Het gebied Rail: Betuweroute Weg: A15/A12 Rail: Brabantroute

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Advertisements

Presentatie HubWays voor softwareleveranciers
Dutch Logistics 2040: designed to last
Project Uitvoering Wachtplaatsenbeleid binnenvaart
Transport en Infrastructuur
Synchromodaal transport
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Presentatie Henny Knechten
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Duurzame mobiliteit en transport
Rotterdam en de kracht van het achterland
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Kennisagenda Transport & Logistiek
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
Workshop Structuurfondsen
Oxalis Oxalis know-how, network and experience in maritime, transport and logistics Uitdagingen van informatie-uitwisseling in de logistieke keten Seminar.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Persconferentie.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 Naiades en Logistiek Vlaanderen Naiades Opportuniteiten voor logistiek Vlaanderen Prof. Alex Van Breedam Vlaams Instituut voor.
Beter Benutten-aanpak
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
17 maart Workshop Plattelandsontwikkeling: succesvolle gemeenten Deelworkshop ‘Kleine gemeenten die veel voor elkaar krijgen!’ Gemeente Noord-Beveland,
SPEERPUNTEN BELEIDSDOMEINEN Jaarverslag. Leden Individueel belang Branche Gezamenlijk belang Lange termijn Ontwikkelen Korte termijn Realiseren Economie.
Ben de Reu Gedeputeerde Provincie Zeeland Welkom in Zeeland in het Voorlichtings- en opleidingscentrum voor de glastuinbouw.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
In de verte zie ik een slimme en gezonde stad… 2 september 2015 | Leendert van Bree.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
1 functie G32 startconferentie Workshop ‘Energie en Duurzaamheid’ Leden van het Bestuurlijk Platform Duurzaamheid Berend de Vries (Tilburg) -1 Stephan.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Wateren Verbinden Handleiding grensoverschrijdende water- en landschapsontwikkeling in het stroomgebied van de beneden Eems Imagine the result.
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Webinar Beter Benutten: 18 mei 2016 Zijn de Brabantse ITS projecten ook iets voor jouw regio?
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Agenda Kennistafel ondergrondse infrastructuur t. b. v
Stand van zaken energiebeleid
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Convenant Stedelijke ontwikkeling.
Betrouwbaar containerbinnenvaartproduct
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Conclusies evaluatie Regieraden
Van wet naar Brabantse praktijk
en misschien wel van Europa.”
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Leegstand en regionale samenwerking
Nationale Omgevingsvisie
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Geweld hoort nergens thuis
Noordrijn Westfalen, Gelderland en de Eurodelta
Transformeren is het nieuwe ontwikkelen
Duurzaam mobiliteitsgedrag
Transcript van de presentatie:

Aanleiding en context Topsector Logistiek: visie op kernnetwerk van achterlandverbindingen en multimodale knooppunten. BO MIRT: gezamenlijk onderzoek corridors Oost en Zuidoost. Nieuwe aanpak: - Breed en integraal kijken - Maatwerk en slimme oplossingen - Samen met regio en bedrijfsleven - Gezamenlijke analyse van probleem. - Kijken naar slimme en andersoortige oplossingen dan uitbreiding infrastructuur. Buck Consultants International

Het gebied Rail: Betuweroute Weg: A15/A12 Rail: Brabantroute Weg: A16/A58/A67 Vaarweg: Maas Rail: Betuweroute Vaarweg: Waal Weg: A15/A12

Verwachte groei Investeerd in infra; M2 operationeel Groeiprognoses 110 mln ton-400 mln ton Modal split ambities Hbr

Onderzoeksvragen 1. Wat zijn de kansen en belemmeringen voor het optimaliseren van de corridors, en 2. Welke samenwerkingsmogelijkheden zijn daarvoor nodig? Hierbij speelt stimuleren van: - Flexibel gebruik van bestaand infrastructuurnetwerk Efficiencyverbetering Benutten economische ontwikkelkansen voor de regio Buck Consultants International

Aanpak Analyse thema’s: - optimaliseren knooppunten - optimaliseren voorzieningen - beter benutten modaliteiten/smart - bevaarbaarheid Waal, Maas en Brabantse Kanalen Trendanalyse Interviews, workshops gebruikers en experts Uitwerken oplossingsrichtingen Buck Consultants International

Analyse: issues/opgaven Congestie op de weg Congestie havengebied (containerafhandeling binnenvaart) Toenemende druk op betrouwbaarheid en flexibiliteit van netwerken Energie- en klimaatdoelstellingen Leefbaarheid stedelijke gebieden Tekort aan voorzieningen: truckparkings en ligplaatsen Economische kansen benutten Corridoraanpak en multi level governance 

Markt en overheid Maatschappelijke doelen (overheid) Verbeteren bereikbaarheid Verbeteren leefbaarheid en duurzaamheid Versterken economie en behoud arbeidsplaatsen Versterken innovatiekracht Onderliggende bedrijfmatige doelen (markt) Vergroten efficiency Creëren meer toegevoegde waarde (voor klanten) Versterken ketenregie en ketensamenwerking Creëren nieuwe business modellen

Doel Corridors faciliteren duurzaam, efficiënt, innovatief goederenvervoersysteem waarmee : - de concurrentiekracht wordt versterkt, én - de belangen van stakeholders/gebruikers worden gediend. Hiervoor is nodig: een visie met een actieprogramma Hiermee wordt het fundament gelegd voor de corridorsamenwerking en corridoraanpak. => Moet zich steeds verder ontwikkelen en gaan uitbouwen (adaptief).

