Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? Workshop 1 – conferentie Spelen met Ruimte – 8-12-2016
Welkom! John Huiskens - basisschool Onze Wereld Cleo Dieteren – Stichting Lezen & Schrijven
Kennismaking Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Programma Kennismaking Ouders en laaggeletterdheid Waar loop je tegenaan? Wat zijn mogelijke oplossingen? Voorbeeld Onze Wereld Afsluiting Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Ouders en laaggeletterdheid Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? Feiten en cijfers laaggeletterdheid, ouders en kinderen Ouderbetrokkenheid en laaggeletterdheid Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Waar loop je tegenaan? Korte inventarisatie: welke uitdagingen en/of knelpunten zie je bij (het implementeren van) een aanpak voor ouders voor o.a. preventie van laaggeletterdheid bij kinderen? Op welke (maximaal 4) uitdagingen en/of knelpunten gaan we dieper in? Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Wat zijn mogelijke oplossingen? Vorm per uitdaging of knelpunt een groepje Noteer op de flap: welke mogelijke oplossingen of benaderingen zie je voor het genoemde knelpunt? Schuif met je groepje door naar een volgende tafel Wat zijn de belangrijkste oplossingen en ideeën per tafel? Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Onze Wereld is een grote, kleurrijke, moderne, katholieke basisschool in de Haagse wijk Transvaal. De school kenmerkt zich door respect, veiligheid, betrokkenheid en zorg. >800 kinderen >500 families >100 personeelsleden 33 groepen 2 gebouwen + 1 school Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Criteria Ouderbetrokkenheid 3.0 Heldere visie op samenwerking ouders en school Leraren, leerlingen en ouders worden zichtbaar actief betrokken bij het schoolbeleid Leraren, leerlingen en ouders zijn (zichtbaar) welkom op school Ouders en leraren werken voortdurend samen Gesprekken worden gevoerd vanuit gelijkwaardigheid Leraren, leerlingen en ouders voelen zich verantwoordelijk voor elkaar Leerlingendossier is toegankelijk voor leraren en ouders De school staat zichtbaar open voor verbetersuggesties Ouders zijn aanwezig bij startgesprekken en andere afgesproken momenten Wetten en regels worden door school duidelijk gemaakt en door iedereen nageleefd Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Afsluiting Welke boodschap en/of les neem je mee naar huis? Welke 3 highlights delen we met de andere deelnemers? Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016
Contact John Huiskens – adjunct-directeur basisschool Onze Wereld jhuiskens@onzewereld.lucasonderwijs.nl Cleo Dieteren – projectmedewerker Stichting Lezen & Schrijven cleo@lezenenschrijven.nl Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders? 8 december 2016