Onderzoekend vermogen van masterstudenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Praktijkgericht onderzoek divers, complex en methodologisch veeleisend
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Ontwerpprojecten Competenties
Masterproef huisartsgeneeskunde
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
bekwaamheid op HO-niveau
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Geletterdheid….. Wat is dat?
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Wat je zelf vindt, weet je beter
moderniseren van het curriculum.
Honoursonderwijs in HBO
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Richtlijnen voor de casustoets
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Onderzoekend vermogen in Hoger BeroepsOnderwijs
Leerstijlen KOLB SJM.
Pedagogische theorieën
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Praktijkervaring en reflectie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Beoordelen is mensenwerk
Onderzoekend vermogen in beroepsonderwijs
Reflecteren.
Evaluatie Cursus.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychomotorische taxonomie
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend vermogen van masterstudenten xxxxxxxxxxxxxxx 11/30/2017 Onderzoekend vermogen van masterstudenten Kwaliteit van professionele masteropleidingen: onderzoek en didactiek Windesheim, 15 februari 2017 dr. Daan Andriessen (daan.andriessen@hu.nl) Lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek xxxxxxxxxxxxx

Disclaimer Ik weet het ook niet

Master vs Bachelor volgens Dublin Heeft aantoonbare kennis en inzicht van een vakgebied (…) Heeft aantoonbare kennis en inzicht die (…) een basis of een kans bieden om een originele bijdrage te leveren aan het ontwikkelen en/of toepassen van ideeën, vaak in onderzoeksverband. Is in staat om relevante gegevens te verzamelen en interpreteren (…) met het doel een oordeel te vormen (…) Is in staat om oordelen te formuleren op grond van onvolledige of beperkte informatie Is in staat om informatie, ideeën en oplossingen over te brengen (…) Is in staat om conclusies, alsmede de kennis, motieven en overwegingen die hieraan ten grondslag liggen, duidelijk en ondubbelzinnig over te brengen (…) Bezit de leervaardigheden die noodzakelijk zijn om een vervolgstudie die een hoog niveau van autonomie veronderstelt aan te gaan. Bezit de leervaardigheden die hem of haar in staat stellen een vervolgstudie aan te gaan met een grotendeels zelfgestuurd of autonoom karakter. Bron: Dublin descriptoren

Master volgens NLQF & EQF Nederlands Kwalificatieraamwerk Europees Kwalificatieraamwerk Bezit een kritisch begrip van een reeks van theorieën, principes en concepten, waaronder de belangrijkste van een beroep, kennisdomein en wetenschapsgebied. Brengt op basis van methodologische kennis een fundamenteel onderzoek zelfstandig tot een goed einde. Analyseert complexe beroeps- en wetenschappelijke taken en voert deze uit. Bijzonder gespecialiseerde kennis, die ten dele zeer geavanceerd is op een werk- of studiegebied, als basis voor originele ideeën en/of onderzoek. Gespecialiseerde vaardigheden in probleemoplossing, die op het gebied van onderzoek en/of innovatie vereist om nieuwe kennis en procedures te ontwikkelen en kennis uit verschillende vakgebieden te integreren. Bron: NLQF.nl

De taal van de kwalificaties zit vol met vooronderstellingen over ‘goed werk’ Er staat wel Er staat niet Kennis en inzicht Toepassen kennis en inzicht Oordeelsvorming Communicatie Leervaardigheid Sociale en emotionele intelligentie Inspireren en stimuleren tot verandering en vernieuwing Integreren van hoofd, hart en buikkennis Dialoog kunnen creëren Zelfkennis kunnen ontwikkelen door verkennen van eigen systeem van oorsprong

Masterniveau op basis van een visie op ‘goed werk’ De context verandert: Van gecompliceerde naar complexe situaties waarin oorzaak-gevolg pas achteraf is vast te stellen en ‘uitproberen – reflecteren – reageren’ de modus operandi is (Snowden, 2005) Waarin vakmanschap vraag om drie soorten kennis: How-to kennis (techne) -> methodisch werken Theoretische kennis (episteme) -> analytische rationaliteit Praktische wijsheid (phronesis) -> werken in onzekerheid, ethisch werken, samenwerken, verbeteringen realiseren

Master is in staat drie rollen te vervullen Primaire beroep uitoefenen “Zorgverlener” “Ontwerper” “Adviseur” “Bouwer” Kennis ontwikkelen “Kennisontwikkelaar” “Innovator” Samen veranderen “Kwaliteitsbevorderaar” “Initiator” “Change agent”

