Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
BattleBots The school battle.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
AD6 in leerplan verzorging
Directievergadering personenzorg
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Geïntegreerd onderwijs
Voortgangsgesprek fase 1
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
“Help mij het zelf te doen”
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Titel samenkomst 14 januari 2016
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
UITGANGSPUNT.
Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG. 2 AGENDA 1 Participerende activiteiten (vraag Ruiselede) 2 Reflectiegesprekken (vraag Oostende) 3 Leerplandoel.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
STUURGROEP TBZ verslag 25 februari AGENDA Opvolging vorig verslag Gezondheidspatronen en ICF, afstemmen op gebruiker en sociaal netwerk Methodisch.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
UITGANGSPUNT.
Ouders en school samen Maart 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Een motivatie - en samenlevingsproject voor 2e graad BSO
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Coördinatoren VV 14 januari 2016 VERSLAG

AGENDA 1 Participerende activiteiten (vraag Ruiselede) 2 Reflectiegesprekken (vraag Oostende) 3 Leerplandoel ivm maatschappelijke tendensen (vraag Oostende) 4 Leerplanrealisatie (vorig verslag + vraag Oostende) 5 Varia, afspraken, nascholingen …

1 Participerende activiteiten (vraag Ruiselede)

Post-it Goede ervaring met participerende activiteit: wat met wie en waar? Grootte leerlingengroep en aantal begeleidende leraren?

Goede ervaringen: wat speelt mee? Belang van goede voorbereiding, kennismaking met leerplan in lerarenopleiding Belang van goede afspraken en samenwerken met MO en PO Belang van koppeling uren BV zodat er dan vrijer kan op stap gegaan worden ivm participerende activiteiten en activiteiten ter kennismaking met beroepsveld

Goede ervaringen Participeren en observeren aan activiteiten die sowieso plaatsvinden op school (vanuit gezondheidsbeleid, oud lerarenactiviteit …), in dienstencentrum, sociaal restaurant, kleuterklas (over de middag, tijdens speeltijd helpen …) … Bij grote groepen: deelgroepje in studie met opdracht en deelgroepje op stap … Organiseren door leraren zelf beperkt houden!

Goede ervaringen Grootouders uitnodigen met intergenerationeel spel, volksspelen, verwenmoment Met kinderen lagere school kleine kookactiviteiten uitvoeren bv. minipizza’s, … Kleuters begeleiden in bos, naar bib, zwembad … Activiteit samen met mensen van ziekenzorg Gepensioneerde leraren, moeders van … tonen hun kunnen bv breien … Helpen bij koffienamiddag in serviceflats Dagje in gezin oudere buurtbewoners ‘meemaken’

Valkuilen Teveel doelen willen bereiken: afbakenen èn criteria formuleren! Goede voorbereiding van en door lln! Kennismaken en communiceren met doelgroep door leerlingen zou moeten primeren op doen! Te weinig verwerkingstijd om te evalueren en reflecteren nav de opgedane ervaringen!

2 Reflectiegesprekken - coachingsgesprekken (vraag Oostende)

OPDRACHT STAP 1 Leg de begrippen bij de juiste omschrijvingen

Oplossing Coachen=het begeleiden van het competent worden, waarbij zowel waarneembaar als niet-waarneembaar gedrag wordt betrokken. Reflecteren=bewust(na)denken over eigenervaring(=aanleiding) om competenter te worden. Begeleidend evalueren=op basis van de (SMART)criteria wordt de leerling begeleid om competenter te worden. Beoordelend evalueren=op basis van de (SMART)criteria krijgt een leerling een waardeoordeel.

OPDRACHT STAP 2 Leg de begrippen op de juiste plaats in het schema (zie voorziene vakjes) STAP 3 Wie is betrokken? Leg de 3 iconen (leerling / medeleerling / leraar) op de juiste plaats in het schema.

omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid

COACHEN BEGELEIDEND BEOORDELEND EVALUEREN WAARNEEMBAAR GEDRAG omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid WAARNEEMBAAR GEDRAG =aan de hand van CRITERIA REFLECTEREN COACHEN NIET WAARNEEMBAAR GEDRAG

omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid

COACHEN BEGELEIDEND BEOORDELEND EVALUEREN WAARNEEMBAAR GEDRAG omgeving gedrag bekwaamheden overtuigingen identiteit betrokkenheid WAARNEEMBAAR GEDRAG =aan de hand van CRITERIA REFLECTEREN COACHEN NIET WAARNEEMBAAR GEDRAG

KORTHAGEN

Wat is belangrijk bij het coachen? OPDRACHT COACHEN Wat is belangrijk bij het coachen? Vul de mind map aan met tips en eventuele extra takken.

Coaching in een onderwijscontext Voorbereiding Tijdstip Beginsituatie Doel Infrastructuur Feedback Ingesteldheid Opvolging … Belang rode draad trekken over de graad heen in kader van eigen competentiegroei in kaart brengen!

