De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2 Matisse tot Malevich Voorlopers

Verwante presentaties


Presentatie over: "2 Matisse tot Malevich Voorlopers"— Transcript van de presentatie:

1 2 Matisse tot Malevich Voorlopers
© Succession Henri Matisse, De rode kamer (Harmonie in rood), 1908 c/o Pictoright Amsterdam 2010 Matisse tot Malevich 2 Voorlopers

2 De tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam gaat over de pioniers van de moderne kunst.
Een pionier is iemand die als eerste iets moeilijks of gevaarlijks doet, waardoor anderen het later ook kunnen doen. Maar wat is moderne kunst, en wanneer noemen we kunst voor het eerst modern? Robert Rauschenberg, White Painting (Three panel) (1951) San Francisco Museum of Modern Art

3 Er zijn verschillende theorieën over wanneer moderne kunst is geboren.
De vroegste kandidaat voor de titel eerste moderne kunstenaar is de Realist Gustave Courbet (1819–1877.) Op een solotentoonstelling in 1855 laat hij een schilderij zien dat symbool staat voor zijn ideale nieuwe schilderkunst: gericht op het echte leven. Courbet schildert zichzelf te midden van zijn modellen en zijn vrienden. Gustave Courbet, Het atelier van de schilder (1855) Musée d'Orsay, Parijs c/o Pictoright Amsterdam 2010

4 Le déjeuner sur l'herbe van Édouard Manet (1832- 1883) uit 1863.
Een decennium later treffen we de tweede kandidaat voor de titel eerste moderne schilderij . Le déjeuner sur l'herbe van Édouard Manet ( ) uit 1863. Het feit dat een naakte vrouw in het park het publiek ontspannen aankijkt, wekt de woede op van het franse volk. Het grote schilderij (meer dan 2 bij 2 meter ) is niet groots en verheven maar heel aards en gewoon. Édouard Manet, Le déjeuner sur l’herbe (1863) Musée d'Orsay, Parijs c/o Pictoright Amsterdam 2010

5 Manet was de vader van de Impressionisten
Manet was de vader van de Impressionisten. Zij worden vaak genoemd als de eerste moderne kunstenaars. Ze schilderen in de jaren zeventig van de 19de eeuw het licht met grove, snelle penseelstreken. Net als veel andere pioniers worden ook de impressionisten aanvankelijk niet begrepen. Claude Monet, Impressie: zonsopkomst (1872) Musée Marmottan-Monet, Parijs c/o Pictoright Amsterdam 2010

6 Rond 1880 ontstaat er als reactie op het impressionisme een nieuwe stroming die kandidaat is voor de titel eerste moderne kunst. De Symbolisten kijken niet naar de werkelijkheid maar gaan op zoek naar een absolute, verborgen waarheid. Ze zoeken deze waarheid in mythologie en vaak ook in de relatie tussen seksualiteit en de dood. Odilon Redon, De Gouden Cel (1882) British Museum, Londen c/o Pictoright Amsterdam 2010

7 Ze worden post-impressionisten genoemd.
Tussen 1880 en 1900 gaan schilders als Paul Gauguin ( ) Paul Cézanne ( ) en Vincent van Gogh ( ) verder waar de impressionisten stoppen. In hun schilderijen gaan ze op zoek naar geometrische vormen (driehoeken, vierhoeken etc.) kleuren worden overdreven en ze beginnen de werkelijkheid te vertekenen. Ze worden post-impressionisten genoemd. Paul Gauguin, Aan de voet van de berg(1892) Hermitage St.-Petersburg, c/o Pictoright Amsterdam 2010

8 In het werk van Cézanne liggen de wortels van het latere kubisme (zie les 3.)
Hij gaat in zijn schilderijen nadrukkelijk op zoek naar geometrische vormen . Paul Cézanne, Mont Sainte-Victoire ( ) Hermitage St.-Petersburg, c/o Pictoright Amsterdam 2010

9 In zijn werk gaat expressie door kleur voor alles.
De derde kandidaat voor de titel eerste moderne kunstenaars is Vincent van Gogh. In zijn werk gaat expressie door kleur voor alles. Vincent van Gogh Boten bij Saintes-Maries (1888) Hermitage St.-Petersburg, c/o Pictoright Amsterdam 2010

10 De conservatoren van de Hermitage in St
De conservatoren van de Hermitage in St.-Petersburg - Albert Kostenevitsj en Michail Dedinkin - noemen de kunstenaars die net de revue passeerden de herauten of aankondigers van de moderne kunst . De pioniers van de moderne kunst zijn degenen die metterdaad de autonomie van de beeldmiddelen tot centraal thema van hun kunst maakten.

11 De eerste die dat bewust doen zijn Matisse en Picasso.
Ze bedoelen daarmee dat moderne kunstenaars beeldmiddelen (lijn, kleur, compositie en textuur) als uitgangspunt van hun werk nemen, los van een af te beelden werkelijkheid. De eerste die dat bewust doen zijn Matisse en Picasso. Daarom heet de tentoonstelling dus Matisse tot Malevich Pioniers van de moderne kunst. © Succession Henri Matisse, De rode kamer (Harmonie in rood), 1908 c/o Pictoright Amsterdam 2010

12 In de toekomst zal er in de Hermitage Amsterdam een tentoonstelling worden georganiseerd over de voorlopers van het modernisme uit deze les. Odilon Redon, Slapende vrouw onder een boom (1901) Hermitage St.-Petersburg Paul Gauguin, Pastorales Tahitiennes (1892) Hermitage St.-Petersburg

13 Kunst-Cultuur Educatie Advies
De volgende les gaat over de tijd waarin de voorlopers en de pioniers van de moderne kunst leven en werken: het laatste kwart van de 19de eeuw. Verdiepingsopdracht Webquest: * Maak een PowerPoint museum met schilderijen van de voorlopers van de moderne kunst in Nederlandse musea. Roelof Jan Minneboo Kunst-Cultuur Educatie Advies in opdracht van:


Download ppt "2 Matisse tot Malevich Voorlopers"

Verwante presentaties


Ads door Google