Heeft uw kind (vermoedelijk) ADHD?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Minimale interventie Christine van Boeijen.
De POH-GGZ in de huisartsenpraktijk
ADHD FTO Burgum Januari 2014 Irma de Ronde en Judith Weiland.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
  Droogbed (+) cursus.
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
De invloed van voeding op hyperactief gedrag bij kinderen met ADHD
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Vergoedingsregeling dyslexie
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Slaapstoornissen bij jonge kinderen
ASS: wanneer zichtbaar?
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Flits 2 Spel 2. Bridge in een flits.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Resultaten KLANKBORDGROEP Donderdag 4 juli 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Welkom bij super ADHD-er!
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Wetenschappelijk onderzoek in de praktijk van de hulpverlening?
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Verlaat Uden Bouwsystemen
“diabeteszorg in beweging” Huidig 1 e lijn diabetes zorgaanbod van fysiotherapeuten in de regio Arnhem – Resultaten door Kristel Leemkuil, Carans.
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
‘Ieders mond gezond’ ‘Een begeleid preventief en curatief mondzorgtraject voor hoog-risico groepen’ Stuurgroep mondzorg: Maatschappelijke Tandheelkunde.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Zomerweekendtoernooi Tenniskamp 2015 Vrijdag 10 juli en zaterdag 11 juli 2015 TennistoernooiSlapen Leuke spelletjesSpannende spellen ZeskampKamperen Neem.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
WAT WERKT ER EN HOE WERKT HET IN DE HULPVERLENING ? ©DRS. SJEF DE VRIES BATENBURG, 16 /10/2015
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Eindpresentatie Dr. Eline Smit.  Prof. dr. Hein de Vries  Dr. Ciska Hoving  Drs. Vincent Cox Het PAS onderzoeksteam.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Rookvrije ouders door effectieve stoppen met roken ondersteuning
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Vermaatschappelijking van de Zorg
Chemisch analist, MLO 3 of 4 (40 uur / week)
ADHD contactpersonen.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Arts In Opleiding Tot Huisarts & Onderzoeker
Special X Onderzoek naar de sociale en mentale ontwikkeling van kinderen met het Fragiele X Syndroom Contactdag Fragiele X vereniging
Implementatieonderzoek in de reguliere zorg
OPweg Innovatief project
Depressie bij kinderen en adolescenten
Hemofilie in Nederland (HiN)
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Project zoet zwanger resultaten op 1/10/2016
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Participatie bij initiatieven:
Effectiviteitsmeting NOD
Familiepoli: = 3 Marijn Distel Merijn Merbis
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Heeft uw kind (vermoedelijk) ADHD? Heeft u vragen of bent u geïnteresseerd? Op www.project-trace.nl kunt u meer lezen over de achtergrond van de studie. Bij vragen kunt u gerust contact opnemen met de betrokken onderzoeker via: - trace@karakter.com (Oost-Nederland) - trace@triversum.nl (West-Nederland) Heeft uw kind (vermoedelijk) ADHD? Wij zoeken deelnemers voor ons wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van een dieetbehandeling in vergelijking met de gebruikelijke zorg. Versienummer 4, 4/5/2015

Gedragsobservatie van het kind Neuropsychologisch onderzoek Waarom dit onderzoek? Uit eerder onderzoek is gebleken dat een dieet op de korte termijn effectief kan zijn bij de behandeling van ADHD. In het huidige project onderzoeken wij of een dieetbehandeling voor ADHD ook effectief is op de lange termijn en of een dieetbehandeling ook als vast onderdeel van de behandeling aangeboden kan worden binnen de GGZ. Het doel van de studie is de lange termijn effectiviteit na te gaan van twee mogelijk effectieve dieetbehandelingen in vergelijking met de gebruikelijke zorg voor ADHD. Wat houdt meedoen in? Bij deelname aan het onderzoek kunt u aangeven of u een dieetbehandeling wenst of liever de gebruikelijke zorg wenst (medicatie en/of gedragstherapie). Daarnaast kunt u altijd psycho-educatie volgen. Deelnemers die een dieetbehandeling volgen kunnen altijd overstappen naar de gebruikelijke zorg; andersom kan niet. Alle deelnemers worden gedurende 1 jaar gevolgd om nauwkeurig in kaart te brengen hoe het met hen gaat: Drie grote meetmomenten (voorafgaand aan de behandeling, 5 weken en 1 jaar na start van de behandeling) bestaande uit: Gedragsobservatie van het kind Neuropsychologisch onderzoek Evt. verkort intelligentieonderzoek Afname van kleine hoeveelheid bloed Thuisregistratie van motorische activiteit en slaap-waak ritme Twee kleine meetmomenten (na 4 maanden en na 8 maanden) waarbij ouders online een aantal vragenlijsten invullen. We brengen heel nauwkeurig in kaart hoe het met uw kind gaat voorafgaand, tijdens en na afloop van de behandeling. Deze informatie krijgt u in een verslag en wordt met u besproken. Wie kan er meedoen? Kinderen met een ADHD-diagnose die hulp behoeven en geïnteresseerd zijn in een dieetbehandeling. Bij een vermoeden van ADHD kan ons klinisch onderzoeksteam benaderd worden voor uitgebreide screening en diagnostiek*. Inclusiecriteria Kinderen van 5-12 jaar Diagnose ADHD óf vermoeden van ADHD Geen huidige behandeling voor ADHD** Geen of stabiel gebruik van psychotrope medicatie voor klachten niet-gerelateerd aan ADHD Voldoende beheersing van de Nederlandse taal Wanneer er sprake is van een eetstoornis, diabetes mellitus of wanneer een strikt, veganistisch of vegetarisch dieet wordt gebruikt kan een kind niet deelnemen. * Neem contact op met de onderzoeker voor informatie over de procedure. ** Bij huidige behandeling voor ADHD dient er in overleg met behandelaar en onderzoekers gestopt te worden voor aanvang van het onderzoekstraject