Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

6 sleutelbegrippen lesopbouw
De “ leraar” als rolmodel
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Voorbereid op Stage Les 4.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Referentiekader voor het onderwijs
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Loopbaancompetenties
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Observeren en rapporteren
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Differentiatie in de klas
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolgroepbijeenkomst
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen Thema 2 Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen

Welkom! Terugblik week 1.1 Huishoudelijke mededelingen Themabijeenkomsten Onderwijskundige theorie Voorbereiding GKB Verwerking theorie Wiki http://maken.wikiwijs.nl/64156/Themabijeenkomsten_1_2015_2016

Leerdoelen De student: kan uitleggen hoe de Nederlandse onderwijsstructuur in elkaar zit kan de afkortingen vmbo en mbo uitleggen en de verschillende bijbehorende leerwegen / niveaus benoemen en beschrijven kan 3 doelstellingen van het onderwijs benoemen kan de zes sleutelbegrippen achter directe instructie herkennen en uitleggen welke functie zij vervullen in het leerproces. kan de aan- of afwezigheid van de sleutelbegrippen vaststellen in een les. kan beargumenteren welke docentgedragingen al dan niet bijdragen aan de realisatie van de sleutelbegrippen.

Programma periode 1 Thema 2 Week 1.1 Kennismaking Week 1.2   Thema 2 Week 1.1 Kennismaking Week 1.2 Didactiek en leren Week 1.3 Week 1.4 Week 1.5 Week 1.6 Leerlingkenmerken Week 1.7 Week 1.8 Responsiecollege / zelfwerkzaamheid

Onderwijs in Nederland

Op zoek naar antwoorden… 1. Wat is goed onderwijs? 2. Welke factoren zijn van invloed op het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen? 3. Wat is effectief leren?

1. Wat is goed onderwijs? Primaire doel van onderwijs: iedere leerling op een zo hoog mogelijk niveau te vormen (bron SCP) Doelstellingen onderwijs (bron: Reulen & Roosmalen, 2000). Persoonlijke ontplooing van kwaliteiten Maatschappelijke voorbereiding Voorbereiden op beroepsuitoefening

Opdracht Wat: een top 5 maken van de belangrijkste aspecten / kenmerken van goed onderwijs Hoe: samen met een buurman/buurvrouw Tijd: 10 minuten Hulp: uitwerking voorbereidende opdracht Klaar: top 5 bespreken met een andere duo Resultaat: top 5 van kenmerken van “goed” onderwijs

Conclusie vraag 1

2. Welke factoren zijn van invloed op het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen? John Hattie: visible learning for teachers Meest omvangrijke en recent inventariserende studie Uitkomsten beschreven aan de hand van 6 thema’s. Belangrijke bijdrage aan de discussie over “wat werkt” in het onderwijs

Zes centrale thema’s Het kind De thuisomgeving De school De leraar Het curriculum Onderwijsmethodieken

Effecten op prestaties Laag Medium Hoog Huiswerk Klasverkleining Versnellen Klassengesprek Geloofwaardigheid docent Feedback Lesgeven aanpassen aan leerstijlen van de leerling Rolwisselend onderwijzen Thuisomgeving Relatie leraar – leerling Invloed van leeftijdsgenoten Ouderbetrokkenheid Directe instructie Verwachtingen van de leerling Zittenblijven

Verwachtingen van de leerling 1.44 Geloofwaardigheid docent 0.90 Invloed Effectgrootte Verwachtingen van de leerling 1.44 Geloofwaardigheid docent 0.90 Klassengesprek 0.82 Feedback 0.75 Rolwisselend onderwijzen 0.74 Relatie leraar – leerling 0.72 Versnellen 0.68 Directe instructie 0.59 Invloed van leeftijdsgenoten 0.53 Thuisomgeving 0.52 Ouderbetrokkenheid 0.49 Huiswerk 0.29 Klasverkleining 0.21 Lesgeven aanpassen aan leerstijlen van de leerling 0.17 Zittenblijven (-0.13) -0.13

Conclusie vraag 2 “Niet wat leraren doen doet ertoe, maar wat zij leerlingen laten doen (Hattie, 2009). Wat LEERLINGEN doen maakt het grootste verschil. De kwaliteit van docenten (in termen van goede leerresultaten) zit meer in wat zij leerlingen kunnen laten doen dan wat zij zelf doen.

3. Wat is effectief leren? Kenmerken van effectief leren in de les Er kan effectief geleerd worden als er een positief leerklimaat heerst in de klas Als de docent heldere uitleg en structuur geeft Als het de docent lukt de leerlingen zichtbaar betrokken te laten zijn Als leerlingen met leeractiviteiten zichtbaar bezig zijn om de inhoud eigen te maken Effectief leren wordt vormgegeven door de docent, maar de leerlingen maken het zichtbaar

Effectief leren Effectief leren richt zich op drie vormen van leren: Leren gericht op beheersing en inzicht Leren gericht op beklijving Leren gericht op wendbaar gebruik De mate waarin docenten in staat zijn de sleutelbegrippen te realiseren in de les is bepalend bij het vormgeven van effectief leren.

lesfragment Marinde Noteer per sleutelbegrip zaken die je opvallen in de les van Marinde Heldere structuur Juiste niveau Betekenis geven Individuele aanspreekbaarheid Zichtbaarheid leren/denken Motivatie Het fragment duurt ongeveer 10 minuten, daarna nog 3 minuten verwerkingstijd gevolgd door klassikale nabespreking

Thuiswerk week 1.3 Lezen “Effectief leren” hoofdstuk 2 Opdrachten wiki Oefenvragen wiki

Wat neem je mee?