Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
Advertisements

Werkgroep Lokale Belangenbehartiging. Lokale belangenbehartiging op gemeentelijk niveau Inkomen, Mobiliteit, Welzijn, Wonen en Zorg  Resultaat VBOB –
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
REA en kleine gemeenten
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookstopcursus voor jongeren
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Passend onderwijs ook op de Christoffelschool! Wat is er gerealiseerd in ? Invoering van de nieuwe schrijfmethode “Schrift” Invoering nieuwe.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Wisselstroom 24/02.
Voortijdig schoolverlaten
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Bijeenkomsten met opvoedkundige thema’s. Aanleiding Ouders hebben behoefte aan kennis, delen van ervaring en versterken van opvoedvaardigheden. Bijeenkomsten.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Abrusco Jongerencoaches op school. Linken tussen onderwijs en welzijn.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Experten in de derde graad Proefproject
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
BOC van LOP SO regio Mechelen
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
SOPOGO Van 1990 tot 2017.
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Voorlichting leerplicht
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Inhoud en doelstelling
Uitstroomgesprekken.
Vergaderen met/overtuigen van volwassenen
Vergaderen met/overtuigen van volwassenen
Cijfergegevens leerrecht
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Workshop – ambities delen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom? Lokaal OverlegPlatform Studiedag vrijdag 16 december 2016 Secundair Onderwijs Ellipsgebouw Brussel Brugge - Blankenberge Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?

Probleemschets Duiding van het probleem Situering in de LOP’s – algemeen Cijfergegevens Bewustzijn in het dagelijks bestuur Dubbele opdracht voor de werkgroep Vooruitgang in de werkgroep

Probleemschets Signalen voor VSV Wil om er iets aan te doen Secundair onderwijs Brugge(n) voor jongeren Onderwijsdeskundige Dialoogtafels Netwerk Leerrecht / Blink! Wil om er iets aan te doen

Duiding van het probleem Meer en meer jongeren overdag buiten de scholen Nog steeds verlaten jongeren ongekwalificeerd het onderwijs Verhinderen dat het aantal ongekwalificeerden toeneemt

Situering in de LOP’s – algemeen In veel LOP’s komt deze problematiek aan bod Vroeger waren er al acties in de LOP’s: studiedagen flyers aandacht in het deskundigenoverleg+ Ook nu is nog veel aandacht voor Voorkomen Vroegtijdige SchoolVerlaters (VVSV)

Cijfergegevens Vlaanderen: uit het schoolverlatersrapport

Cijfergegevens in het gehele LOP 2009-2010 2010-2011 2011-2012 2012-2013 2013-2014 # VSV % VSV Blanken-berge 12 6,74% 22 13,58% 9 5,00% 6,52% 10 5,85% Brugge 396 11,47% 338 10,36% 339 10,47% 324 10,42% 328 10,50%

Bewustzijn in het dagelijks bestuur (DB) De cijfers zijn niet slecht De leerlingen haken niet méér af Dank zij inspanningen van de scholen en de leerkrachten Toch kan het beter; het % ligt te hoog

Dubbele opdracht voor de werkgroep (directeur CLB, directeur middenschool, coördinator Brugge(n) voor jongeren, onderwijsdeskundige, directeur CDO, medewerker uit OCMW, LOP-deskundige) Verankeren wat goed is Acties opzetten om het nog te verbeteren Op korte termijn Op middellange termijn Over langere periode Op geregelde tijdstippen feedback aan het dagelijks bestuur

Vooruitgang in de werkgroep Niet gemakkelijk om onderwerp af te bakenen Na 3 vergaderingen doorbraak: niet meer aan gegevensverzameling doen wél inzetten op heel concrete doelen dringend concretiseren van de acties Na aftoetsing in het DB: ontwerpen van een flyer + poster ernstige studie en analyseren van de plaatselijke context in het LOP

Vooruitgang in de werkgroep Met de flyer en de poster de jongeren sensibiliseren: die dreigen uit te vallen toch te proberen aan boord te houden die uitgevallen zijn een helpende hand reiken zowel gedrukt (voor de jongeren + ouders die niet op digitale netwerken thuis zijn) als digitaal via de infokanalen van steden Brugge en Blankenberge via de kanalen van de organisaties die werken met en voor jongeren van het doelpubliek

Vooruitgang in de werkgroep We willen een masterproef aanvragen om in het LOP-gebied te onderzoeken de jongeren die ongekwalificeerd uitstromen; wat doet hen besluiten uit het onderwijs te stappen de jongeren die toch aan boord blijven, wat doet voor hen er toe om te blijven kunnen we een instrument / handleiding / draaiboek ontwikkelen om de scholen / leerkrachten te ondersteunen bij hun taak

Stand van zaken op 16 december De flyer en de poster zijn nagenoeg klaar zie voorbeelden Motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste van RuGent heeft het onderwerp weerhouden; een studente zal dit onderwerp als masterproef aannemen eerste fase: gegevensverzameling nuttige insteken?