COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Erkenningsaanvraag CZO
Sectorplan: de regio aan zet!
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Inleiding Regionale Stuurgroep
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Hoger Bedrijfsdiploma
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Inleiding Landelijk platform
Werkzaamheden projectgroep. Besluitvorming Aanleiding  Transparantie opleidingen  Open markt  Kwaliteitsimpuls.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Functie-eisen / Competenties Afgeronde werktuigbouwkundige opleiding op HBO of academisch niveau; Minimaal vijf jaar ervaring in technische organisaties;
Taalportfolio Eenheid, overzichtelijkheid en duidelijkheid.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Social work Week 2.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
XXXXX Ervaringscertificaat: knelpunten en mogelijkheden bij verzilvering Werkconferentie EVC 30 plus Woerden, 31 oktober 2011 Tijs Pijls, Kenniscentrum.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Toetsing en toetsontwikkeling
Voorlichtingsbijeenkomst 20 juni 2017
Aanbesteding jeugdteams
Zorgplan 2015: Visie Visie: Toegevoegde waarde Transferverpleegkundige -Voorbereiden -Vertalen -Vlotte en vloeiende overgangen.
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
De juiste route naar het juiste doel
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Competentie gericht onderwijs
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Toetsing Vakdidactiek 2.
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Praktijksessie NLQF m.m.v. College Zorg Opleidingen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Versterk de Jobcoach IN de school
Presentatie door Mijke van As en Anemie Klomp op
Transcript van de presentatie:

COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN Toezichthouder van zorgopleidingen in opdracht van NFU en NVZ Kwaliteitstoetsing van : 24 verpleegkundige vervolgopleidingen 7 initiële opleidingen 4 duale opleidingen opleidingen VVT sector opleidingen brancheorganisatie kinderthuiszorg opleidingen Ambulancezorg Nederland Welkom en voorstellen 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 1

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen Hoofdprocessen toelatingen van opleidingen tot het CZO. erkenning van zorginstellingen en opleidingsinstituten studentenadministratie en diploma uitgifte capaciteitsorgaan – beschikbaarheidsbijdrage niveau inschaling NCP NLQF Welkom en voorstellen 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 2

Niveau inschaling CZO opleidingen in Nederlands Kwalificatieraamwerk Doel: door niveauwaardering heldere positionering CZO opleidingen in Nederland en op Europees niveau. bevorderen doorstroommogelijkheden naar vervolgopleidingen en/of –functies. Welkom en voorstellen 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 3

2014: validatieprocedure CZO Doel: beoordelen validiteit CZO Toetsing: rechtspersoonlijkheid van de organisatie, eigendomsrecht van de kwalificatie, continuïteit van de organisatie, examinering. audit organisatie door auditoren van NCP NLQF 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen

Ervaringen tijdens validatieprocedure praktijksessie: zeer leerzaam, contacten gelegd met organisaties die al verder in het traject zaten documentatie NCP NLQF: duidelijke formulieren, invulling formulieren: hoe uitgebreid verantwoorden? snel duidelijk welke onderdelen meer aandacht behoefden. bij onduidelijkheden en vragen prettige ondersteuning vanuit NCP NLQF. audit organisatie : aandachtspunten helder. auditpanel breed samengesteld, volledig open en eerlijk. 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen

Positieve effecten bevindingen validatie harmonisatie Onderwijs- en Examenreglementen CZO-opleidingen. intern bewustzijn eigen kwaliteit. voorgenomen besluit erkenning Raad voor de Accreditatie. 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen November 2014 De initiële opleiding tot operatieassistent wordt als eerste opleiding voor kwalificatie voorgedragen. Beschrijving vindt plaats aan de hand van de descriptoren van het NLQF, op basis van niveau van: kennis vaardigheden verantwoordelijkheid zelfstandigheid Het NCP NLQF heeft deze CZO-aanvraag en procedure als best practice gewaardeerd. 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen

Inschaling – onderbouwen kwalificatieniveau dia 1 Proces: bestuderen van de verschillende NLQF-niveaus om in te schatten welk niveau passend lijkt voor opleiding kwalificatieproof maken van deskundigheidsgebied en eindtermen opleiding: - beschrijving D&E: concreter - gebruik methodiek Bloom en Romiszowski – o.a. kennis en vaardigheden op reproductief en productief niveau - gebruik werkwoorden volgens aanbevelingen aan- en af te raden werkwoorden 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen

Inschaling – onderbouwen kwalificatieniveau dia 2 Proces: CZO maakt gebruik van taxonomiecodes CanMEDS* en Miller: beschreven competenties geordend en niveaubeheersing meer concreet beschreven 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen Voorbeeld: niet concreet genoeg Eindterm 1.4 opleiding tot operatieassistent De operatieassistent voert assisterende werkzaamheden uit ten behoeve van het perioperatieve proces. 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 10

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen Concrete formulering Eindterm 1.4 De operatieassistent voert de medisch ondersteunende werkzaamheden uit ten behoeve van het perioperatieve proces, bestaande uit: assisterende werkzaamheden bij medische (be)handelingen op het gebied van overige perioperatieve zorg, zoals het inbrengen van: diverse urinekatheters opvoeren van voerdraden reponeren van fracturen aanleggen van gipsverband ligeren en coaguleren van bloedvaten hechten van subcutis en huid. 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 11

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen Kwaliteitsborging examinering kwalificatie in relatie tot leerresultaten curriculum kwalificatie ingedeeld per leerresultaat en bijbehorende toetsing (niveau, type). in het overzicht van de gebruikte toetsen wordt per toets beschreven: hoe er getoetst wordt; wie er toetst; op welk niveau (Miller) wordt getoetst; op welk moment wordt getoetst - Object Linking and Embedding (OLE). Variatie in toetswijze: is soort toets geschikt voor wat je wilt toetsen. leerresultaat met verschillende toetsen getoetst. 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 12

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen Voortgang CZO 1 juni 2017 Kwalificatieniveau vastgesteld van de opleidingen Operatieassistent Dialyseverpleegkundige Anesthesiemedewerker Planning: Juli 2017- 1 oktober 2017 Aanvraag inschaling niveau kwalificatie voor opleidingen cluster acute zorg: zes opleidingen. 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 13

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen Ervaringen begeleiding door NCP NLQF Laagdrempelige consultatie Procesgerichte ondersteuning Organisatiegericht aanbieden van mogelijkheden m.b.t. inschaling van kwalificatie (mogelijkheid aanbieden cluster opleidingen) 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 14

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen Meerwaarde inschaling kwalificaties in NLQF voor College Zorg Opleidingen niveau CZO opleidingen: werk en denkniveau helder en inzichtelijk onderbouwd carrièreperspectief na CZO opleidingen verruimd Europese uitwisseling professionals vereenvoudigd door overeenstemming NLQF en EQF kwalificatie, belangrijk bij huidige krapte op de arbeidsmarkt huidige kwalificatie CZO opleidingen op niveau 6 belangrijk voor ontwikkelingen m.b.t. MBO en HBO (V&V 2020). Intern: beschrijvingen Deskundigheidsgebied en Eindtermen geconcretiseerd harmonisatie Onderwijs- en Examenreglementen 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 15

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 16

NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen Dank U 20-6-2017 NCP NLQF Presentatie College Zorg Opleidingen 17