongerichte leerstijl Ik leer niet met een duidelijk doel. Als je mij vraagt waarom ik op school zit, dan is dat omdat ik dat voor anderen doe. Als ik ergens aan begin, doe ik vaak maar wat. Dus kijk bij anderen om te zien hoe zij werken en dan doe ik dat ook. Ongerichte leerstijl

Positief Negatief Reproductieve leerstijl Structureren Analyseren Bijsturen Gericht resultaat Persoonlijke interesse speelt geen rol Toepassingsgerichte leerstijl Concretiseren Toepassen Zelfstandig Haakt af bij abstractie, last van tunnelvisie Betekenisgerichte Relateren Kritisch verwerken Persoonlijke interesse Reflectie Samenwerken is soms moeilijk Verliest soms doel uit het oog Ongerichte leerstijl Ambivalent Creatief Onzeker, zelfbeeld negatief, geen doel t.a.v. leren

Feiten Meting in Havo 4 2013

Positief Negatief Reproductieve leerstijl Structureren Analyseren Bijsturen Gericht resultaat Persoonlijke interesse speelt geen rol Toepassingsgerichte leerstijl Concretiseren Toepassen Zelfstandig Haakt af bij abstractie, last van tunnelvisie Betekenisgerichte Relateren Kritisch verwerken Persoonlijke interesse Reflectie Samenwerken is soms moeilijk Verliest soms doel uit het oog Ongerichte leerstijl Ambivalent Creatief Onzeker, zelfbeeld negatief, geen doel t.a.v. leren

Intermezzo Op welke manier kunnen we de positieve kenmerken van de leerstijlen inzetten voor een beter leerresultaat?

Intermezzo Kunnen leerstijlen beïnvloed worden? En zo ja, hoe? ‘Hoe’ deel 1: Op welke manier kunnen we de positieve kenmerken van de leerstijlen inzetten voor een beter leerresultaat? ‘Hoe’ deel 2: Is het noodzakelijk de inrichting van het onderwijs en begeleiding thuis op basis van de leerstijlen aan te passen voor een groter leerrendement?

Kunnen leerstijlen beïnvloed worden? En zo ja, hoe? Leerstijlen kunnen beïnvloed worden, maar niet afgeleerd. Elementen uit andere leerstijlen kunnen worden overgenomen Reproductieve leerstijl positieve korte relatie met toepassingsgerichte leerstijl

Op welke manier kunnen we de positieve kenmerken van de leerstijlen inzetten voor een beter leerresultaat? Goede aanpak/reactie: Ongerichte leerling - met de reproductieve of toepassingsgerichte aanpak Doel: structuur aanbrengen Reproductieve leerling met toepassingsgerichte aanpak Doel: wat kan ik met de informatie? Betekenisgerichte leerstijl met de toepassingsgerichte aanpak Doel: concreet toegankelijk maken Af te raden combinatie is de ongerichte leerling met de betekenisgerichte aanpak Positief Reproductieve leerstijl Structureren Analyseren Bijsturen Toepassingsgerichte leerstijl Concretiseren Toepassen Zelfstandig Betekenisgerichte Relateren Kritisch verwerken Persoonlijke interesse Reflectie Ongerichte leerstijl Ambivalent Creatief

Link naar leerstijltest: edu. hethooghuis Link naar leerstijltest: edu.hethooghuis.nl/vz/leren-en-coachen/testvermunt.htm - Keuze uit ja/soms/nee - Vraag 2 ‘beroepsopleiding’ vervangen voor ‘profiel’ - Uitslag

Is de inrichting van het onderwijs en begeleiding thuis op basis van de leerstijlen noodzakelijk voor een groter leerrendement? Ja en nee…. Maak gebruik van behoefte aan identiteitsvorming: baas over eigen leerproces maken door Basisvertrouwen te creëren Ruimte voor zelfregulatie Kritisch denken bevorderen (niveau van vragen stellen)

Effectgrootte bij kritisch denken (Lavery, 2008) Strategie Voorbeeld Aantal effecten Effect grootte Ordenen en aanpassen Het maken van een opzet voor aan het werkstuk begonnen wordt 89 85% Gevolgen bepalen Uitstellen van iets leuks (bedacht door leerling) tot het werk gedaan is 75 75% Zelfinstructie Het nog eens controleren voor het aan de leraar te geven 156 65% Effect van ezelsbruggetjes, visualisatie en stampen van begrippen ligt op 30%

Vragen om kritisch denken te bevorderen Niveau van vraag Voorbeelden Taak Is het antwoord goed of fout? Wat heb ik goed gedaan? Wat ging er fout? Welke andere informatie had ik nodig voor een goed antwoord? Proces Wat is de verklaring voor het goede antwoord? Wat is jouw begrip van het concept of kennis met betrekking tot de taak? Welke strategie heb je gebruikt? Zelfregulatie Hoe kun je je eigen werk monitoren? Wat kun je iemand nu leren? Welke verdediging heb je voor….? Welke twijfels heb je over deze taak? Hoe kun je verklaren dat…?

Kort samengevat Doorbreken van calculerend gedrag - breder concept van onderwijs en begeleiding aan te bieden door rekening te houden met individuele verschillen - kritisch denken te bevorderen, door iets vaker de vraag stellen ipv het antwoord direct te geven.