HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het tweede werkstuk.
Lesgeven en begeleiden
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Les 13 Presenteer je zelf (1)
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Project “Horizon Verbreden”
Onderzoeksplan.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
1. Aardrijkskunde les 2 Afval.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Spreekbeurt in groep 4.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Groep 8 University Microben
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
De vraag is je beste vriend
Blok 2 Milieuvervuiling,
Spreekbeurt in groep 4.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Communicatie 7e les.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Instructie geven en uitvoeren
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Spreekbeurt in groep 4 en 5
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Workshop hygiëne.
Herhaling en vragen par. 1.3
Lezen samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactiek Lesformulier.
De toekomst van het milieu
V4 – week
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Didactiek Lesformulier.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Inleiding, middenstuk, slot
Gedragsproblemen en stoornissen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu? Aardrijkskunde Hoofdstuk 6 les 3 12 mei 2016

Lesdoelen Kunnen uitleggen op welke manieren fabrieken invloed hebben op het milieu. 3 Manieren kunnen noemen waarop fabrieken kunnen bijdragen aan een schoner milieu. Met een voorbeeld duidelijk kunnen maken hoe consumenten invloed kunnen hebben op de mate waarin fabrieken het milieu vervuilen.

Goed voor het milieu inleiding Wat heeft er allemaal te maken met ons milieu? Waar denk je aan bij het woord milieu? Maak een woordveld in je oefenschrift. Schrijf in het midden het woord milieu. Doe het zo: Werk in een groepje van 2 of 3 kinderen. MILIEU

Voorbeeld: Blz. 68 Vervuiling De juf doet voor hoe we straks in groepjes van 2 of 3 de les gaan lezen! We gaan hardop denkend voorlezen. Van iedere alinea maak je samen een korte samenvatting. Schrijf die op in je oefenschrift, het mag ook aan de hand van kernwoorden. Let goed op bij het voorbeeld van de juf, gebruik vooral de titel van de alinea daar ook voor!

Zelf de tekst lezen en samenvatten. Nu modern gebouw Vroeger rokende schoorstenen Vervuiling van lucht, water (regen) en bodem Nu electriciteit vd electriciteit-centrale, rook gaat daar door filters, minder luchtvervuiling!

Zelf de tekst lezen en samenvatten. Lees op blz. 69 de alinea’s van Afval gebruiken Afvalwater We gaan hardop denkend voorlezen. Van iedere alinea maak je samen een korte samenvatting. Schrijf die op in je oefenschrift, het mag ook aan de hand van kernwoorden. Denk aan het voorbeeld van de juf, gebruik vooral de titel van de alinea daar ook voor! Tijd: 10 min.

Opdracht Ga een van de volgende filmpjes bekijken met jouw groepje. De juf bepaalt welk filmpje. Schrijf de titel op en zoek het op bij www.schooltvbeeldbank.nl op de computer. Presenteer daarna het onderwerp van je filmpje aan de hele groep. Bereid dit samen voor. Afval, dode vogels zitten er vol mee. Tijd 3.55 Plastic recyclen hoe doe je dat? Tijd 3.48 Afval scheiden, van schillenboer tot milieustraat. Tijd 3.09 Groene energie. Wat worden de energiebronnen van de toekomst? Tijd 1.51 Energiebronnen. Hoe kun je energie opwekken? Tijd 2.12 Je werkt in een groepje van 2 of 3 kinderen. Tijd: ongeveer 20 min.

Lesdoelen bereikt? Kunnen uitleggen op welke manieren fabrieken invloed hebben op het milieu. 3 Manieren kunnen noemen waarop fabrieken kunnen bijdragen aan een schoner milieu. Met een voorbeeld duidelijk kunnen maken hoe consumenten invloed kunnen hebben op de mate waarin fabrieken het milieu vervuilen.