Module 1 Leren omgaan met dementie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Lotgenotencontact.
Hogescholen in Dialoog
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
de eerste groepsbijeenkomst
CanDo Coaching.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Ambiance en binnengaan
Communicatie en dementie
Presentatie Bijeenkomst 3
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Het perspectief van de mantelzorger
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Opvoeden.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Praktijkervaring & Reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Reminiscentie Levensboeken
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Keuzes maken.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Module 3 Het leven gaat door …
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Volksuniversiteit Zwolle
Duurzame inzetbaarheid
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Coaching.
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Herhalen en toepassen in een crisisplan
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Onterechte overtuigingen
VAARDIGHEDEN 3 Ontspanning, acceptatie, rust
‘In veilige handen’ Welkom en kennismaking
Toerusting voor kringleiders
Drie vormen van gedrag:
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Transcript van de presentatie:

Module 1 Leren omgaan met dementie Cursus Zorgen voor ZIN bij dementie Module 1 Leren omgaan met dementie Bijeenkomst 1

Programmalijn module 1 Drie bijeenkomsten: leren omgaan met dementie Informatie, gesprek, oefeningen, film’s Werkbladen Na korte pauze samen verder met naaste

Welkom Wat brengt u bij deze cursus? Wat hoopt u in deze cursus te leren?

Bijeenkomst 1 Gelijkwaardigheid – waar loopt u tegenaan? verschijnselen van dementie consequenties van dementie voor het dagelijks leven

De Wondere Wereld van Dementie Film

De Wondere Wereld van Dementie Wat herkent u in de film? Welke gevoelens roept het bij u op? Wat neemt u mee van deze film? Waar heeft u moeite mee?

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 1 Welke verschijnselen van dementie kent u? Hoe gaat u hier op dit moment mee om?

Huiswerkopdracht 1 Observeer wanneer u en uw naaste met dementie zich het prettigst / meest gelijkwaardig voelen. Waar komt dit door? Waar merkt u dat aan? Wat is er anders op deze momenten? Schrijf dit op voor de volgende keer

Terugblik Bijeenkomst 1 Gelijkwaardigheid – waar loopt u tegenaan? verschijnselen van dementie consequenties van dementie voor het dagelijks leven

Module 1 Leren omgaan met dementie Bijeenkomst 2

Bijeenkomst 2 Reageren op wat u meemaakt. ervaren van gelijkwaardigheid…wat betekent dit? hoe voelt gelijkwaardigheid voor u en uw naaste met dementie?

Huiswerkopdracht 1 Observeer wanneer u en uw naaste met dementie zich het prettigst / meest gelijkwaardig voelen. Waar komt dit door? Waar merkt u dat aan? Wat is er anders op deze momenten? Schrijf dit op voor de volgende keer

Dobbelsteenspel 1 Invloed van emoties Gooi de dobbelsteen Op de dobbelsteen staan verschillende emoties. Geef een voorbeeld van een keer dat u zich op deze manier voelde in het contact met uw naaste met dementie Wordt dit herkend door de anderen?

Dobbelsteenspel 2 Gooi de dobbelsteen Heeft je eigen gevoel invloed op hoe je reageert op de persoon met dementie? Hoe kun je dit aanpassen? Wat heb je daarvoor nodig?

Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 2 Hoe zou u willen reageren op het gedrag? Hoe zou u dit kunnen toepassen?

Film: Dag mam

Huiswerkopdracht 2 Toepassen van hoe u zou willen reageren op het gedrag van uw naaste Uitbouwen van momenten van gelijkwaardigheid Opschrijven van momenten die moeilijk verlopen

Terugblik Bijeenkomst 2 Reageren op wat u meemaakt. ervaren van gelijkwaardigheid…wat betekent dit? hoe voelt gelijkwaardigheid voor u en uw naaste met dementie?

Module 1 Leren omgaan met dementie Bijeenkomst 3

Bijeenkomst 3 Waar lopen mensen met dementie tegenaan? welke gevoelens en gedrag roept uw benadering op? kan ik mijn benadering aanpassen op de behoefte van mijn naaste met dementie?

Huiswerkopdracht 2 Is het al gelukt om anders te reageren? Hoe was dat voor uzelf? En hoe was dat voor uw naaste met dementie? Is het ook al gelukt om de momenten van gelijkwaardigheid uit te bouwen? Lijstje met moeilijke momenten

Nabespreking huiswerkopdracht 2 Tegen welke moeilijke momenten liep u aan? Ervaring met anders reageren? Konden momenten van gelijkwaardigheid uitgebouwd worden?

Film “What do you see”

Nabespreking film Wat heeft deze persoon nodig? Wat ziet u als ‘goede’ benadering en wat ziet u als ‘foute’ benadering?

Gesprek over ‘Foute’ Benaderingen Neem een kaartje van de tafel met benadering die u van uzelf herkent Doorspreken van ervaring Andere benadering mogelijk?

Werkgroep Groepjes van drie personen Huiswerkopdracht 2 Neem de lijst met moeilijke situaties (huiswerkopdracht 2) Welke “fouten” maakte u mogelijk op deze momenten? Hoe zou u anders kunnen reageren?

Plan voor de toekomst Oefening 3 in het werkboek Schrijf uw plan op het werkblad

Afronding module 1 Leren omgaan met dementie Wat neemt u mee van deze module? Hoe gaat u de momenten van gelijkwaardigheid uitbouwen? Wat/wie heeft u nodig om het vol te houden?

Extra: Dementie Experience

Mogelijk interessant: www.dementieonline.nl