Kennisbijeenkomst Eikenderveld 1 november 2016 Educatief partnerschap op scholen met verschillende schoolpopulaties Johan de Jong/Monique van Hooren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Samen met ouders aan het werk!
Educatief partnerschap en VVE
Interculturele communicatie
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ouderavond locatie/data
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Interculturele communicatie
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Toekomstgericht onderwijs
Welkom ik maak me sterk.
Een lach op het gezicht van kinderen in Nederland.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Passend onderwijs.
Educatief partnerschap op scholen met verschillende ouder- en leerling populaties Hélène Leenders Symposium praktijkgericht onderzoek Fontys Hogeschool.
Gastcollege Master Educational Theory LEH2 13 oktober 2106 Educatief partnerschap op scholen met verschillende ouderpopulaties Hélène Leenders  
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
H5 Wie heb je nodig?.
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Van rapport naar portfolio
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Vandaag collecteren we voor het zendingswerk van Kerk in Actie
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
het katholiek basisonderwijs
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Arline Spierenburg november 2018
Uitvoering Nota NEW Ingang welzijn en zorg Woensdag 23 november 2017
Doubleren.
Doubleren.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Kennisbijeenkomst Eikenderveld 1 november 2016 Educatief partnerschap op scholen met verschillende schoolpopulaties Johan de Jong/Monique van Hooren  

Inhoud 1. Wat is ouderbetrokkenheid/educatief partnerschap? En waarom is ouderbetrokkenheid zo belangrijk? 2. Hoe kunnen we dat doen bij verschillende ouders? 3. Wat doen jullie nu en wat zouden jullie willen? En hoe kom je daar? Voettekst

Educatief partnerschap Educatief partnerschap is het cement van Passend Onderwijs. Een goede relatie tussen school en ouders draagt bij aan: positief en veilig schoolklimaat; brede ontwikkeling van leerlingen gedurende hele schoolloopbaan; betere leerresultaten; versterken van sociale cohesie bevorderen van de integratie van kinderen van migrantenouders en hun ouders Voettekst

Educatief partnerschap 12-12-2017 Educatief partnerschap Tweezijdige communicatie Ouders om input vragen, hen meenemen bij alle beslissingen met betrekking tot beste zorg voor kind, en suggesties voor effectieve ondersteuning thuis met hen afstemmen Gecoördineerde inzet thuis en op school om tegemoet te komen aan de ontwikkelingsbehoefte van het kind. “Eerst was ik wat onzeker toen ik de papieren moest invullen [om speciale zorg aan te vragen]. Maar gelukkig heeft de juf een diploma in dyslexie. En toen ging alles lopen: de juf vergeleek drie behandelingen en legde alles uit. Niet alleen voor mijn dochters dyslexie, maar ook voor haar verlegenheid. En toen konden we overleggen waar we naar toe wilden(…) en ik kon alles vragen waar ik geen verstand van heb.” Voettekst

Educatief partnerschap 2. Hoe kunnen we dat doen bij verschillende ouders? Voettekst

“Het venijn zit in het begin” 12-12-2017 “Het venijn zit in het begin” Belangrijkste vraag bij een intake: wil je alleen je info kwijt en misschien ook info krijgen, of maak je de eerste stap voor de start van een relatie met de ouder? (dialoog in plaats van monoloog). Leerkrachten informeren (warme overdrachten, checklists, digitaal schoolkanaal, nieuwsbrieven). Ze vergeten te vragen of ouders het begrijpen, en of ze wel behoefte hebben aan de informatie. (Vb laagopgeleide moeder en Kaapverdische vader)* Zo wordt een laagopgeleide moeder gevraagd: wat verwacht u van de school? Andersom komt ook voor: Kaapverdische vader komt voor warme overdracht (van peuterspeelzaal naar groep 1), en dan blijkt aan het eind van het gesprek dat vader de Pabo had gedaan. Dan heeft de leerkracht inmiddels 40 min verteld over wat deze vader al weet. Zo’n vader haakt af. Voettekst

Cultuursensitiviteit: houding, kennis, vaardigheden 12-12-2017 Cultuursensitiviteit: houding, kennis, vaardigheden “Het vermogen om culturele verschillen waar te nemen. Een medewerker die cultuursensitief is, begrijpt en waardeert dat mensen in verschillende culturen leven en hij maakt dat zichtbaar in zijn houding” (Kaya, 2013). Drie fasen: culturele verschillen negeren; waarderen (+ en -); overbruggen in dialoog. Kaya (2013). Cultuursensitiviteit op de werkvloer voor leidinggevenden en hun teamleden in de geestelijke gezondheidszorg. Amersfoort: O&O-fonds GGZ Voettekst

Cultuursensitiviteit: houding, kennis, vaardigheden 12-12-2017 Cultuursensitiviteit: houding, kennis, vaardigheden “Voor mij is cultuursensitiviteit het vermogen om geen etiketten te plakken maar je te verplaatsen in wat je gesprekspartner nodig heeft. Als je je echt kunt en wilt verplaatsen in de ander, dan verbind je. Bij cultuursensitiviteit draait het om de ontmoeting en het gesprek, zodat het geen wij-zij-verhaal wordt.” (Van Diemen, voormalig bestuursvoorzitter GGZ Oost Brabant) Voettekst

Overbruggen via speciale medewerkers 12-12-2017 Overbruggen via speciale medewerkers Voorbeeld vmbo-school Melanchthon in Rotterdam. http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2139049-op-deze-zwarte-school-gaat-het-goed-dankzij-team-ouderbetrokkenheid.html Voettekst

Cultuursensitieve gespreksvaardigheden 12-12-2017 Cultuursensitieve gespreksvaardigheden Doel: verschillende culturen beter begrijpen en beter de verschillen kunnen overbruggen. Twee (van de zes) basiswaarden van Hall voor interculturele communicatie: laag-context cultuur vs hoog-context cultuur: ander soort contextbeleving monochrone vs polychrone culturen: ander soort tijdsbeleving Understanding Cultural Differences van Edward en Mildred Hall, in: Nunez, C. Nunez Mahdi, R., & Popma, L. (2010). Interculturele communicatie. Van ontkenning tot wederzijdse integratie. Assen: Van Gorcum. Voettekst

Mengen van opvoedingsstijlen door migrantenouders 12-12-2017 Mengen van opvoedingsstijlen door migrantenouders “Mijn zoon twijfelt wel eens wat goed is. Want er zit verschil tussen wat ik zeg en wat op school wordt gezegd. Hij wil de leuke dingen, de gekke dingen die op school mogen … en zonder straf. Thuis lever ik als moeder commentaar. Op school mogen de kinderen onderuitgezakt zitten, maar dat wil ik als moeder niet. Ik vind het moeilijk om daarmee om te gaan. Daarom vraag ik mezelf af of ik te streng ben. Ik heb met twee systemen te dealen.” (een Poolse ouder) De thema’s en voorbeelden zijn ontleend aan http://www.kis.nl/sites/default/files/bestanden/Publicaties/Forum-opvoedingsondersteuning.pdf Voettekst

Educatief partnerschap 12-12-2017 Educatief partnerschap 3. Wat doen jullie nu en wat zouden jullie willen? En hoe kom je daar? Voettekst