Aanleiding en context Topsector Logistiek: visie op kernnetwerk van achterlandverbindingen en multimodale knooppunten. BO MIRT: gezamenlijk onderzoek corridors Oost en Zuidoost. Nieuwe aanpak: - Breed en integraal kijken - Maatwerk en slimme oplossingen - Samen met regio en bedrijfsleven - Gezamenlijke analyse van probleem. - Kijken naar slimme en andersoortige oplossingen dan uitbreiding infrastructuur. Buck Consultants International
Het gebied Rail: Betuweroute Weg: A15/A12 Rail: Brabantroute Weg: A16/A58/A67 Vaarweg: Maas Rail: Betuweroute Vaarweg: Waal Weg: A15/A12
Verwachte groei Investeerd in infra; M2 operationeel Groeiprognoses 110 mln ton-400 mln ton Modal split ambities Hbr
Onderzoeksvragen 1. Wat zijn de kansen en belemmeringen voor het optimaliseren van de corridors, en 2. Welke samenwerkingsmogelijkheden zijn daarvoor nodig? Hierbij speelt stimuleren van: - Flexibel gebruik van bestaand infrastructuurnetwerk Efficiencyverbetering Benutten economische ontwikkelkansen voor de regio Buck Consultants International
Aanpak Analyse thema’s: - optimaliseren knooppunten - optimaliseren voorzieningen - beter benutten modaliteiten/smart - bevaarbaarheid Waal, Maas en Brabantse Kanalen Trendanalyse Interviews, workshops gebruikers en experts Uitwerken oplossingsrichtingen Buck Consultants International
Analyse: issues/opgaven Congestie op de weg Congestie havengebied (containerafhandeling binnenvaart) Toenemende druk op betrouwbaarheid en flexibiliteit van netwerken Energie- en klimaatdoelstellingen Leefbaarheid stedelijke gebieden Tekort aan voorzieningen: truckparkings en ligplaatsen Economische kansen benutten Corridoraanpak en multi level governance
Markt en overheid Maatschappelijke doelen (overheid) Verbeteren bereikbaarheid Verbeteren leefbaarheid en duurzaamheid Versterken economie en behoud arbeidsplaatsen Versterken innovatiekracht Onderliggende bedrijfmatige doelen (markt) Vergroten efficiency Creëren meer toegevoegde waarde (voor klanten) Versterken ketenregie en ketensamenwerking Creëren nieuwe business modellen
Doel Corridors faciliteren duurzaam, efficiënt, innovatief goederenvervoersysteem waarmee : - de concurrentiekracht wordt versterkt, én - de belangen van stakeholders/gebruikers worden gediend. Hiervoor is nodig: een visie met een actieprogramma Hiermee wordt het fundament gelegd voor de corridorsamenwerking en corridoraanpak. => Moet zich steeds verder ontwikkelen en gaan uitbouwen (adaptief).
Uitgangspunten in visie Corridoraanpak: beter en duurzamer benutten bestaande infra Multimodaliteit/synchromodaliteit* Focus op selectief aantal multimodale logistieke knooppunten: - Tiel en Nijmegen - Moerdijk, Tilburg, Venlo en Sittard-Geleen/Stein-Born ICT/technologie én gedrag Schaarse middelen (publiek/privaat) slim bundelen obv wederkerigheid Private partijen betrekken bij infra/corridor en denken in businesscases : “queen bees” zoeken! Corridordata (zowel beleidsontwikkeling als voor businesscases) en corridoroverleg
Multimodale logistieke knooppunten Rail: Brabantroute Roads: A16/A58/A67 Inland Waterways: Maas Rail: Betuweroute Inland Waterways: Waal/Rijn Roads: A15/A12 =Trimodaal terminal(s) =Barge terminal =Rail terminal Buck Consultants International
Synchromodaliteit Synchromodaal vervoer draagt bij aan een betere benutting van zowel de infrastructuur als vervoermiddelen. Hierdoor besparen we miljoenen wegkilometers Vereist: - adequate overslagfaciliteiten (knooppunten) - goede infrastructuur - informatie over beschikbaarheid infra en logistieke stromen
Actielijn1: multimodale knooppunten Aanzienlijke potentie van 30,1 miljoen ton aan continentale lading voor modal shift van weg naar water/spoor! Efficiëntere afhandeling in containerbinnenvaart Havengebied door samenwerking en afspraken tussen knooppunten (zowel markt als overheid) Uitwerken kansen optimalisatie knooppunten en focus op de corridorknooppunten (oa pilots, investeringen)
Actielijn 2: bevaarbaarheid Waal/Maas en BK Capaciteit voldoende. Voor efficiënte en robuuste corridor wel aantal acties vereist: Bestrijding van de bodemerosie en aanzanding Efficiënter transport over de Waal (oa MGD; VCM: betere afstemming brug- en sluisbediening ), en Robuuste uitwijkroutes bij laagwater of calamiteiten. Mobiele bereikbaarheid
Actielijn 2: bevaarbaarheid Waal/Maas en BK Capaciteit voldoende. Wel enkele potentiële knelpunten: Sluis Grave : onderzoek naar 2e grote sluiskolk Dan ook meenemen verdieping kabelstraat Niftrik Agendering in programma “Vervanging en Renovatie” Sluis Weurt Julianakanaal Optimalisatie bottleneck Born –Ternaaien
Actielijn 2: bevaarbaarheid Waal/Maas en BK Meekoppelen verbeteren bevaarbaarheid Maas bij andere projecten zoals Deltaprogramma Onderzoek laadbakken locaties Diepgang binnenhavens cfm nieuwe dimensionering. Motie TK: inventariseren welke kades op de corridors voor extra vervoer over water
Actielijnen 3: voorzieningen LNG bunkerpunten Truckparkings Ligplaatsen en overnachtingshavens => onderzoek naar mogelijke kansrijke locaties (mn kegelligplaatsen Oostcorridor) => Maas: ontbreken ligplaatsen op 2 trajecten: 1. Tussen sluizen Belfeld en Sambeek 2. Tussen sluis Lith en Amer => Kwalitatieve tekortkomingen die het gebruik van ligplaatsen beperken => Uitrol BLIS: maakt beschikbaarheid ligplaatsen inzichtelijk
Actielijn 4: beter benutten modaliteiten Doorstroming en verkeersveiligheid A15 (Wegen op Zuidoostcorridor lopen al via Smartwayz.nl) Verder onderzoek naar oorzaken knelpunten A15 Kansen ITS op A15 Deze kansen vervolgens doortrekken naar: - “Duitse deel” - Zuidoostcorridor - Andere modaliteiten - “over de modaliteiten” heen
Actielijn 5: digitalisering en datagebruik Tracking and tracing Corridormanagement: VCM en corridorgericht bedienen en onderhouden Sensortechniek Data teams corridor (vraagarticulatie bedrijven) ICT infrastructuur ITS en experimenten zoals smart shipping op de Waal
Vragen? Vervolgproces Begin 2017 onderzoek klaar Inrichten programma en governance Aan de slag! Vragen?