Programma (1) Zorginstituut – haar taken i.r.t. (5 min)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Projectteam hersenletselcentra: een brug van zorg naar welzijn
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Veranderingen in rol Familieraden
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Wijkgericht werken: zorg en welzijn verbinden
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Visie op zorg Yvonne van Kemenade.
Een studie naar zoek- en keuzeprocessen
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Cliënt- en Familieperspectief
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Kennis is macht? De rol van informatie
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Beveiligde online polikliniek
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Jaar van de Transparantie
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
Coaching week Rotterdam Academy.
Praktijkervaring en reflectie
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
TWITTER TIJDENS INFECTIEUITBRAKEN: DO’S & DONT’S KATA OTTOVAY(RIVM) LEX VAN VELSEN (UNIVERSITEIT TWENTE/RIVM)
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Zelfmanagement bij kanker Lesley Koet Verpleegkundig Specialist 31 maart 2016.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Met elkaar. Voor elkaar. Regels:
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Persoonsgerichte zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De patiënt als regisseur van de zorg
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
NKOP symposium 2017 Mantelzorg jouw zorg.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
ZorgkaartNederland.
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Voorbereiding spreekuur
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Werkgroep transmurale communicatie
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Evaluatieonderzoek.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Programma (1) Zorginstituut – haar taken i.r.t. (5 min) Kies beter Goodpractices Slide over good practice stand van zaken (2 min) ZorgkaartNederland & kies beter (5 min) Raakvlakken Verschillen Versterken

Programma (2) Link hoofdprogamma (2 min) Hearing Hoe kiest een patient  insteek workshop Casus – aandoening (2 casussen; care & cure) (20 min) hoe gaat een patient zoeken? Waar informatie halen Rol van zichzelf en andere partijen? Terugkoppeling Slides achter de hand – input van onderzoek

Hoe kies je voor goede zorg? Workshop KiesBeter en ZorgkaartNederland Pauline de Heer en Bernadette van Oost Inspiratiemiddag 25 oktober 2016

Programma Introductie Zorginstituut Nederland Good Practices KiesBeter.nl ZorgkaartNederland en KiesBeter Raakvlakken, verschillen en elkaar versterken Hoe kies je voor goede zorg? Twee casussen Discussie en conclusies

Kwaliteitstaken Zorginstituut Nederland Goede zorg stimuleren door partijen helpen kwaliteit van zorg steeds verder te verbeteren patiënten de weg wijzen naar goede zorg Overzicht maken op Zorginzicht.nl van (ontbrekende) zorgstandaarden en richtlijnen indicatoren good practices Bij voldoen aan criteria: kwaliteitsstandaard opnemen in Register Kwaliteitsinstituut publiceert kwaliteitsinformatie Zorginzicht.nl voor en door professionals KiesBeter.nl voor patiënten en cliënten De kwaliteitstaak van Zorginstituut Nederland is ondergebracht in het Kwaliteitsinstituut. Deze taak is gericht op het bevorderen van goede zorg. Het Kwaliteitsinstituut stimuleert goede zorg door partijen in de zorg te helpen de kwaliteit van zorg steeds verder te verbeteren en door patiënten de weg te wijzen naar goede zorg. Het verbeteren van de kwaliteit van zorg begint met de vraag: wat is goede zorg? Goede zorg is niet alleen zorg die geneest of achteruitgang voorkomt. Goede zorg gaat ook over hoe de patiënt of cliënt wordt geïnformeerd en hoe hij wordt betrokken bij de beslissing over de keuze van de behandeling. Patiënten, cliënten, zorgverleners en zorgverzekeraars weten samen het beste wat goede zorg is en hoe je de uitkomsten van de zorg meet. Als deze partijen er om wat voor reden dan ook niet uitkomen, helpt het Kwaliteitsinstituut hen hierbij. [muisklik]

Good practices in de langdurige zorg Voorbeelden van goede zorg en ondersteuning Erkende interventies (getoetst door Trimbos en Vilans) Praktijkvoorbeeld (laagdrempelig, voor en door professionals, rijp & groen) Samenwerkingsverband Erkenningstraject (2015) Nu zo’n 80 GP verzameld op Zorginzicht.nl Ondersteuning doorontwikkeling interventies naar kwaliteitsstandaarden en verdere implementatie Kwaliteitsforum op 29 november

Basisconcept KiesBeter Doel: KiesBeter is dé gebruiksvriendelijke publiekstoegang tot informatie over kwaliteit van zorg in Nederland Toegang bieden: waar mogelijk verwijzen, anders zelf aanbieden Focus op kwaliteit van zorg: Wat is goede zorg? Waar kan ik die vinden? + Waar kan ik andere relevante en betrouwbare informatie vinden?

