Module 1 Leren omgaan met dementie Cursus Zorgen voor ZIN bij dementie Module 1 Leren omgaan met dementie Bijeenkomst 1
Programmalijn module 1 Drie bijeenkomsten: leren omgaan met dementie Informatie, gesprek, oefeningen, film’s Werkbladen Na korte pauze samen verder met naaste
Welkom Wat brengt u bij deze cursus? Wat hoopt u in deze cursus te leren?
Bijeenkomst 1 Gelijkwaardigheid – waar loopt u tegenaan? verschijnselen van dementie consequenties van dementie voor het dagelijks leven
De Wondere Wereld van Dementie Film
De Wondere Wereld van Dementie Wat herkent u in de film? Welke gevoelens roept het bij u op? Wat neemt u mee van deze film? Waar heeft u moeite mee?
Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 1 Welke verschijnselen van dementie kent u? Hoe gaat u hier op dit moment mee om?
Huiswerkopdracht 1 Observeer wanneer u en uw naaste met dementie zich het prettigst / meest gelijkwaardig voelen. Waar komt dit door? Waar merkt u dat aan? Wat is er anders op deze momenten? Schrijf dit op voor de volgende keer
Terugblik Bijeenkomst 1 Gelijkwaardigheid – waar loopt u tegenaan? verschijnselen van dementie consequenties van dementie voor het dagelijks leven
Module 1 Leren omgaan met dementie Bijeenkomst 2
Bijeenkomst 2 Reageren op wat u meemaakt. ervaren van gelijkwaardigheid…wat betekent dit? hoe voelt gelijkwaardigheid voor u en uw naaste met dementie?
Huiswerkopdracht 1 Observeer wanneer u en uw naaste met dementie zich het prettigst / meest gelijkwaardig voelen. Waar komt dit door? Waar merkt u dat aan? Wat is er anders op deze momenten? Schrijf dit op voor de volgende keer
Dobbelsteenspel 1 Invloed van emoties Gooi de dobbelsteen Op de dobbelsteen staan verschillende emoties. Geef een voorbeeld van een keer dat u zich op deze manier voelde in het contact met uw naaste met dementie Wordt dit herkend door de anderen?
Dobbelsteenspel 2 Gooi de dobbelsteen Heeft je eigen gevoel invloed op hoe je reageert op de persoon met dementie? Hoe kun je dit aanpassen? Wat heb je daarvoor nodig?
Werkgroep Groepjes van drie personen Werkboek oefening 2 Hoe zou u willen reageren op het gedrag? Hoe zou u dit kunnen toepassen?
Film: Dag mam
Huiswerkopdracht 2 Toepassen van hoe u zou willen reageren op het gedrag van uw naaste Uitbouwen van momenten van gelijkwaardigheid Opschrijven van momenten die moeilijk verlopen
Terugblik Bijeenkomst 2 Reageren op wat u meemaakt. ervaren van gelijkwaardigheid…wat betekent dit? hoe voelt gelijkwaardigheid voor u en uw naaste met dementie?
Module 1 Leren omgaan met dementie Bijeenkomst 3
Bijeenkomst 3 Waar lopen mensen met dementie tegenaan? welke gevoelens en gedrag roept uw benadering op? kan ik mijn benadering aanpassen op de behoefte van mijn naaste met dementie?
Huiswerkopdracht 2 Is het al gelukt om anders te reageren? Hoe was dat voor uzelf? En hoe was dat voor uw naaste met dementie? Is het ook al gelukt om de momenten van gelijkwaardigheid uit te bouwen? Lijstje met moeilijke momenten
Nabespreking huiswerkopdracht 2 Tegen welke moeilijke momenten liep u aan? Ervaring met anders reageren? Konden momenten van gelijkwaardigheid uitgebouwd worden?
Film “What do you see”
Nabespreking film Wat heeft deze persoon nodig? Wat ziet u als ‘goede’ benadering en wat ziet u als ‘foute’ benadering?
Gesprek over ‘Foute’ Benaderingen Neem een kaartje van de tafel met benadering die u van uzelf herkent Doorspreken van ervaring Andere benadering mogelijk?
Werkgroep Groepjes van drie personen Huiswerkopdracht 2 Neem de lijst met moeilijke situaties (huiswerkopdracht 2) Welke “fouten” maakte u mogelijk op deze momenten? Hoe zou u anders kunnen reageren?
Plan voor de toekomst Oefening 3 in het werkboek Schrijf uw plan op het werkblad
Afronding module 1 Leren omgaan met dementie Wat neemt u mee van deze module? Hoe gaat u de momenten van gelijkwaardigheid uitbouwen? Wat/wie heeft u nodig om het vol te houden?
Extra: Dementie Experience
Mogelijk interessant: www.dementieonline.nl