ABSTRACT EXPRESSIONISME “Als ik in het schilderij ben, ben ik er mij niet van bewust wat ik aan het doen ben”. Jackson Pollock
Centrum van beeldende kunst is Europa (Berlijn, Parijs) Voorgeschiedenis Centrum van beeldende kunst is Europa (Berlijn, Parijs) 1940-1945 Tweede Wereldoorlog Gevolgen: veel kunstenaars vluchten naar Amerika eerste Amerikaanse kunst is vooral (vervolg op) Europese kunst Invloeden van ideeën over het onbewuste (Freud) Centrum wordt New York Jaren vijftig: Abstract Expressionisme
Jackson Pollock Eerste écht Amerikaanse kunstenaar Artikel in Life Magazine (massamedia) Bekend bij breed publiek
Abstract Expressionisme, kenmerken Expressionistisch: heftig kleurgebruik grote contrasten grove penseelstreken Vanuit gevoel Grote formaten
Soorten Abstract Expressionisme Action Painting Gevoel, de daad van het schilderen, de actie Action painting: de sporen van de “actie” zijn duidelijk zichtbaar Bij Pollock heet dit “dripping”
Soorten Abstract Expressionisme Action Painting Willem de Kooning Jackson Pollock
Soorten Abstract Expressionisme Colourfield Painting Grote formaten Grote kleurvelden Grove penseelstreken alleen van dichtbij te zien Poetisch i.p.v. de grove actie
Soorten Abstract Expressionisme Who’s afraid of red, yellow and blue Colourfield Painting Barnett Newman Mark Rothko Who’s afraid of red, yellow and blue
Who’s afraid of red, yellow and blue Olieverf op doek, 1967, Stedelijk Museum, Amsterdam
Grote formaten
Expressionisme in Nederland COBRA Expressionisme in Nederland “Mijn verftube is als een pijl die zijn eigen ruimte beschrijft. Ik tracht het onmogelijke mogelijk te maken. Wat gebeurt kan ik niet overzien: het is een verrassing.” Spontane expressie, intuïtief (vgl. Actionpainting) “Als ik in het schilderij ben, ben ik er mij niet van bewust wat ik aan het doen ben”. (Jackson Pollock) “Schilderen is evenals hartstocht een emotie vol waarheid en klinkt met een levend geluid als het grommen uit de borst van een leeuw” Gevoel, emotie (vgl. Actionpainting) “Mijn verftube is als een pijl die zijn eigen ruimte beschrijft. Ik tracht het onmogelijke mogelijk te maken. Wat gebeurt kan ik niet overzien: het is een verrassing. Schilderen is evenals hartstocht een emotie vol waarheid en klinkt met een levend geluid als het grommen uit de borst van een leeuw” Karel Appel, 1962
COBRA CO BR A penhagen ussel msterdam Rond 1950
Uitgangspunten en inspiratiebronnen Spontaan en intuïtief Experimenteren De kintertekening
Copenhagen Asger Jorn
Amsterdam Karel Appel “Ik rotzooi maar wat aan”
Amsterdam Corneille
Amsterdam Constant
COBRA of kindertekening?