1. How to kennis in een complexe wereld xxxxxxxxxxxxxxx 11/30/2017 1. How to kennis in een complexe wereld Idee Probleem Wens Vraag Stap 1 Stap 2 Stap 3 Beroeps-product Praktijkproces Verdiepend proces Antwoord Onderzoekend vermogen Meerdere keren de onderzoekscyclus doorlopen: telkens wanneer kennis nodig is om de juist handelingen te doen of beslissingen te nemen. Is dit haalbaar? Is er dan geen gevaar dat het onderzoek algauw vervalt in eventjes uitzoeken? Of onzorgvuldigheid? Ik hoor ook wel eens zeggen dat veel onderzoek in het hbo daarom zo `plat is als een surfplank`. Zit de kwaliteit van hbo onderzoek in het meerdere keren een onderzoekscyclus oppervlakkig doorlopen, en zorgt de optelsom voor de kwaliteit,  en niet het zeer grondig doorlopen zoals vaak bij academisch onderzoek? En passen de methoden en technieken, en vooral de kwaliteitseisen die nu vaak vanuit het sociaal empirisch onderzoek aangeleerd worden, dan nog wel bij onderzoek in het hbo? Wat zijn de consequenties voor een curriculum? Sheet van onderzoek in methodisch werken. Je gaat grondige aanpakken inzetten bij de cruciale informatie / knellende eisen. Andere informatie kan meer op basis van uitzoeken. Wel moet je ergens in de toets de studenten een keergrondig door een cyclus laten lopen. Voorbeeld noemen van business plan SBRM. BA: juiste methode selecteren en toepassen MA: juiste methode selecteren, toepassen, evalueren en geleerde lessen toegankelijk maken xxxxxxxxxxxxx

1. HBO-ers maken verschillende beroepsproducten BEROEPS- ROLLEN Advies Raad aan opdrachtgever wat te doen om een situatie te veranderen of te verbeteren Organisatie advies Juridisch advies Communicatie advies Ontwerp Visuele of schematische weergave van een product of interventie Bouwplan Technisch ontwerp Bestemmingsplan Analyse Samenhangende ontleding van een vraagstuk dat dient tot inzicht Labanalyse Forensisch rapport Handeling Professioneel gedrag naar belanghebbenden Les geven Verplegen Muziekuitvoering Fabricaat Concreet fysiek of digitaal eindproduct dat de eindgebruiker functioneel kan inzetten ICT applicatie Apparaat Kunstobject Naar Losse (2016)

2. Theoretische kennis BA MA CONCEPTEN CONCEPTEN PRAKTIJK PRAKTIJK Ophalen (selecteren) Toepassen (contextualiseren) Toepassen (contextualiseren) Ontwikkelen (conceptualiseren) PRAKTIJK PRAKTIJK

2. Masters doen praktijkgericht onderzoek “Praktijkgericht onderzoek is onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door de beroepspraktijk en waarvan de opgedane kennis direct bij kan dragen aan die beroepspraktijk.” (op basis van BKO, 2007) “Theoriegericht onderzoek is onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door de witte vlekken in de (beschrijvende of verklarende) theorie en waarvan de opgedane kennis kan bijdragen aan het opvullen daarvan”

2. Ontwikkelen theoretische kennis in een complexe wereld Proberen Ervaren Observeren en reflecteren Conceptuali-seren en bijstellen Transfereer-baar maken Bron: Kolb

2. De master kan kennis ontwikkelen voor meerdere situaties xxxxxxxxxxxxxxx 11/30/2017 2. De master kan kennis ontwikkelen voor meerdere situaties Methodische grondigheid Praktische relevantie Bescheiden Diepgaander Uitgebreid Relevant voor de lokale situatie BA Relevant voor meerdere situaties MA Relevant voor meerdere situaties en de wetenschap DOCTORATE / LECTORAATS-ONDERZOEK In HBO is onderzoek een middel (Jungmann, 2017) Oriëntatie is op de praktijk xxxxxxxxxxxxx

2. Werken aan bredere geldigheid van het master onderzoek Niet generaliseerbaar maar transfereerbaar Transfereerbaarheid vergroten door: Beperkingen van het onderzoek te onderkennen en verantwoorden Toepasbaarheid in andere situaties te verkennen Toepasbaarheid in andere situaties te onderzoeken Steekproeven te trekken die transfereerbaarheid bevorderen Toenemende grondigheid

3. Praktische wijsheid in een complexe wereld Zelfkennis. Inzicht in eigen patronen en hun oorsprong om op eigen handelen te kunnen reflecteren en bij te kunnen sturen ‘Voelen’ dat het goed zit om kwaliteit te realiseren en ethisch te handelen Dialoog kunnen initiëren om collectieve intelligentie te mobiliseren “Wendingen” kunnen creëren om vaste patronen te doorbreken Het denken kunnen laten leiden door het maken om scheppend tot impliciete kennis te komen

Studieboek over onderzoek voor werkende professionals in de educatie Van Swet & Munneke Uitgeverij Boom Beschikbaar: April 2017

Toekomstig werkveld & hbo niveau Integrale beoordeling Beroepsbekwaamheid Toekomstig werkveld & hbo niveau stellen eisen aan Randvoorwaarden Afstudeerprogramma Prestaties moet blijken uit komen gezamenlijk tot leidt tot conclusie over Integrale beoordeling is basis voor Beoordelingsmodel is input voor Is input voor uitgewerkt in Beroeps-opdrachten leiden tot stellen eisen aan Examinatoren beoordeeld door

Dank voor uw aandacht Daan.andriessen@hu.nl @onderzoekcoach.nl xxxxxxxxxxxxxxx 11/30/2017 Dank voor uw aandacht Daan.andriessen@hu.nl @onderzoekcoach.nl xxxxxxxxxxxxx