KiesBeter & ZorgkaartNL Raakvlakken Gidsfunctie Kwaliteitsinformatie toegankelijk maken patiënt Verbeteren door transparantie Verschillen Ervaringen (ZKNL) Richtlijnen publiceren (publicatieplicht) (ZIN) Versterken Samenwerken om betere kwaliteitsinformatie beschikbaar te krijgen Verwijzen

Positionering websites in patient journey

Positionering websites in patient journey Patiënten-organisatie Patiënten-organisatie

Patiëntenorganisaties Websitefuncties Website Primaire functie Verwijsfunctie Overheidswebsite voor goede zorg, ontsluit afspraken over goede zorg en verwijst naar betrouwbare medische informatiebronnen Ontsluit kwaliteitsgegevens van zorginstellingen - Verwijst naar relevante en betrouwbare informatiebronnen, waaronder medische richtlijnen, wetenschappelijke verenigingen, patiëntenorganisaties, ZorgkaartNederland en Thuisarts. - Gezondheidsportal, biedt inwoners betrouwbare gezondheidsinformatie en praktische ondersteuning voor, tijdens en na het consult. - Verwijst naar relevante informatiebronnen waaronder wetenschappelijke verenigingen, patiëntenorganisaties en ZorgkaartNederland. Zorggids en reviewsite, biedt inwoners een praktisch overzicht van (de kwaliteit van) zorgverleners en ervaringen van inwoners. Biedt tools ter ondersteuning van de keuze voor de best passende behandeling en zorgverlener. - Verwijst naar relevante informatiebronnen waaronder wetenschappelijke verenigingen, patiëntenorganisaties en Thuisarts. Patiëntenorganisaties (en wetenschappelijke verenigingen) Ondersteunen patiënten tijdens de ziekte met verdiepende informatie en lotgenotencontact. - Verwijzen naar relevante informatiebronnen waaronder wetenschappelijke verenigingen, ZorgkaartNederland.

Hoe kies je goede zorg? Veel verschillende mogelijke informatiebronnen Kwaliteitsindicatoren Cliëntervaringen en reviews Etalage-informatie, faciliteiten (Social) media, advies van vrienden/familie Keurmerken, inspectierapporten Etc. Niet iedereen heeft dezelfde informatiebehoefte

Twee casussen: casus 1: Renske Renske (35) uit Hoorn parttime callcentermedewerker, moeder van 3 kinderen, zoon (7) met diabetes type 1 Renske is niet tevreden over huidige specialist, waar ze op advies van huisarts naartoe gingen. Ze krijgen weinig uitleg en begeleiding bij het zelf managen van de bloedglucosewaarden, en ze heeft het idee dat de specialist haar niet serieus neemt. Wat nu?

Twee casussen: casus 2: Johan Johan (76) uit Nunspeet gepensioneerd technisch tekenaar, fulltime mantelzorger getrouwd met Erna (74) die dementerend is Johan merkt dat hij de zorg voor Erna niet goed meer aankan, zeker nu Erna vaak wegloopt, ook ‘s nachts. Hij zoekt een verpleeghuis waar ze goed verzorgd wordt en waar hij zelf ook zoveel mogelijk bij haar kan zijn en voor haar kan zorgen. Waar kan hij terecht?

Bespreek een casus Stel een groepje samen en kies een casus. Bedenk samen welke informatiebehoefte Renske/Johan heeft. Schrijf belangrijke eisen aan de informatievoorziening op: Welke informatie heeft Renske/Johan nodig? Is die informatie beschikbaar? Wat moeten/kunnen partijen doen om het keuzeproces te verbeteren?

Discussie Welke informatie hebben Renske en Johan nodig? Is die informatie beschikbaar? Wat moeten/kunnen partijen doen om het keuzeproces te verbeteren?

Uit de wetenschap

Soorten zorgzoekers Onderzoek Nivel (2014) naar typen kiezende patiënten; 6 typen geïdentificeerd: NB: welk type je bent, hangt af van situatie, en kan dus ook veranderen. Niet kiezende patiënten geen mogelijkheid om keuze te maken (al in zorgproces, maar één zorgaanbieder, acute zorgvraag) Passieve patiënten keuze voor een ziekenhuis wordt bepaald door doorverwijzing van arts, aanbeveling van een familielid Loyale patiënten gaan altijd naar hetzelfde ziekenhuis omdat ze daar een geschiedenis mee hebben Praktische patiënten gaan vooral af op praktische factoren zoals de locatie (dichtstbijzijnde) Checkende patiënten gebruiken kwaliteitsinformatie om de kwaliteit van gekozen zorgaanbieder te controleren Uit-/onderzoekende patiënten maken actieve keuze, zijn zich bewust van de kwaliteitsverschillen en gebruiken daarom keuze-informatie 18

Belangrijke factoren bij kiezen Aantal gedragseconomische/-psychologische factoren om rekening mee te houden: Complexiteit zorgt voor keuzestress Focus op hoe belangrijk het is om te kiezen, of andere stress, zorgt voor ‘default gedrag’ (bijv. niet kiezen) Zelfvertrouwen om keuzes te kunnen maken is afhankelijk van omstandigheden Constructed preferences: mensen weten niet wat ze belangrijk vinden, dus bedenken iets (maar ook: vragen naar intentie leidt tot het hebben van die intentie) Mensen willen consistent handelen, dus één keer gebruik maken van informatie kan genoeg zijn om dat daarna te blijven doen 19

Kiezen in de langdurige zorg Maastricht University, Radboud umc, Hogeschool Zuyd, Caphri (sept 2016) 55% is zich niet bewust van keuze mogelijkheden Doelen formuleren is moeilijk Behoefte aan persoonlijke ondersteuning in beslisproces (bv onafhankelijke cliëntondersteuner): wat zijn de persoonlijke doelen en de zorgwensen? Daarna pas zijn kwaliteitsinformatie en informatie over looks en sfeer van de instelling van belang

Klik met organisatie is essentieel Klik met een organisatie, wat is dat? Sfeer Klik met personeelsleden Gevoel van eigen regie Aantal begeleiders op een groep Personeelsverloop in teams Reputatie van professionals Persoonsgerichte zorg, zoals kunnen kiezen voor een begeleider of specifieke faciliteiten zoals een moestuin.