Inspiratie Document 9 basisvademecum. Zie ook coachvragen bij reflectiecyclus. Zie ook servicedocument p. 34-44 Leerplandoelen: Reflecteren per AD - AD 9.4 – 9.5 www.diversiteitenleren.be www.zorgvoorbeter.nl www.zorgvoorstage.be

3 Leerplandoel ivm maatschappelijke tendensen (vraag Oostende)

Leerplandoel De onderliggende doelen bouwen op in functie van het te bereiken leerplandoel. MAAR het leerplandoel is meer dan de som van de onderliggende doelen. Leerplandoel bereikt vaak een hoger beheersingsniveau Verschillende maatschappelijke tendensen mogelijk => leerkracht kiest welke tendens(en) die besproken kunnen worden binnen het studierichtingsprofiel / klasprofiel / actualiteit. in dit leerplandoel in relatie tot communicatie (maar cfr. ook AD 6.2 / 7.2 / 8.2).

Werkwoorden Verduidelijken = reproductief: het betreft informatie - feiten, begrippen, woorden, termen, procedures, werkmodellen … - die door de leraar wordt aangereikt. Suggesties voor het gebruik van werkwoorden: verwoorden, onder woorden brengen, voorbeelden uit de les verwoorden, verduidelijken van een betekenis, uitleggen, omschrijven ... Toelichten = productief: betekenis geven aan info die min of meer nieuw is - info die door de leraar werd aangereikt - in een nieuwe situatie gebruiken, in een breder geheel plaatsen. Suggesties voor het gebruik van werkwoorden: illustreren, verklaren, becommentariëren, betekenis uitdrukken, zelf een verband leggen, een eigen gevonden voorbeeld verwoorden, motiveren …

Voorbeeld Digitale ontwikkeling Lessen i.f.v. AD2 (communicatie) Aansluiten bij wat de leerlingen zelf kunnen inbrengen Samen digitale ontwikkelingen verzamelen Inleidend filmpje: http://www.vrtstartup.be/?p=4200 - Of Samenvatting in volt over de nieuwe digitale ontwikkelingen http://www.een.be/programmas/volt Mogelijke opdracht: apps / andere digitale media die leerlingen gebruiken laten toelichten en waarvoor gebruiken (vb. instagram, facebook, games, pinterest, …) kan ook via vragenlijst op school enz.

Leerlingen werken in 4 groepen rond negatieve gevolgen Met de klas nagaan welke voor- en nadelen (zie OD 2.2) deze evolutie heeft op onze communicatie (vb. cyberpesten, nomofobi = niet meer zonder digitale media kunnen, privacy schending, groomers, …). Eerst met leerlingen in kaart brengen. Leerkracht selecteert (zie WW ‘verduidelijken’). Positieve gevolgen: persoonlijke ervaringen / bevragen in (eigen) omgeving Leerlingen werken in 4 groepen rond negatieve gevolgen Mogelijke richtvragen bij uitwisseling groepjes (nog af te bakenen; afhankelijk van gebruikte bronnen): Wat? Cijfermateriaal? Mogelijke aanpak (door jezelf / school / andere hulpverlening )? Eigen ervaring? Voorstelling voor de klas (affiche / filmpje / interview / …) / school (vb. i.f.v. realisatie VOETen) - Kan ook opgenomen /meegenomen worden binnen projectwerk / geïntegreerd werken!

Negatieve gevolgen Privacy: enquête invullen http://draadloos.joetz.be/ http://www.childfocus.be/sites/default/files/irespect.pdf Nomofobie http://www.een.be/programmas/volt/verslingerd-aan-de-smartphone http://nl.metrotime.be/2015/05/20/must-read/test-smartphone-junkie/ Cyberpesten http://www.veiligonline.be/ www.cyberpesten.be Grooming: http://www.een.be/programmas/koppen/mag-ik-je-vriend-worden

Andere inspiratie als achtergrond… http://wij-leren.nl/digitale-dementie.php http://www.kennisnet.nl/kids/watnou/mediawijsheid/ http://www.mediahelpdesk.be/ http://www.schoolbytes.be/blog/?page_id=110 www.mediawijs.be http://www.klasse.be/leraren/32716/jouw-avatar-geeft-les/ http://www.appsindeklas.be/?cat=39 http://www.appetijt.org/voorbeeld-pagina/ http://www.lannooshop.be/communicatie-media/Mediawijs-online-pcah_ZFbCFQCcAAAEkwA8zesQYbw7ZFbCFllAAAAFCRvVrAe8M-Lannoo-LSH-Site-WFS-nl_BE-EUR.html?Name=Mediawijs-online&Brand=LannooCampus&JumpTo=OfferList

Opdracht andere maatschappelijke tendensen STAP 1 Aan welke maatschappelijke tendensen denk je? STAP 2 Zijn er linken met communicatie / verzorging / huishouding / gezondheid STAP 3 Welk maatschappelijke tendens zou jij selecteren? STAP 4 Hoe pak je dit aan naar de leerlingen?

4 Leerplanrealisatie (vorig verslag + vraag Oostende) Wil aub eigen systeem van jaar of graadsplanning meebrengen of digitaal tonen alsook evaluatiesysteem?)

Voorstelling Link leerplan-graadsplanning met realisatie leerplandoelen-begeleidend en beoordelend evalueren. Is er een systeem van overzicht voor het team of alle LPD aangeboden worden wie basis / toepassing geeft wie evalueert?

Mogelijke maatschappelijke tendenzen Vergrijzing, ontgroening, duurzaamheid en ecologisch bewustzijn, meertaligheid, kleine huishoudens, diversiteit, wijzigend consumentengedrag, andere gezinsvormen, vermaatschappelijking van de zorg, dualiteit, gezondheidsideaal, kennismaatschappij …

5 Varia, afspraken, nascholingen … zie mededelingen en site!