ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Werken met de BaSO-fiche
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
MBO passend onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Op school en in de scholengemeenschap
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
M-decreet Een korte toelichting.
Overleg Bestuurders BUG – Absenteïsme januari Welkom.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Ondersteuningsmodel Degline Daniëlle iov SWV SGR 13 en 14 dd 26/06/2017.
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Welkom.
Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering
Directievergadering BuO
Lokaal loket kinderopvang
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Ronde van Schoolbesturen Mechelen Werking COBES
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Lokaal loket kinderopvang
Inleiding campusvoorrang
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden 14 juni 2017

Vooraf - aanpak Opzet vandaag is los van provinciale netwerken Focus : operationalisering samenwerkingsverband - inleiding – recente afspraken overleg CLB internetten – - stukje input visie GO! - pauze + per samenwerkingsverband – belangrijkste principes - grote groep terugkoppeling ifv samen en autonoom aan de slag afspraken - lunch - Proclamatie aktes - Focus vrijdag: operationalisering ondersteuningsteam

Doelen vanuit samenwerkingsverband Mogelijke effect dat we willen / kunnen nastreven i.f.v. sterke leerlingenbegeleiding in het GO! voor al onze leerlingen Aandachtspunten voor de organisatie van het samenwerkingsverband benoemen en bespreken opdat maximaal anticiperen op decreet leerlingenbegeleiding mogelijk is Principes afspreken voor het operationaliseren van alle fases in het zorgcontinuüm – HGW – HGD Benoemen wie welke relevante informatie (beleid sge / school, beleid CLB, leerlinggebonden info, info professionaliseringsnoden…) kan aanleveren aan het samenwerkingsverband ifv efficiënte en effectieve werking van ons allen (school – PBD – CLB – OT) Inventariseren ondersteuningsnoden verbonden aan verschillende instellingen : onderwijsniveau – CLB – buo

Van 3 modellen naar 1 geïntegreerd model Gewoon onderwijs – GON kleine types – ondersteuningsmodel Geïntegreerd model op basis van specifieke onderwijsbehoeften en daar waar nodig leerlinggebonden ondersteuning

Schematisch ondersteuningsnetwerk Samenwerkingsverband 2 Scholengroepen CLB PBD OT X OT Y OT B Ondersteunings-team A OT Z OT C

Samenwerkingsverbanden

Actueel Afspraken internetten overleg CLB : omgaan GON kleine types verduidelijking schriftelijke communicatie volgt nog naar scholen Opheffing omzendbrief GON tegen eind juni?

ISC laatste afspraken de suggestie om leerlingen types 2, 4, 6 en 7 (auditief) rechtstreeks aan te melden bij de scholen voor buitengewoon onderwijs. de types BA, 3, 7 (taal en spraak) en 9 dient aangemeld te worden bij het ondersteuningsnetwerk waar de school zich aangesloten heeft de school voor gewoon onderwijs maakt de ondersteuningsnoden kenbaar

GO! streven ernaar dat de school gewoon onderwijs alle aanmeldingen van ondersteuningsnoden voor zowel de types 2, 4, 6, 7 (auditief) als de types BA 3, 7 (taal en spraak) en 9 aan het samenwerkingsverband bezorgt. Vervolgens bepaalt het samenwerkingsverband welke ondersteuning geboden wordt. Voor de leerlingen type 2, 4, 6 en 7 auditief blijft leerlinggerichte ondersteuning prioritair, maar wordt het flexibeler aangewend.

Actualiteit GON Grote groep via zoem sessie Valkuilen en kansen voor evolutie naar geïntegreerd model? Wat kan werken? Wat zal zeker niet werken? Wat zijn eerste kleine stappen vanuit de huidige werking GON Wat betekent dit voorstel voor de regierol CLB in fase 2 en 3 concreet? Valkuilen? Voorstel van nog vast te zetten principes (samenvattend)

Handelingsbekwaamheid leraren – samen ondersteunen Scholengroep CLB medewerker Begeleider Nascholer : makelaarsrol PBD of niet Lid ondersteuningsteam Schoolinterne ondersteuner Uitdaging : Gelijkgerichtheid Doelgerichtheid Effectiviteit en efficiëntie (overlap in verschillende dossiers – wie neemt wat en hoe op?) Wat met noden buo omwille van snel veranderende populatie?

Actoren CLB, PBD, Ondersteuningsteams School, CLB, PBD

PBD PBD: competentiebegeleiders in de ondersteuningsteams Duo’s + HA beleid en afstemming PBD: cluster iedereen clusteroverstijgend Betrokken cellen

Samenwerkingsverband : opdracht ?? Data samenbrengen (school – CLB – PBD – SG al dan niet lln gebonden Visie op werking Afspraken in samenwerking Definiëren van effecten Aansturing ondersteuningsteam(s) = operationalisering zorgcontinuüm Afstemming Samenwerkingsverband – Scholengemeenschap Samenwerkingsverband - school

Stellingen / vragen Is het samenwerkingsverband een structuur en systeem om middelen voor ondersteuning te verdelen of is het een visie gericht inhoudelijk instrument om de kwaliteit van de leerlingenbegeleiding beter op elkaar af te stemmen en een visie op inclusie te realiseren

Is dit de opdracht van het samenwerkingsverband ? Welke sterktes kunnen jullie nu borgen? Welke uitdagingen liggen er op de plank as is – to be? Welke data kan er vanuit het samenwerkingsverband verzameld worden Ifv beleid GO! – responsiviteit GO! Ifv kwaliteitsvolle werking samenwerkingsverband Waaraan zullen jullie de kwaliteit van het samenwerkingsverband kunnen herkennen?

Beleid en organisatie van het samenwerkingsverband Het samenwerkingsverband is een gelijkwaardig partnerschap tussen verschillende actoren om alle fases van het zorgcontinuüm via een diversiteit aan ondersteuning te realiseren Wie willen jullie in functie van welke expertise rond de tafel opdat er een optimale aansturing van OT mogelijk is Vanuit welke informatie willen jullie een visie rond opdrachtenverdeling / taken en rollen definiëren? Welke communicatie aan welke actoren zien jullie noodzakelijk? Welke ondersteuning verwachten jullie vanuit de centrale diensten Hoe zien jullie de rol van eenieder : school – sg – sge – PBD - CLB Hoe krijgen we zicht op de kwaliteit in fase 0 en 1 van scholen en de op te nemen ondersteuning ……