Uitgangspunten in visie Corridoraanpak: beter en duurzamer benutten bestaande infra Multimodaliteit/synchromodaliteit* Focus op selectief aantal multimodale logistieke knooppunten: - Tiel en Nijmegen - Moerdijk, Tilburg, Venlo en Sittard-Geleen/Stein-Born ICT/technologie én gedrag Schaarse middelen (publiek/privaat) slim bundelen obv wederkerigheid Private partijen betrekken bij infra/corridor en denken in businesscases : “queen bees” zoeken! Corridordata (zowel beleidsontwikkeling als voor businesscases) en corridoroverleg

Multimodale logistieke knooppunten Rail: Brabantroute Roads: A16/A58/A67 Inland Waterways: Maas Rail: Betuweroute Inland Waterways: Waal/Rijn Roads: A15/A12 =Trimodaal terminal(s) =Barge terminal =Rail terminal Buck Consultants International

Synchromodaliteit Synchromodaal vervoer draagt bij aan een betere benutting van zowel de infrastructuur als vervoermiddelen. Hierdoor besparen we miljoenen wegkilometers Vereist: - adequate overslagfaciliteiten (knooppunten) - goede infrastructuur - informatie over beschikbaarheid infra en logistieke stromen

Actielijn1: multimodale knooppunten Aanzienlijke potentie van 30,1 miljoen ton aan continentale lading voor modal shift van weg naar water/spoor! Efficiëntere afhandeling in containerbinnenvaart Havengebied door samenwerking en afspraken tussen knooppunten (zowel markt als overheid) Uitwerken kansen optimalisatie knooppunten en focus op de corridorknooppunten (oa pilots, investeringen)

Actielijn 2: bevaarbaarheid Waal/Maas en BK Capaciteit voldoende. Voor efficiënte en robuuste corridor wel aantal acties vereist: Bestrijding van de bodemerosie en aanzanding Efficiënter transport over de Waal (oa MGD; VCM: betere afstemming brug- en sluisbediening ), en Robuuste uitwijkroutes bij laagwater of calamiteiten. Mobiele bereikbaarheid

Actielijn 2: bevaarbaarheid Waal/Maas en BK Capaciteit voldoende. Wel enkele potentiële knelpunten: Sluis Grave : onderzoek naar 2e grote sluiskolk Dan ook meenemen verdieping kabelstraat Niftrik Agendering in programma “Vervanging en Renovatie” Sluis Weurt Julianakanaal Optimalisatie bottleneck Born –Ternaaien

Actielijn 2: bevaarbaarheid Waal/Maas en BK Meekoppelen verbeteren bevaarbaarheid Maas bij andere projecten zoals Deltaprogramma Onderzoek laadbakken locaties Diepgang binnenhavens cfm nieuwe dimensionering. Motie TK: inventariseren welke kades op de corridors voor extra vervoer over water

Actielijnen 3: voorzieningen LNG bunkerpunten Truckparkings Ligplaatsen en overnachtingshavens => onderzoek naar mogelijke kansrijke locaties (mn kegelligplaatsen Oostcorridor) => Maas: ontbreken ligplaatsen op 2 trajecten: 1. Tussen sluizen Belfeld en Sambeek 2. Tussen sluis Lith en Amer => Kwalitatieve tekortkomingen die het gebruik van ligplaatsen beperken => Uitrol BLIS: maakt beschikbaarheid ligplaatsen inzichtelijk

Actielijn 4: beter benutten modaliteiten Doorstroming en verkeersveiligheid A15 (Wegen op Zuidoostcorridor lopen al via Smartwayz.nl) Verder onderzoek naar oorzaken knelpunten A15 Kansen ITS op A15 Deze kansen vervolgens doortrekken naar: - “Duitse deel” - Zuidoostcorridor - Andere modaliteiten - “over de modaliteiten” heen

Actielijn 5: digitalisering en datagebruik Tracking and tracing Corridormanagement: VCM en corridorgericht bedienen en onderhouden Sensortechniek Data teams corridor (vraagarticulatie bedrijven) ICT infrastructuur ITS en experimenten zoals smart shipping op de Waal

Vragen? Vervolgproces Begin 2017 onderzoek klaar Inrichten programma en governance Aan de slag! Vragen?