Ontwikkeling van professionele identiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Over consumenten, gedrag en marketing
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De “ leraar” als rolmodel
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Leraar, school en opleiding
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Onderwijsdag RU Academisch ideaal vs. Netgeneratie.
Science museum with guide Recycle: different target –environmental sanitation (noise pollution) –electronic / physics engineering –audiology.
Professional Development Schools - Rijnmond
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Workshop Identiteit?.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Ontwikkeling van professionele identiteit
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Verlangen naar God Longing for God
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Rob Heyman and Ilse Mariën
Jannes Huisman Senior coach
Social media voor statenleden/politici
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
De basisschool in de samenleving van NU!
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Safe Guarding and Child Protection
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
The Future Teacher 3.0.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van professionele identiteit 18-12-2017 Ontwikkeling van professionele identiteit Douwe Beijaard 18-12-201718-12-2017 18-12-201718-12-2017 1 1 Fontys Young Professionals / KIVI-NIRIA

college professionele identiteit - september 2016 18-12-2017 Inhoud presentatie Achtergronden onderzoek professionele identiteit van (a.s.) leraren Wat ik versta onder professionele identiteit Korte opdracht en discussie rond professionele identiteitsissues Perceptie van docenten van hun professionele identiteit gedurende de loopbaan Enkele implicaties voor opleiding/scholing en hoe jullie daar zelf tegenaan kijken 18-12-201718-12-2017 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016 2 Fontys Young Professionals / KIVI-NIRIA

college professionele identiteit - september 2016 Onderzoek als aanleiding tot het ontstaan van professionele identiteit in het domein van onderwijzen en opleiden van leraren Veranderingen in focus van onderzoek (laatste drie decennia): Process-product onderzoek (tot in 80-er jaren) Teacher thinking onderzoek (start medio jaren ’70) denkprocessen en beslissingen nemen (cognitief-psychologisch onderzoek) praktijkkennis / persoonlijke praktijkkennis / verhalen van leraren (narratief onderzoek) Onderzoek naar praktijkkennis van leraren: deze kennis gaat vaak gepaard met uitspraken over hoe de leraar zichzelf ziet als leraar (gaat niet alleen om zijn/haar kennis, maar ook om wie hij/zij is als leraar) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

Voorbeeld: antwoord op een interviewvraag Onderzoeker: kun je mij vertellen wat deze manier van leren (leerlingen die samenwerken in een interdisciplinair project) in jullie school inhoudt? Leraar: Deze manier van samen leren is iets wat me niet bevalt. Het is bedoeld om de motivatie van de leerlingen te verhogen en het leren meer authentiek te doen zijn, maar daar geloof ik niet in. Het brengt veel werk voor de leraar met zich mee, maar toen ik zelf leerling was, heb ik er bijna nooit iets van geleerd. Het is een serieuze bedreiging voor het leren van vakkennis wat veel belangrijker voor mij is. Conclusie: je opvattingen en kennis staan niet los van wie je bent als leraar en welke leraar je wilt worden 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

Sociaal-psychologisch perspectief t.a.v. omschrijving van p.i. Een sociaal-psychologisch perspectief legt de nadruk op zowel de persoonlijke als professionele dimensie van het beroep die meer of minder zijn geïntegreerd Elke dimensie bestaat uit een veelheid factoren afkomstig van verschillende bronnen die elkaar op uiteenlopende manieren beïnvloeden “A teacher’s professional identity is not entirely unique. Teachers are expected to behave professionally, but not simply by adopting professional characteristics, including knowledge, skills and attitudes, that are prescribed. Teachers differ in the way they deal with these characteristics depending on the value they personnally attach to them” (Beijaard et al., 2004) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

Omschrijving van professionele identiteit ‘in beeld’ 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

Waarom professionele identiteit als lens voor opleiding en onderzoek? Het persoonlijke en professionele zijn niet te scheiden: wie men is als persoon beïnvloedt wie men is als lerende en als leraar Het begrip omvat meer dan alleen kennis en vaardigheden, ook emoties spelen een rol Hoe je jezelf ziet als docent is heel bepalend voor de beroepsuitoefening (positieve perceptie ontwikkelen en behouden is essentieel) Docenten vervullen een cruciale rol in de identiteitsontwikkeling van jongeren (zelf actief en bewust een eigen professionele identiteit hebben ontwikkeld is daarvoor essentieel) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

Hoe leraren hun eigen p.i. zien gedurende de loopbaan 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

college professionele identiteit - september 2016 Typische professionaliteitsissues: spanningen tussen het persoonlijke en het professionele [OPDRACHT] Probeer in 2-tallen tenminste 1 professioneel identiteitsissue te benoemen voor: Leraren in opleiding / beginnende leraren Ervaren leraren Korte inventarisatie en discussie 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

college professionele identiteit - september 2016 Recht doen aan leren van ‘binnenuit’ en van ‘buitenaf’ bij leren beroep (implicatie 1) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

Enkele uitspraken ter illustratie “As we prepare teachers for today’s schools, teacher educators usually focus more on preservice teachers’ competency than their identity, even though we understand that the teachers’ identity fuels their behavior and development as teachers” (Pinnegar, 2005) “Danger of too much emphasis on internalizing externally defined competencies: risk of learning to play a role and not being yourself as a person and teacher” (Beijaard, 2009) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

Onderkennen van veel uiteenlopende invloeden op leren (implicatie 2) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

college professionele identiteit - september 2016 Oog hebben voor spanningen die zich voordoen tijdens leren (implicatie 3) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

Uitlokken van crises (implicatie 4) In geval van hardnekkige opvattingen die niet passend zijn bij de beroepsuitoefening In geval van strikte scheiding tussen wie je bent als persoon en als professional (vermijden van louter ‘role playing’) In geval van snelle tevredenheid In geval van ………. 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016

college professionele identiteit - september 2016 Voor meer informatie: Intreerede 2009 (website ESoE) Themanummer ‘Van 12 tot 18’ Onderzoeksprogramma ESoE (werk van promovendi) Korte vooruitblik op het vervolg (digitaal platform en drie ‘opdrachten’) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016