Ontwikkeling van professionele identiteit 18-12-2017 Ontwikkeling van professionele identiteit Douwe Beijaard 18-12-201718-12-2017 18-12-201718-12-2017 1 1 Fontys Young Professionals / KIVI-NIRIA
college professionele identiteit - september 2016 18-12-2017 Inhoud presentatie Achtergronden onderzoek professionele identiteit van (a.s.) leraren Wat ik versta onder professionele identiteit Korte opdracht en discussie rond professionele identiteitsissues Perceptie van docenten van hun professionele identiteit gedurende de loopbaan Enkele implicaties voor opleiding/scholing en hoe jullie daar zelf tegenaan kijken 18-12-201718-12-2017 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016 2 Fontys Young Professionals / KIVI-NIRIA
college professionele identiteit - september 2016 Onderzoek als aanleiding tot het ontstaan van professionele identiteit in het domein van onderwijzen en opleiden van leraren Veranderingen in focus van onderzoek (laatste drie decennia): Process-product onderzoek (tot in 80-er jaren) Teacher thinking onderzoek (start medio jaren ’70) denkprocessen en beslissingen nemen (cognitief-psychologisch onderzoek) praktijkkennis / persoonlijke praktijkkennis / verhalen van leraren (narratief onderzoek) Onderzoek naar praktijkkennis van leraren: deze kennis gaat vaak gepaard met uitspraken over hoe de leraar zichzelf ziet als leraar (gaat niet alleen om zijn/haar kennis, maar ook om wie hij/zij is als leraar) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
Voorbeeld: antwoord op een interviewvraag Onderzoeker: kun je mij vertellen wat deze manier van leren (leerlingen die samenwerken in een interdisciplinair project) in jullie school inhoudt? Leraar: Deze manier van samen leren is iets wat me niet bevalt. Het is bedoeld om de motivatie van de leerlingen te verhogen en het leren meer authentiek te doen zijn, maar daar geloof ik niet in. Het brengt veel werk voor de leraar met zich mee, maar toen ik zelf leerling was, heb ik er bijna nooit iets van geleerd. Het is een serieuze bedreiging voor het leren van vakkennis wat veel belangrijker voor mij is. Conclusie: je opvattingen en kennis staan niet los van wie je bent als leraar en welke leraar je wilt worden 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
Sociaal-psychologisch perspectief t.a.v. omschrijving van p.i. Een sociaal-psychologisch perspectief legt de nadruk op zowel de persoonlijke als professionele dimensie van het beroep die meer of minder zijn geïntegreerd Elke dimensie bestaat uit een veelheid factoren afkomstig van verschillende bronnen die elkaar op uiteenlopende manieren beïnvloeden “A teacher’s professional identity is not entirely unique. Teachers are expected to behave professionally, but not simply by adopting professional characteristics, including knowledge, skills and attitudes, that are prescribed. Teachers differ in the way they deal with these characteristics depending on the value they personnally attach to them” (Beijaard et al., 2004) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
Omschrijving van professionele identiteit ‘in beeld’ 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
Waarom professionele identiteit als lens voor opleiding en onderzoek? Het persoonlijke en professionele zijn niet te scheiden: wie men is als persoon beïnvloedt wie men is als lerende en als leraar Het begrip omvat meer dan alleen kennis en vaardigheden, ook emoties spelen een rol Hoe je jezelf ziet als docent is heel bepalend voor de beroepsuitoefening (positieve perceptie ontwikkelen en behouden is essentieel) Docenten vervullen een cruciale rol in de identiteitsontwikkeling van jongeren (zelf actief en bewust een eigen professionele identiteit hebben ontwikkeld is daarvoor essentieel) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
Hoe leraren hun eigen p.i. zien gedurende de loopbaan 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
college professionele identiteit - september 2016 Typische professionaliteitsissues: spanningen tussen het persoonlijke en het professionele [OPDRACHT] Probeer in 2-tallen tenminste 1 professioneel identiteitsissue te benoemen voor: Leraren in opleiding / beginnende leraren Ervaren leraren Korte inventarisatie en discussie 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
college professionele identiteit - september 2016 Recht doen aan leren van ‘binnenuit’ en van ‘buitenaf’ bij leren beroep (implicatie 1) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
Enkele uitspraken ter illustratie “As we prepare teachers for today’s schools, teacher educators usually focus more on preservice teachers’ competency than their identity, even though we understand that the teachers’ identity fuels their behavior and development as teachers” (Pinnegar, 2005) “Danger of too much emphasis on internalizing externally defined competencies: risk of learning to play a role and not being yourself as a person and teacher” (Beijaard, 2009) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
Onderkennen van veel uiteenlopende invloeden op leren (implicatie 2) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
college professionele identiteit - september 2016 Oog hebben voor spanningen die zich voordoen tijdens leren (implicatie 3) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
Uitlokken van crises (implicatie 4) In geval van hardnekkige opvattingen die niet passend zijn bij de beroepsuitoefening In geval van strikte scheiding tussen wie je bent als persoon en als professional (vermijden van louter ‘role playing’) In geval van snelle tevredenheid In geval van ………. 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016
college professionele identiteit - september 2016 Voor meer informatie: Intreerede 2009 (website ESoE) Themanummer ‘Van 12 tot 18’ Onderzoeksprogramma ESoE (werk van promovendi) Korte vooruitblik op het vervolg (digitaal platform en drie ‘opdrachten’) 18-12-201718-12-2017 college professionele identiteit - september 2016